• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderar på att hyra ut garage till Husbil, är det en marknad??

Linus-sweden

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Hej!

Vi skulle gärna vilja få in husbilen i garage och funderar på byggnation.
Har en byggnad som är fallfärdig direkt i anslutning till vårat hem, så något måste oavsett göras!

Hade från början tänkt att bygga en lägenhet och ett garage 30-35 kvadrat vardera men börjar mer och mer fundera på om vi skulle bygga 2 garage istället och hyra ut det ena.

Skulle i så fall bli:
*Fri tillgång till husbilen (egen port)
*7 m långt, 4,5m brett och 3,0-3,5m högt.
*Vatten/avlopp finns för att fylla och tömma (gråvatten/svartvatten)
*isolerat/värme/el
*Säker förvaring!

Förstår att behovet/utbudet av garage varierar mycket mellan olika platser.
Vi bor i en mindre by 1,5 mil norr om Halmstad och här är många som har husbil runtomkring. Kikade på internet utan att hitta någon som hyr ut något i denna stilen runt Halmstad.

Så frågan är:
*Finns det allmänt en marknad/ behov av garage?
*Vad skulle man kunna ta ut i hyra?
*Hur högt bör det vara? (Vill inte bygga högre än nödvändigt för det estetiska)
*Ställer dom flesta in ekipaget på vintern och hämtar ut till våren? eller finns det fler som jag som vill ha husbilen "alltid redo" för att nyttja den året om?
*Någon som har sin i "hyrgarage" och har tips eller ide'er?

Vänligen

Linus

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Funderar på att hyra ut garage till Husbil, är det en marknad??

Behovet finns säkerligen men jag skulle inte lägga en massa 10-30tusen på att bygga ett garage och hyra ut för att få in några tusen/år .
Men det kanske inte krävs många 1000 lappar ?

Jag pratade med en bekant som har en 2000kvm stor lokal som är uppvärmd och det skulle vi ge 2000:- under vintern =ca 300:-/mån .

Linus-sweden

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024

Helt rätt att det kanske inte blir stora pengar. En garageplats utan möjliget att kunna få ut den förrän till våren kostar 300kr/månad här i byn.
Måste göra något med byggnaden oavsett., och garage till våran egen ska vi ha. Som sagt är alternativet att bygga en lähenhet istället. Visserligen blir intäkterna större men det kräver mer investering och mer arbete med att underhålla/hyra ut en lgh. Frågan är om det blir någon större skillnad inkomstmässigt?

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag har betalat 500:-/månad i kallgarage i några år, och det är att betrakta som billigt här. De större förvaringsplatserna verkar ta uppåt 1500-2000:- per månad, iof i varmgarage inkl underhållsladdning mm.

Linus-sweden

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024

Helt rätt att det kanske inte blir stora pengar. En garageplats utan möjliget att kunna få ut den förrän till våren kostar 300kr/månad här i byn.
Måste göra något med byggnaden oavsett., och garage till våran egen ska vi ha. Som sagt är alternativet att bygga en lähenhet istället. Visserligen blir intäkterna större men det kräver mer investering och mer arbete med att underhålla/hyra ut en lgh. Frågan är om det blir någon större skillnad inkomstmässigt?

F

F.d. 24414

Guest

Jag bygger just nu garage till mig och husbilen (kallar det verkstad kombinerat med husbilsgarage) och valde 14x7m med 3,5m höjd på den port där husbilen ska in, vår husbil är just under 3,3m hög så det behövs.
Det är frågan om ett välisolerat bygge med golvvärme och vatten/avlopp/toalett/dusch men ingen "lyx" utan ren industristandard med moderna och prisvärda lösningar.
Detta är mitt livsprojekt och jag har mycket god hjälp av min far som bygger och jobbar på med allt.
Att bygga är ganska kul och intressant, att betala räkningarna som kommer är inte det.....
Att bygga under 5000:- per kvadratmeter med den standard jag har ser jag som helt omöjligt och den låga summan förutsätter att man gör 100% av allt arbete själv (pappa får ingen lön) samt köper in allt till bästa möjliga pris.
Så att sedan hyra ut denna nyproducerade husbilsplats för att tjäna pengar, då blir det en hög hyra innan lån och värmekostnader är betalda och sedan ska man ha lite vinst..?
Men visst ska man bygga ett fint garage till sin husbil om man ha möjligheter till det, det är nog värt allt när man har bilen i +15 graders garage hela vintern.

Bilagor

• IMG_6624.JPG
    IMG_6624.JPG
    2,4 MB · Visningar: 16

Linus-sweden

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024

Mitt mål är inte främst att tjäna en massa pengar utan att kunna få våran egen under tak hemma och finansiera bygget/sänka månadskostnaden genom att hyra ut en plats...

F

F.d. 24414

Guest

Är målet att sänka kostnaden så kommer du naturligvis att lyckas, alla kronor som kommer in sänker kostnaden.
Om du redan har bestämt dig för att bygga för 2 husbilar och sedan hyra ut ena platsen kommer den platsen att ge extrapengar och vara lätt att hyra ut till rätt hyra, vem vill inte ha ett varmgarage till sin husbil under vintern?.
Är målet att den extra husbilsplatsen ska betala sig sett till den större investeringen ett större garage medför är jag mer tveksam.
Jag tror tyvärr inte att man kan tjäna in pengarna på rimlig tid men har man möjlighet ska man som sagt bygga, varmgage som rymmer husbilar kan vi inte få för många av!
Jag skulle då välja en porthöjd på 3,5m, 3,0m är lite för lågt för en del bilar.

Linus-sweden

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024

Någon som har uppfattning om hur många som använder husbilen även på vintern? Eller blir dom flesta avställda och inpackade långt in på någon loge utan möjlighet att användas förrän till våren?

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

När vi bodde i Halmstad hade vi ett tag ett garage där vi ställde in husbilen och kunde ta ut den vissa helger.. Det är guld värt att bo nära och ha husbilen i ett garage som man kan nyttja hur man vill, ha egen nyckel osv.

Lovisa

Ps vi har flyttat

F

F.d. 21751

Guest

Hej. Blev nyfiken av ditt garage som du håller på att bygga.
Funderar på själv att bygga garage med övergång och plats för bil och husbil.
Skulle vara jättetacksam om man får se någon bild/ bilder, gjorde du gjorde egen ritning eller om du hitta det på nätet? Kanske man kan få några tips och idéer från dig? Hör gärna av dig thomaseskilsson@msn.com

Toppen