• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering över lithiumsystemet

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ju ett lithiumpack i gamla husbilen som ska införlivas i den nya.
Funderar på att, i samma veva, köpa en packe till av samma storlek och montera parallellt med en ny BMS.
Så till frågan:
Om jag sätter två packar parallellt med var sin BMS, säg att varje BMS klarar 80A ut.
Kommer jag då kunna plocka ut 160A eller kommer det bli knas?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu är det dags för lite fler förbättringar. I helgen ska dieselvärmaren in.
Har dock funderat lite på matningen till den.
I förra bilen lät jag den gå från startbatteriet via ett underspänningsskydd vilket inte är helt optimalt. Och då lägger man den givetvis på bobatteriet.
Där då bmsen kopplar ifrån urladdning vid några minusgrader vilket gör att värma den inte kan användas för värmning av bilen när den är kall.
Så då till min fråga...
Vad händer om jag lägger ett litet underhållsfritt blybatteri parallellt med litiumbatterierna?
Är det något som får frispel eller funkar det bra?

Hmm... Har du ställt in BMS att bryta urladdningen vid minusgrader?
Det ska du inte behöva.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes endel erfaring i Norge for blandede batteriløsninger, hvor de utnytter den lille forskjellen i spenning til prioritering. Et forslag er å benytte et 5S LTO batteri i parallell med 3S LFP. LTO vil da ta over om LFP BMS kobler fra. LTO tåler kulde og kan tappes helt ned uten skade.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Japp, det fina när du vid urladdningen är att cellerna även producerar värme, i.o.m det ökar även kapaciteten i batteriet. :)

Jag har hört om detta.... Men det måste väl vara vid höga Ah in/uttag....
Jag har satt mitt lfp4 batteri i ett utrymme som jag trodde var isolerad, nu har det visat sig att hobby har fuskat än en gång när de bygger en hb...
Satte dit en tempgivare i förra veckan... Idag visar den +4.4° :swoon: Jag startade min vattenkokare (ca 85A) och kollade om tempen ökade.... Efter att vattnet kokat så såg jag ingen ökning av temp.
Medan jag åt och drack frukosten så såg jag plötsligt en liten ökning med 0.2°+ som varade i ca 1min.... Nu är det mer än 1 Tim sedan och någon ytterligare temp ökning har jag inte kunnat registrera :swoon:
Nu var uttager under 0.5C så jag undrar verkligen hur mycket värme Lifepo4 batterier skapar då många av er inte tar ut så många A som jag gör.... Skall också testa med att starta min 25A laddare och se om cellerna skapar värme vid 25A laddning.. . Eller 6.25A /cell....
.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du t.ex. kopplar 4 skarvsladdar i serie blir det ju gärna samma ström genom alla, vart skulle strömmen annars ta vägen?

Det låter ju logiskt.... Inte alltid lätt att tänka rätt om el :rolleyes: när man inte har utbildning i ämnet, men tack vare dig och alla andra här på hbk så lär jag mig mer och mer om el..... Även om det ibland säger PUFF... Och så kommer ett stort vitt moln :swoon::bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag gjorde jag en temp. "test" på mina LFP celler.... vid 10-tiden var cellernas temp +4,4 och jag startade laddning med 25A kör laddning 1 tim och stänger för laddningen, ingen temp ökning.... men en tim senare visar tempen +5,2 och då har solen också hunnit värma, så vad ökningen berodde på är svårt att säga..... när kl är 12.45 visar temp +5,9.... den ökar sakta till 6,2 och håller sig där länge .när kl är 15:30 visar tempen +6.4 och börja sen sakta sjunka vid kl 16:00 är temp. 6,0.... och kl 19.00 är den nere i +5,6---- där håller den sig länge och när kl är 21:40 så startar jag laddningen igen med 25A och cellernas temp är fortfarande +5,6... cellerna är nere på 60% och om laddningen skapar värme så tycker jag att jag borde se det innan John blund knackar på.... ytter tempen är just nu -8.9 och kommer att sjunka mer... så nu är frågan kommer tempen att gå över +5,6 eller tror ni den sjunker under laddningen ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har laddningen varit på i över 1,5 tim.... Ute temperaturen har sjunkit till - 9,4.... Och cellernas temp ser ni på fotot...... Inte en enda tiondels grad har cellernas temperatur ökat med....
Om det som sägs att lifepo4 batteri blir varma vid laddningen stämmer då tycker jag att någon tiondel borde cellernas temp ha ökat.... Eller finns det en annan förklaring.?

IMG_20210206_230949.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med så høy virkningsrad som LFP har så blir det veldig lite igjen for varme, MEN et kaldt batteri har mye lavere virkningsgrad enn ett over frostpunktet så det finnes en liten mulighet for at det faktisk skjer en indre oppvarming opp til noen få varme. Ved de temperaturer du tester her har ingen tro på at det skjer noen oppvarming als.

