• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderar på husbil!!

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
Hej!
Jag har haft husvagn i ca 3 sommrar och både jag och min familj har varit nöjda. Det jag (framförallt) har tyckt är att det är lite omständigt med husvagn då vi föredrar fricamping framför campingplatser vilket även innebär att vi sällan står längre än en natt på ett ställe. Det innebär även att vi har haft problem med både ström och vattenbrist för att kunna stanna längre stunder.

Nu har vi börjat kika på husbilar istället då vi känner och redo för att ta ett sådant steg. Husbilen vi kikat på är en Adria 576 DK, vilket har alkovsäng samt en våningssäng bak i bilen. Detta är en planlösning vi eftersökt och vi gillar den ljusa inredningen och färgerna.
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av husbil och är det något speciellt fel jag ska leta efter? Säljaren kommer göra service/kontroll att allt fungerar samt fukttest och om nödvändigt åtgärda felen.

har bara provkört en husbil och den var 6meter och denna är 6,6meter känns det stor skillnad mellan dessa tror ni? ni som är lite mer erfarna?

tacksam på svar!

mvh
Michael Widegren

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Funderar på husbil!!

Vet inget om Adria, men när det gäller skillnaden mellan 6 och 6,6 meter är den försumbar. Gick från 6 till 6.9 meter och märkte ingen större skillnad.

T

tompaline

Guest

Adria har ju tillverkat husvagnar o bilar länge så det är ju inget främmande fabrikat i sig.
Tycker att Adrias fordon oftast är snygga o stilrena inne. När det gäller alkov så tror jag
för min del så tröttnar man på o klättra upp o ned kanske ok för barnfamilj. Alkovbil
är ju också lite högre utvändigt luftmotstånd(bränsle), o nån gång kanske man inte går
vid nån lägre passage, samt vindkänsligare är min upplevelse.Alla modeller har ju för o nackdelar.
Med bil över 6 meter så tar färgebolagen mer betalt.
Men lycka till ,vad det än blir så blir det skillnad mot husvagnsliv.:spinny:.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Hej Tompaline
Fattar inte varför så många tittar på vad Färgebolagen tar, när man ska köpa en Husbil.

Någon som kan ge en förklaring.??

/
Vidhem

F

F.d. 52986

Guest

Michael!
Jag vill bara göra Dig uppmärksam på två viktiga saker när det gäller husbilsköp.
Vi är alldeles för många som missat detta vid förstagångsköp.
Kolla om bilen är fuktskadad.Väg bilen i det skick som den har hos handlaren.I ditt
intresse är det viktigt att veta hur mycket Du kan lasta innan totalvikten överskrids.
Frågar Du bilhandlaren så är det inte säkert han vet vad Du talar om,så tag gärna med Dig en utomstående som har kunskap.Det finns givetvis fler saker att kolla,men detta var mina två tips.

F

F.d. 55337

Guest

Vi har haft husvagn sedan 1983 och bytte därefter till husbil 2002, det har vi aldrig ångrat. Vi köpte först en alkovbil med en dubbelsäng på tvären i bak. Bilen hade luftburen värme. Vi kom sedan underfund med att det var bökigt att klättra över varandra när man skulle ligga i sängen på tvären. Vi tyckte också att en integrerad bil verkade vara luftigare då man kunde utnyttja förar- och passagerarstolarna i sittgruppen. Vi bytte därför till en helintegrerad bil med långbäddar i bak och en nedfällbar dubbelsäng över förar- och passagerarstolarna. Bilen har även vattenburen värme vilket vi tycker blir behagligare. Den bilen trivs vi verkligen i, den har även ett stor garage i bak som också är vardefullt.

Lycka till med det eventuella husbilsköpet!

Anders och Birgitta

F

F.d. 4104

Guest

Vi har precis denna typ av husbil med alkov och våningssäng på tvären där bak (Mc Louis Lagan 211). Vid vissa tillfällen hade det kanske varit skönt att inte ha alkov, men samtidigt gör det att andra utrymmen blir större (stor arbetsyta i köket). Vår nedre våningssäng går dessutom att fälla upp vilket gör garaget större.
Alla har nog egna åsikter om vad som är bäst, så lita på dig själv om vad du tycker passar för dig. Om det blir fel så finns alltid möjlighet att byta!!

T

tompaline

Guest

Hej Tompaline
Fattar inte varför så många tittar på vad Färgebolagen tar, när man ska köpa en Husbil.

Någon som kan ge en förklaring.??

/
Vidhem
Du har rätt Vidhem......man kanske inte åker så ofta så att det blir en ekonomisk-katastof. Men bor man som jag här i syd Sverige så sticker vi över till Danmark
nåra dar då o då så kan den där extra summa kännas lite för mycket för en
sväng över. Men visst man får ju trängre bil under 6met. Det var helt subjektivt.
........ha en fin vår o sommar Tommy..

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Max ille er det for de som bor på vestkysten av Norge, hvor en ofte trenger en ferje eller flere for å komme noe som helst sted. Der kan det bli tusenlapper i året ekstra om en kommer over enkelte "magiske" grenser på lengden. Det jobbes (lobbes) for at husbiler skal få samme takstunntak som husvagner har, lav takst opp til 12m lengde.

F

F.d. 29841

Guest

Vi har precis denna typ av husbil med alkov och våningssäng på tvären där bak (Mc Louis Lagan 211). Vid vissa tillfällen hade det kanske varit skönt att inte ha alkov, men samtidigt gör det att andra utrymmen blir större (stor arbetsyta i köket). Vår nedre våningssäng går dessutom att fälla upp vilket gör garaget större.
Alla har nog egna åsikter om vad som är bäst, så lita på dig själv om vad du tycker passar för dig. Om det blir fel så finns alltid möjlighet att byta!!

Hej
var du här i Köping under SM finalerna??? (Mälarenergi)
/Vidhem

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027

hej och tack för alla svar!!

Då jag bor på gotland så är självklart färjan ett problem...om det inte vore så att jag jobbar inom bolaget så viss rabatt finns!
men jag förstår vad ni menar...

helintegrerad bil blir för dyrt för oss i dagsläget så det är inte aktuellt tyvärr även om planlösningen skulle fungera..

vi har hittat flera bilar under 6 meter men de verkar bli så väldigt trånga då tyvärr....men vi får se...

/tack!
Micke

F

F.d. 52909

Guest

Vore ju bra med ett enheligt pris för husbilar som med husvagnar men tror ju knappast att det kommer att pris- sättas efter kortast längd precis.

En del säger att längden inte har någon betydelse...men frågan är ju vilken längd som kommer att gälla när det kommer till kritan.

Vilka blir vinnare ? kort eller lång ?

F

F.d. 4104

Guest

Hej
var du här i Köping under SM finalerna??? (Mälarenergi)
/Vidhem

Nej!! Har däremot dömt damerna ett antal ggr i elitserien. Har tyvärr tvingats lägga domarkarriären på is ett tag då jag råkat ut för en hjärtsjukdom. Nästa tävling blir JSM i Karlstad nästa helg (grabben deltar).
Mvh Jerry

Toppen