• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

F

F.d. 52986

Guest
Ex. Solcellspanelen har laddat batterierna,regulatorn signalerar fullt.Nu tänker jag att starta bilen och köra en längre sträcka på ca 5 Tim.i vanliga fall ( före solpanelens tid) laddades batterierna så de var fullt laddade när jag kört färdigt.
Vad händer med all laddström när den inte behövs ?" Pyser " den ut eller exploderar batteriet när det blir överfullt ??

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fulladdat batteri! Exploderar det se'n....

Regulatorene sørger for at når batteriene er fulle så får de ikke mer enn til vedlikehold. Primitive regulatorer gir aldri en spenning som er over normal floatspenning for batteriene, mer avanserte føler av hvor aktuell maks float ligger og bruker denne. Dette vil i praksis si en god vedlikeholdsladning.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Ström är inget som alltid finns, utan det skapas av en sluten krets. Laddregulatorns uppgift är att ställa in den spänning som krävs för att laddströmmen ska bli optimal för laddning av batterierna.
Är batterierna fulladdade drar regulatorn ner spänningen så att laddströmmen blir låg. Batterierna exploderar inte, och ingen ström skapas som behöver pysa ut.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Ström är inget som alltid finns, utan det skapas av en sluten krets. Laddregulatorns uppgift är att ställa in den spänning som krävs för att laddströmmen ska bli optimal för laddning av batterierna.
Är batterierna fulladdade drar regulatorn ner spänningen så att laddströmmen blir låg. Batterierna exploderar inte, och ingen ström skapas som behöver pysa ut.

Talar vi om generatorns laddningsregulator så håller den en konstant spänning på ca 14,4 Volt. Det som avgör hur mycket batteriet laddas är dess inre motstånd som ökar ju närmare batteriet blir fulladdat och kan då inte ta emot höga strömmar. Spänningen är således alltid konstant.
Sedan kan det finnas smärre variationer i sk intelligenta laddare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det med 14,4V er stort sett det normale i dag - ikke mange år siden endel fabrikker standard på på under 14V ladespenning. Tyske biler på 1970 tallet hadde oftest 13,7V - vet ikke hvor mange laderegulatorer jeg byttet på slike for at bilene skulle fungere vinterstid. Merkeverkstedene hadde ikke lov til å bruke uorginale regulatorer :D

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

De flesta moderna fordon har väl datorstyrd laddning från generatorn i dag och då ligger laddspänningen oftast runt 14,5 Volt, gamla typen av blybatterier klarar inte den höga spänning så man måste ha silver/kalcium eller kalcium/kalcium som klarar den högre spänningen + long-life-lampor.

Min Mondeo -06 har den typen av datorstyrd laddning och den är vad jag förstått standard på de flesta Fordar från -99.

Det finns en kabel på generatorn som går till styrsystemet, drar man ur den kabeln så skall generatorn enligt vad jag förstått uppföra sig mer som en gammaldags generator och ladda med 13,8 volt.

Tillägg: Den kan faktiskt ladda upp till 15 Volt om det är riktigt kallt, nackdelen med datorstyrningen är att om nåt går fel eller man försöker ge nån med urladdat batteri eller själv har urladdat batteri så kan spänningen skena upp till 18 Volt på Fords system !
Bytte ut orginalbatteriet förra året eftersom laddspänningen började krypa upp mot 15 Volt hela tiden, med nytt batteri 14,5 V.

Senast ändrad:
F

F.d. 52986

Guest

Många bra och fördjupade svar men de är svåra att förstå??????
Jag tror istället det blir en stor jä.... smäll.
//Tommy :p

PS Hur gärna än jag ville så kunde jag inte låta bli. Hoppas ingen blir skadad!!

Det här med ström ( effekt eller spänning ) och allt vad det heter, kan bli lite bökigt att reda ut.Men någon stor smäll blir det inte,som jag trodde från början.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Många bra och fördjupade svar men de är svåra att förstå? Jag tror istället det blir en stor jä.... smäll.
//Tommy :p
PS Hur gärna än jag ville så kunde jag inte låta bli. Hoppas ingen blir skadad!!

När du är riktigt törstig Tommy, då tar du ett glas vatten som slinker ner rätt lätt, eller hur? Är du mer törstig så tar du ett glas till, men nu går det kanske inte lika fort ner i "kistan". När du väl är nöjd, då dricker du inte mer trots att det finns mer vatten i kranen... Hade du fortsatt dricka, då hade du säkerligen "exploderat" och då hade vi tyvärr inte haft den här trevliga diskussionen : )

F

F.d. 52986

Guest

När du är riktigt törstig Tommy, då tar du ett glas vatten som slinker ner rätt lätt, eller hur? Är du mer törstig så tar du ett glas till, men nu går det kanske inte lika fort ner i "kistan". När du väl är nöjd, då dricker du inte mer trots att det finns mer vatten i kranen... Hade du fortsatt dricka, då hade du säkerligen "exploderat" och då hade vi tyvärr inte haft den här trevliga diskussionen : )

Sådärja!Nu börjar vi komma på rätt nivå!!! Hoppas många tackar så vi inte blir av med förklarande experter.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Men om man blir bjuden och det är lite mer amp än i vatten, då blir ju regulatorn som sitter längst upp på kroppen lite trögare och reagerar inte lika snabbt längre. Då är jag övertygad om att det smäller!!! Eller vad tror ni??
//Tommy:p:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

De flesta moderna fordon har väl datorstyrd laddning från generatorn i dag och då ligger laddspänningen oftast runt 14,5 Volt, gamla typen av blybatterier klarar inte den höga spänning så man måste ha silver/kalcium eller kalcium/kalcium som klarar den högre spänningen + long-life-lampor.

Min Mondeo -06 har den typen av datorstyrd laddning och den är vad jag förstått standard på de flesta Fordar från -99.

Det finns en kabel på generatorn som går till styrsystemet, drar man ur den kabeln så skall generatorn enligt vad jag förstått uppföra sig mer som en gammaldags generator och ladda med 13,8 volt.

Tillägg: Den kan faktiskt ladda upp till 15 Volt om det är riktigt kallt, nackdelen med datorstyrningen är att om nåt går fel eller man försöker ge nån med urladdat batteri eller själv har urladdat batteri så kan spänningen skena upp till 18 Volt på Fords system !
Bytte ut orginalbatteriet förra året eftersom laddspänningen började krypa upp mot 15 Volt hela tiden, med nytt batteri 14,5 V.

Precis, jag rekommenderar ingen att använda startkablar mellan moderna fordon.
Flera bl.a jag har råkat ut för tråkiga elfel, "när man lånat ut ström"
Använd istället en billig starthjälp från t.ex. Jula

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Men om man blir bjuden och det är lite mer amp än i vatten, då blir ju regulatorn som sitter längst upp på kroppen lite trögare och reagerar inte lika snabbt längre. Då är jag övertygad om att det smäller!!! Eller vad tror ni??
//Tommy:p:

Det susar lite iaf.:wub:

Toppen