Burde føye til at maksstrøm inn og ut er mulig ved +60 grader i følge endel forskere. De har til og med laget eksperimentelle lakvkost LFP celler med innebygget oppvarming for bruk i elbiler - klarer høyere strøm både inn og ut enn dagens Lithium Cobolt celler og nesten like bra lagringstetthet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter.. jag har för mej att dina celler kan laddas med 3C, i ditt fall 600A, då kanske det sker en temp.ökning, annars är det vid urladdning som det kan ske temp.ökning, vad jag läst mig till.
Själv kommer jag inte upp i dessa strömmar så jag får ingen förändring i temp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mener å ha sett en virkninsgrad på 98% for LFP. Så 1% av strømmen blir til varme ved ladning og 1% ved forbruk. Det skal store strømmer til for å få 1W varmeeffekt per celle - over 300A om jeg har regnet rett. Har ikke sett virkningsgraden for frosne celler, kun ved romtemperatur.

Cellene som er bygget med intern varme har en nikkel folie som ved ladning og forbruk forvarmet til 60 grader, men igjen snakker vi om batterier for 100C eller i nærheten av dette. Målet er å kunne bygge batterisystemer som kan fulladdes på under 5 minutter - til 80% på minuttet! Skulle likt å se den ladestasjonen :D. 100kWh skulle da kreve over 1200kW ladeeffekt. 1200 ville klare 80% på 4 minutter, men de siste 20% ville ta mye lengre tid om en benytter 80 20 reglen.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har tidigare här på Hbk forum läst om kalla litium batteri, om man laddar in/ut lite A så skapar batteriet en egen värme och sen när batteriet blivit lite varmt så kan man ladda på för fullt.....
Jag vill inte dra några förhastade slutsatser men just nu verkar den teorin inte stämma, kanske någon annan har en annan erfarenhet ?
Eller är det så att ett litium batteri klarar av en viss in/ur laddning när det är under noll gr. ? bara man inte tar 1-3C eller vart gränsen nu går, jag kokar mitt the vatten elektriskt och då dra det totalt ca 85A ut ur batteriet i 5-6 min.
Eftersom jag bor i hb och kan inte stänga ner el-systemet för vintern så får jag låta ur-in laddning löpa på som vanligt, även om batteriets temperatur är under noll gr. Och så får jag till våren se om det har tagit skada denna vinter.

Visst är det är som PeterK skriver att mina celler klarar 3C, kan det vara så att laddningen måste upp rejält innan värmen skapas i batteriet, som mest kommer jag upp i 50A laddning och det är ju bara 0.25C på mina 200A celler.

Nu har vintern varit ganska lång men än ser jag inte att mitt LFP batteri har tagit skada av att ha blivit kalla.... men tyvärr är ju inte vintern slut på många månader här i Sverige :eek:
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
De litiumbatterier jag har hört talas om som kan ladda vid minusgrader har ett inbyggt värmeelement. Det är inte egenuppvärmning till följd av laddning/urladdning som skapar värmen.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal det genereres varme så må det og være tap av effekt mellom ladning og utladning. Dette tapet er nesten ikke eksisterende for LFP ved normale temperaturer, har ikke sett hva som skjer med riktig kalt batteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De litiumbatterier jag har hört talas om som kan ladda vid minusgrader har ett inbyggt värmeelement. Det är inte egenuppvärmning till följd av laddning/urladdning som skapar värmen.

MVH
Hans

Som jag förstår det efter samtal med representant för Super B, så tål de att laddas i minusgrader, har även läst att de innehåller Winstonceller, minns dock inte var.
Detta batteri har inte inbyggd värme, vill jag minnas. Avancerat BMS reglerar ner strömmen vid minusgrader.
Dock så kostar det rejält mer, jämfört med lågprisalternativen.

Lithium batteri Till båt,husbil mm. SB12V1200WH-M Epsilon drop-in lxbxh=353x175x190mm inbyggd batterivakt och APP.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Egentligen är frågan kan man ladda typ 100Ah litium batteri med lite A (typ 20A) när batteriet håller minusgrader?
För som i mitt fall där mätningen av batteri temp. Sitter på bms:en :eek: Där den absolut inte kan känna batteriets verkliga temp. Min bms står på +2 och har löst ut ett par ggr denna vinter, jag satte då till lite varmluft och vipps så kom strömmen tillbaka, även om batteriets temp var under minus strecket.... Laddning har också skett under liknande situation.... Vilket skall inte vara bra för litium batteri, men till dags datum kan jag inte märka att cellerna har tagit skada.. . .
Det var därför jag gjorde testen med batteri temp... .som visar att litium batteri skapar inget egenvärme vid in/ut laddning av 25A......
Knuts teori om den höga verkningsgraden i litium batteri styrker ju testen... .
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag fått silikon värmeplattor för 12v från Kina.
Tänkte testa att sätta två på var sida om batteriet och dra på lite armaflex matta utanpå samt termostat styrning.
Plattorna är på 15w stycket och blir rätt varma, (runt 50grader).
Detta borde räcka för att få plusgrader på batteriet på vintern för laddning.
 
Toppen