• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Funderar att skaffa solceller

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2026
Vi har bara 2st vanliga bodels batterier i vår husbil och det har funkat ganska bra
nu har jag inte möjlighet att ladda hemma när den inte används
så funderar på att montera solceller och på sikt byta batterierna

vad tror ni om dessa paket som Energilandet säljer

/Nicklas

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
skaffa inga solceller det är de små bitarna i en solpanel som jag har på taket på bilen köper man en flexibel från ammazon får man 100w billigt och kan limma fast dom med sikaflex finns en som är gjord för det.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag vill inte längre rekommendera flexibla solpaneler... När de blir varma tappar de laddning... Jag har genom åren haft över 20 flexa paneler....
Även limmat de på kanalplast.. Men de blir ändå för varma...
Det finns att köpa flexibel paneler med aluminium ram runt om så panelen får kylning...
De kan jag rekommendera...

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€99.99 | 450w 300w 150w solar panel aluminum frame lightweight photovoltaic panel 12v battery charger for camper boat home RV 1000w 220v

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Vi har bara 2st vanliga bodels batterier i vår husbil och det har funkat ganska bra
nu har jag inte möjlighet att ladda hemma när den inte används
så funderar på att montera solceller och på sikt byta batterierna

vad tror ni om dessa paket som Energilandet säljer

/Nicklas

De där paketen är säkert utmärkta. Eftersom solcellerna och regulatorn är anpassade till varandra så fungerar de bra rakt av. Nackdelen är att det kanske inte fungerar att bygga ut senare, men om inte det är aktuellt så är det bara att köra. Välj en så stor panel som ditt tak har plats för.

Flexibla paneler är lite lättare att installera (lim) och därför kan de placeras på lite fler ställen. Men de har ofta lite sämre effekt per yta, delvis eftersom de blir varmare.

Är det din första vända med solpaneler skulle jag säga att det inte spelar någon stor roll vad du väljer - utom att du bör ha en så stor solpanel som möjligt. Då kan det ladda lite även under molniga dagar.

Toppen