• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fullutrustad?

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Om man läser annonserna på husbilar skriver många att den är fullutrustad. Som dom flesta av er vet finns det en mängd av saker att utrusta sin husbil med. Skulle vara trevligt att höra eran åsikt om vad en fullutrustad husbil bör ha. Själv läste jag om en som hade markis o platt-tv som såldes som fullutrustad. Tycker själv det är att överdriva ordentligt. Häggen i ett soligt Umeå

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025
Sv: Fullutrustad?

Om man följer trådarna i vårt forum så
tror jag inte det går att fastställa någon
övre gräns !!!
:msn_wink:
// Janne

F

F.d. 55328

Guest

korkskruv, kapsylöppnare, konservöppnare och boxställ är vad jag kallar utrustning som gör bilen fullutrustad.
Parabol, vinkyl, och elektriska stödben är också bra att ha-
Sätter man sig och funderar på allvar, så inser man snart att listan blir så lång att det är bara att hålla med om ovanstående inlägg.
Men man ska komma ihåg att säljaren i många fall anser att det de i sina ögon har de tillval som gör bilen komplett.
Slutligen kan jag konstatera att ingen bil kommer att bli fullutrustad då det saknas husdjurstrappa ( så jag slipper lyfta upp vovven i sängen 10 ggr per natt) som tillval hos samtliga husbilstillverkare som jag tittat på.

T

Teddi

Guest

Inte många som verkar intresserad av denna fråga. Får nog öppna gråvattenkranen på en ställplats för att det ska bli spännande. Häggen i ett
Soligt och varmt Umeå

gör inte det häggen,,då blir du avutrustad:D

allt hänger ju på lastförmåga,,ock individuellt,,ja har t.ex ett stort garage,,där får ja bara lasta 150 kg,,när vi åkte till alicante så vägde vi bilen i helsingborg,,tror ja de va,,

ock då hade ja 45 kilo tillgodo,,ock bilen va verkligen fullutrustad med tält-ny stor grill bl.annat,,lastar 590kg,,

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Köp vilken bil som helst (speciellt ny) och du måste lägga ett antal dagar på att utrusta den.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Det jag undrar över är vad ni själva anser vara en fullutrustad husbil. Vet att det finns massor med prylar man kan utrusta sin husbil med, och att som någon nämnde att vikten sätter stopp för många tillbehör. Finns väl ingen övre gräns men tycker själv att många i annonserna om fullutrustade husbilar är lite väl optimistiska om vad som ingår i deras husbilar. Häggen i Umeå

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Ja. vi ser nog så olika på detta. Men för oss finns dessa saker som gör en Hb nästan fullutrustad.
En bil som funkar på sommaren & vinter.
Solfångare, ja varför inte att få elen funkar lite längre.
komverter, är inte fel, kunna ladda mycke saker. ( ja man har mer el drivande saker än hånsin)
minst två bo battrier.
Ac i bodelen, ja skönt när det är för varmt.
Dubbla toa kasetter.
Parabol, antenn.ja när man använder bilen under höst, vinter & vår, då är det kul att kunna titta på Tv.
Detta är väl grunden.

Ja våran önskelistan finns detta också.
Ja för att få det man tror att man behöver måste Hb vara större.
En Hb som har en knapp som har nivåinställning.
större kök.
sep dusch
mer utrymme allså. Japp tyvärr också dyrare.

F

F.d. 24320

Guest

Tycker fullutrustad boder vara all utrustning som ingår i olika utrustningspaket.

tex bilen jag har finns med antingen AC eller som tillval klimatanläggning.
med bara ac;n borde bilen då inte kunna säljas som fullutrustad.

extrautrustning och tillbehör är inte säkert att jag tycker det måste ingå. Tex ac i bodel är ofta något som inte finns med från början utan som man måste köpa och montera separat, (om än av samma handlare) och då tycker jag inte det behöver finns för att kunna kalla bilen fullutrustad.

mvh

Senast redigerad av en moderator:

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Jag har bytt husbil 3 gånger och alla gånger har jag ställt bodelsdörrarna mot varann för att snabbt kunna flytta över att husgeråd och andra prylar från skåpen till den nya bilen. Även utemöblerna har jag tagit med mig till den nya bilen. Eftersom jag tillhör en förmodligen liten grupp som inte har TV och dator, så är min fullutrustad mycket tidigare än många andra bilar. Ingen Tv-antenn, inga solceller, inget elverk. Jag (vi ) har som måtto att vi har semester från både TV och dator,så försöker vi umgås med varandra när vi är i husbilen. Gärna en kvällspromenad eller något roligt spel (fia med knuff) på kvällarna.

Mvh
larsemil

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Fullutrustad är det väl alltid ägaren som tycker sin bil är. Förmodligen därför den uppfyller hans krav:rolleyes:

Alltså, lika många fullutrustade bilar som det rullar på våra vägar:confused:

Min är fullutrustad:D

F

F.d. 29911

Guest

Är en husbil utan reservhjul fullutrustad . NEJ !!!!!
Punkasprej och kompressor i all ära men det är säkrare med ett reservhjul i alla fall.
Det var bättre förr !
Hälsningar från HBK 5081

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Den bil som har vad ägaren anser vara "oumbärligt" är i min värld en fullutrustad husbil. Det går alltid att välja till eller välja bort vad som man tycker är väsentligt för en angenäm tillvaro i sitt fordon. Måste man t.ex. ha en tv, så skaffar man en 12V TV, om man inte klarar sig utan, eller om man ofta fricampar. Är man en riktig globetrotter kan man kanske välja bort en markis?
Gå igenom vad du tycker är den utrustning som din bil bör har för din skull. Då får du en "fullutrustad" bil.
Lycka till
Leif:D:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Börjar från instrumentbrädan i min bil: (bortser från själva bilens utrustning).

GPS, backkamera, värmeväxlare, vridbara stolar, litet bord till dessa, styrning till TV-antenn, CETEK-laddare, micro, kylskåp, rostfri färskvattentank 135 l, LED-belysning överallt, sovrum som kan avskiljas från köket, vattenburen värme, golvärme separat för sovrum och duschrum, dusch o toalettrum, 2 sängar, bäddbar dinett, markis. Sedan finns naturligtvis kök, skåp etc. som ar standard i alla husbilar.

Hembygge. Fabriksbyggda har naturligtvis mycket mer utrustning.

:mcride:

Toppen