• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fullstor elcykel i garage

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har läst och sökt en hel del i forumet men inte hittat någon som skrivit om detta ämne. Vi har nyligen köpt en husbil med höga långbäddar, dvs med ett ganska stort garage under dessa. Vi vill gärna kunna ta med oss våra elcyklar på våra turer för att kunna utforska området kring camping, ställplats eller vad det nu vara månde.

Cyklarna är ganska tunga, 2 st, drygt 24 kg styck utan batteri. Jag vill ogärna hänga dem på det befintliga cykelstället på husbilens bakre vägg, det tål visserligen 60 kg enligt märkningen, men det känns inte bra, jag inbillar mig att bakväggen på bilen egentligen inte är avsedd för dylika laster. Det är dessutom är det högt placerat utan möjlighet att sänka det vilket innebär diverse akrobatik för att få cyklarna på plats.

Dörrarna till garaget medger inte att jag kan ta in cyklarna på ett enkelt sätt, de är några centimeter för låga. Om jag plockar av framhjulet skall det dock fungera utan problem.

Är det någon som har/har haft samma problem? Hur har ni löst det hela? Någon bra idé hur man fäster cyklarna i garaget utan framhjul?

Vore tacksam för idéer och tips, är inte sugen på att köpa två ihopfällbara cyklar utöver de vanliga cyklar vi redan har även om det förmodligen vore det enklaste.

/Tobbe

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Dörrarna till garaget medger inte att jag kan ta in cyklarna på ett enkelt sätt, de är några centimeter för låga. Om jag plockar av framhjulet skall det dock fungera utan problem.

Är det någon som har/har haft samma problem? Hur har ni löst det hela? Någon bra idé hur man fäster cyklarna i garaget utan framhjul?
Jag skulle prova med att ta bort styrstolpen om det bara är några cm som felar. Jag har tänkt prova med en hängränna till varje cylel för att styra framhjulet när man skjuter in cykeln. Dem borde man kunna fästa i två tunna brädor som ligger på tvärs och är lika långa som garaget är brett så att de inte flyttar sig. Om man inte vill skruva i golvet.

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Vi får precis in cyklarna i garaget.
Monterade små skenor i golvet. Använder korta spännband som jag spänner fast hjulen med i skenorna.
Köpte ett stödhandtag för badrum som jag monterade i garagets främre vägg. Använder Fiamma Bike Block för att fästa cyklarna i stödhandtaget.

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2024
Jag skulle prova med att ta bort styrstolpen om det bara är några cm som felar. Jag har tänkt prova med en hängränna till varje cylel för att styra framhjulet när man skjuter in cykeln. Dem borde man kunna fästa i två tunna brädor som ligger på tvärs och är lika långa som garaget är brett så att de inte flyttar sig. Om man inte vill skruva i golvet.
Det funderade jag oxå på men att demontera styrstolpen blir lite för krångligt som jag ser det. Bromsslangar, elkablar etc.

En ränna som styr cykeln låter som en kanonidé!

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2024
Vi får precis in cyklarna i garaget.
Monterade små skenor i golvet. Använder korta spännband som jag spänner fast hjulen med i skenorna.
Köpte ett stödhandtag för badrum som jag monterade i garagets främre vägg. Använder Fiamma Bike Block för att fästa cyklarna i stödhandtaget.
Stödhandtaget skulle nog fungera, det skall jag titta vidare på!

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Alternativt kan du have en cykel hvor det går at sænke styrpinden, dreje styrpinden eller som på denne cykel folde noget mere. Modellen er kun valgt som eksempel. Der findes flere cykler hvor styret kan foldes, drejes og eller sænkes.

M-E1-Folded-800.jpg
Denne model er meget dyr og jeg har personligt valgt den fra, da den er for tung for mig at løfte op i min garage

johancrv

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Man behöver inte krångla till det, bara 2 spännband för två elcyklar och en MBT. Styrena är vridna 45 grader. Är endast 2 insexskruvar som man lossar lite grann, den konstruktionen har de flesta cyklar idag. Skruvade bort cykellstället. Anser att väggarna är alldeles för klena för någon belastning med cykelställ

Bilagor

• IMG20230728075425.jpg
    IMG20230728075425.jpg
    3,7 MB · Visningar: 64

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Thules cykelhållare för garage har jag haft i två bilar nu men tredje bilen var garaget några cm lägre så jag fäller ner styret lite, sen blir det spännband och något mjukt skydd mot skav imellan. Det blir ju mera plats över om man kan ställa dom tätt imellan varandra.

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2024
Alternativt kan du have en cykel hvor det går at sænke styrpinden, dreje styrpinden eller som på denne cykel folde noget mere. Modellen er kun valgt som eksempel. Der findes flere cykler hvor styret kan foldes, drejes og eller sænkes.

Visa bilaga 236628
Denne model er meget dyr og jeg har personligt valgt den fra, da den er for tung for mig at løfte op i min garage
Det vore det enklaste! Vi har dock redan stora elcyklar som får hänga med ett tag tiil!

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2024
Man behöver inte krångla till det, bara 2 spännband för två elcyklar och en MBT. Styrena är vridna 45 grader. Är endast 2 insexskruvar som man lossar lite grann, den konstruktionen har de flesta cyklar idag. Skruvade bort cykellstället. Anser att väggarna är alldeles för klena för någon belastning med cykelställ
Tyvärr är det höjden som begränsar, kan ju vara bra att vrida styret ändå för att vinna utrymme!

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Du monterar av framhjulen fixar två mindre hjul du monterar när du kör in dom i garaget så vet jag en löste problemet inte så invecklat byta om framhjulen.Tillägga funkar inte med navmotor i framhjulet utan dom som har mittmotor eller navmotor i bakhjulet.Samt lägga mellanlägg i skivbromsen i framhjulet så man inte trycker ut kolvarna av misstag.

Senast ändrad:

Snubert

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
41277
Medlemskap
2024
Du monterar av framhjulen fixar två mindre hjul du monterar när du kör in dom i garaget så vet jag en löste problemet inte så invecklat byta om framhjulen.Tillägga funkar inte med navmotor i framhjulet utan dom som har mittmotor eller navmotor i bakhjulet.Samt lägga mellanlägg i skivbromsen i framhjulet så man inte trycker ut kolvarna av misstag.
Jag har tänkt tanken att skaffa ett mindre hjul men inte letat ännu. Det blir ju lättare att föra in cykeln med ett framhjul monterat, vi har mittmotor på båda cyklarna.
Jag beställde en bromsskiva som jag tänkte kapa och använda som mellanlägg, ett spännband på bromshandtaget så skall det lösa sig!

Toppen