• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskador

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Eura mobil 97-98,tittade här på hbk en som renoverade en sån,höger bak.
Är det vanligt med just dom bilarna att dom har fuktskador.
Mvh Gusta
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Den som är på min bild (avatar) Eura Mobil -05 Var helt rutten på många ställen, blev en stor förlust när vi skulle byta Husbil.
Säljaren ville inte ta emot den ens, blev en ekonomisk SHOCK .
Nu har vi Köpt en ADRIA CORALL S 680 ST 2011. Nu strular drivlina på den. Ursäkta det kanske var fel Tråd!
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Nejdå Km,det verkar som dom har fuktproblem,din var ju så pass ny
Ja det verkar så, i alla fall på de som har träreglar. Grämmer mig väldigt för det var en bra bil förövrigt allt funka från att sova som och köra och bara vara.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Kommer du ihåg vilka ställen man ska se upp med,har lurat lite på rn Eura..Men tappat lusten lite.
Vilka har träreglar
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
På den jag hade var det bakom kylskåpet och ibagaet, hörnen samt vänster fram där utgången för gråvatten är. Så i princip alla hörn.
Vänster fram har det tydligen varit lagat innan jag köpte den för 5 år sedan, men det var inget jag såg då, syntes inte på fukttest.
Träreglar är det väl på dom äldre bilar, vet inte riktigt när det slutat att vara det.
Nog bättre med de nyare bilarna.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
På den jag hade var det bakom kylskåpet och ibagaet, hörnen samt vänster fram där utgången för gråvatten är. Så i princip alla hörn.
Vänster fram har det tydligen varit lagat innan jag köpte den för 5 år sedan, men det var inget jag såg då, syntes inte på fukttest.
Träreglar är det väl på dom äldre bilar, vet inte riktigt när det slutat att vara det.
Nog bättre med de nyare bilarna.
Tittade också på flera Eura Mobile för några år sedan och alla hade eller hade haft fuktskador.....Är nog lite mer på dessa än andra
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

T68

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kanske inte helt på ämnet i tråden, men:
Har branschen blivit bättre på att bygga bilar som tål fukt? Eller kommer vi om 10-15 år läsa om husbilar från 2024 som drabbats av fukt på samma vis som de bilar vi diskuterar nu?
 
  • Gilla
Reaktioner: KM

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kanske inte helt på ämnet i tråden, men:
Har branschen blivit bättre på att bygga bilar som tål fukt? Eller kommer vi om 10-15 år läsa om husbilar från 2024 som drabbats av fukt på samma vis som de bilar vi diskuterar nu?
Ja det återstår verkligen att se. Tycker tyvärr att man lagt mest fokus på lull lull och krimskrams när man jämför en ny bil mot en 20 åring......Har tidigare renoverat några husvagnar och det man slås av är hur olika skick det kan vara på lika gamla vagnar av samma märke. Jag är övertygad om att vinterförvaring i torr lokal har enormt stor betydelse särskilt i södra Sverige med de varierande vintertempersturer det numera är!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kanske inte helt på ämnet i tråden, men:
Har branschen blivit bättre på att bygga bilar som tål fukt?
Ja visst!

Många husbilar byggs sedan flera år träfritt i tak, väggar och golv.
Får man en läcka i en sådan kontruktion blir konsekvensen mikroskopisk VS om det är trästomme.

I en träfri bil, jag förutsätter att dessa har XPS / isolering med slutna celler, kommer vattnet att läcka in i bilen VS att läcka in och sugas upp av stommen i en bil med träreglar.

Den riktiga minan är träreglar med frigolitisolering (öppna celler).
Då kommer både träet och isoleringen att suga upp vattnet.
Det tar lång tid innan symtom uppstår, och då det upptäcks är bilen redan kraftigt fuktskadad.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja visst!

Många husbilar byggs sedan flera år träfritt i tak, väggar och golv.
Får man en läcka i en sådan kontruktion blir konsekvensen mikroskopisk VS om det är trästomme.

I en träfri bil, jag förutsätter att dessa har XPS / isolering med slutna celler, kommer vattnet att läcka in i bilen VS att läcka in och sugas upp av stommen i en bil med träreglar.

Den riktiga minan är träreglar med frigolitisolering (öppna celler).
Då kommer både träet och isoleringen att suga upp vattnet.
Det tar lång tid innan symtom uppstår, och då det upptäcks är bilen redan kraftigt fuktskadad.
Men det är väl ofta trä/plyfa i golven även på i övrigt träfria konstruktioner?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det beror på fabrikat.
Vilka bilar som har blandat trä och träfritt har jag ingen aning om.

Så här ser det på min bil.
NB, Morelo har liknande/samma.

Det är i dessa sammanhang vissa fabrikat blir överlägsna andra.
För den vanlige husbilsköparen är det inte lätt att välja en bil med "obegränsad" livslängd, om man inte tar en NB, Concorde eller Morelo.
1721328261686.png
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.653
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kabe vill gärna framhålla sitt system i övergången tak - vägg. Är inte den något liknande?
 
Toppen