• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fukttest importerad burstner

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej igår var jag och gjorde en 36 månads kontroll på fukt med min burstner ixeo 710 2011. Jag köpte bilen i våras i tyskland samma månad som jag hämtade den så gjorde de 24 månaders kontrollen tidigare ägaren hade slarvat bort garantihäftet med eftersom den var såld nya av friman som också utfört testen var det inga problem de gick in i burstners databas och skrev ut nya papper och jag fick allt i ny bok.

Nu till min fråga när jag var hos skara husvagnar som är auktoriserad återförsäljare för burtsner de gjorde testet och jag fick stämpel samt alla uppgifter inskrivna i mitt garantihäfte när jag frågade om han skulle lägga det i burtsners databas sa han att de bara gör det med svensksålda bilar. Jag har mitt garnatihäfte med alla stämplar och tester räcker detta om det skulle finnas en skada vid nästa kontroll 48 månader? givetvis fattar jag att garantihäftet blir viktigt samt att jag måste åka ner till tyskland och fixa skadan och inte att de gör det i sverige. för övrigt kostade det 800 kr men det kan jag leva med men om ingen garanti finns kvar eftersom det inte registeras i databasen kan man i så fall göra det hos någon som är billigare.

MVH Ulf

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fukttest importerad burstner

Jeg vil kalle dette en riski sak fra återforseljaren, om du får en skade og tar denne med fabrikken så vil verkstaden som ikke registrerte det i basen hefte for skaden - garantien fra fabrikken har som klare forutsetninger at alle inspeksjoner registreres på fabrikken. Men du vil trenge å reise sak mot de som ikke registrerte kontrollen, og muligens legge ut for reperasjonen.

Bruker en andre til kontrollen som ikke har tilgang til fabrikkens database så brytes garantivilkårene. Samme sak gjelder for N+B.

J

Jarn

Guest

Jag tycker det låter väldigt märkligt.
Som Knut säger så är det ju fabriken som står för garantin och då kräver de ett intyg varje år för att kunna se att allt står rätt till.

Hade jag varit som dig hade jag skannat in garantistämpeln och protokollet från testet och mailat till Bürstner fabriken för att höra deras syn på det.
Kanske de då kan lägga in det eller så ger de dig ett förslag på hur du skall agera mot återförsäljaren.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bra råd Roland! Det kan rydde veien for rett håndtering.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Opplevde i 2002 en liknende situasjon i Norge. Skulle ha ett års tetthetskontroll på min importerte dethleffs. Kontaktet lokal forhandler som ikke ville ta i husbilen.

Jeg kontaktet den gang fabrikken og fortalte om mitt problem. Dagen etter fikk jeg telefon fra nevnte forhandler som beklaget og satte opp time for meg og min husbil, den ble kontrollert og innrapportert til fabrikken.

ta kontakt med ettermarkeds avdelingen på fabrikken med mail og la oss høre resultatet.

F

F.d. 50455

Guest

Hej!
Har själv en importerad Bürstner 810 2010 års modell. Första kontrollerna gjorda i Tyskland. Fick väldigt bra svar från Svenska Bürstner om vad som gäller. är bara kontrollerna gjorda inom stipulerad månad gäller givetvis fabriksgarantin. Jag gjorde 36 månaders kontrollen förra året och har nu bokat 48 månaders kollen.
Hör med svenska generalagenten är mitt tips.

Banjolito

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Får kontakta burtsners generalagent i Sverige först. Ingen annan som testat sin burstner i skara?

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025

Har pratat med burtsner sverige och de gör fel i skara, de skall prata med dem så de ändrar sina rutiner. Sedan fick jag scanna in mina bok och sedan lade de in den i databasen. Tur man tänkte på detta. De mena dock att har man boken med stämpel och det är en aktoriserad burstnerhandlare funkar det ände men bäst om det finns i basen.

Toppen