• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Full tank Fiat ducato-00

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hej
Har en Fiat ducato 2,8 tdi-00
Tankmätare visar full tank hela tiden
Om man skall mäta kablarna på tankgivaren, vilka är det man skall mäta på då och hur många Ohm skall den visa? Det skall tydligen finnas en svart dosa under instrumentbrädan som kan ärga, vet någon var den sitter
Tackar så hjärtligt på förhand
//peter
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tack Bennsan
Jo, det är det jag undrar vad o var jag skall mäta o vad den skall viss
Ser att det ev kunde vara lite otydligt i inlägget
 
Senast ändrad:

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Kolla detta
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Stort tack Per o Anne
Väldigt vänligt
(Tyvärr hjälpte det inte mig, men även mätt bränslegivaren och skall försöka se vad det kan ge)

Blå/röd-svart-vit/röd
Blå/röd-svart 5,1 Ohm
Blå/röd-blå/vit 1
Svart-vit/röd 1
Blå/röd-jord 1
Svart-jord 1
vit/röd-jord 1
(Svart=jord)
(Är 1 oändligt?)
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
Har en Fiat ducato 2,8 tdi-00
Tankmätare visar full tank hela tiden
Om man skall mäta kablarna på tankgivaren, vilka är det man skall mäta på då och hur många Ohm skall den visa? Det skall tydligen finnas en svart dosa under instrumentbrädan som kan ärga, vet någon var den sitter
Tackar så hjärtligt på förhand
//peter

Lyckliga dig.... Min tankmätare visar nästan alltid tom tank :twitcy: ;)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Kan det vara så enkelt att det är ett jordfel? Hände mig med en Opel Kadett i början av 70-talet. Trodde jag hade halv tank kvar när jag fick soppatorsk på Essingeleden mitt i vintern. Efter mycket letande, mätande och trixande hittade jag jordfelet.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej ursäkta att jag lägger in kommentar.
Jag har aldrig litat på tankmätarna i mina bilar. Så jag använder trippmätaren för att hålla koll på när det är dags att tanka. Man vet ju ungefär hur mycket bilen brukar.
Ger man sig sedan marginal på tio femton mil, klarar man sig utan soppa torsk. Tänker att det säkert är flera som gör som jag.
Kanske hjälper inte detta dig, men om du inte snabbt kan få ordning på mätaren. Så kan du i alla fall slippa soppa torsk.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hej ursäkta att jag lägger in kommentar.
Jag har aldrig litat på tankmätarna i mina bilar. Så jag använder trippmätaren för att hålla koll på när det är dags att tanka. Man vet ju ungefär hur mycket bilen brukar.
Ger man sig sedan marginal på tio femton mil, klarar man sig utan soppa torsk. Tänker att det säkert är flera som gör som jag.
Kanske hjälper inte detta dig, men om du inte snabbt kan få ordning på mätaren. Så kan du i alla fall slippa soppa torsk.
Jo, det är ju så jag gör, efter som detta är den enda bil jag haft där jag inte litat på tankmätare, av viss anledning
Din ursäkt accepterad :)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hej ursäkta att jag lägger in kommentar.
Jag har aldrig litat på tankmätarna i mina bilar. Så jag använder trippmätaren för att hålla koll på när det är dags att tanka. Man vet ju ungefär hur mycket bilen brukar.
Ger man sig sedan marginal på tio femton mil, klarar man sig utan soppa torsk. Tänker att det säkert är flera som gör som jag.
Kanske hjälper inte detta dig, men om du inte snabbt kan få ordning på mätaren. Så kan du i alla fall slippa soppa torsk.
Jo men men multimetern ger utslag på jord, bårder Ohm mellan en av givarkanlen och pip till karrosen
Jag börjar luta mot något med den röd/vita i givaren
Tack snälla för omtanken
 
Toppen