• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktskada från en novis

Frihet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
37154
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga!

Jag har länge sökt efter en specifik modell av husbil och äntligen hittat en.
Tyvärr så har säljaren hittat fukt bak runt hörnet där våningssängarna är..

Jag har renoverat en del hus.. och jag vet iom det att man aldrig kan veta hur mycket rötet som kan finnas när man väl börjar att riva och vatten tar ju sig överallt då det börjar att läka.

Så vad säger ni som kan, törs man ge sig på sånt här själv om man är en ”handykvinna” då jag får ett bra pris?

Har aldrig tidigare ägt en husbil ( dock husvagn ).
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror ingen här kan ge dig det rätta svaret...
Kolla väldigt noga objektet... Lyssna sen efter vad din själ säger....

Lycka till.... ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det har skrivits massor av trådar som handlar om renovering av fuktskador m.m. här under åren.
Jag letade reda på en del för ett tag sedan.... Så klicka först på länken nedan så kommer du till ett inlägg där det finns länkar till ett flertal andra inlägg som handlar just om renovering av fuktskador. det finns mycket mer men börja där så har du rätt mycket "underhållning" att börja med för att få en liiiten aning om hur det kan se ut. Det man får räkna med och som du själv är inne på att det finns för det mesta mycket mer än man kan tro när man börjar.
Men.. om man kan och tycker det är intressant samt kan se möjligheten och inte det omöjliga så kan det faktiskt vara både vara kul och intressant faktiskt......... Man måste ha tiden också, samt man förtjänar ett riktigt bra pris på bilen till att börja med.
Klicka nedan och sedan på de länkar som finns i det inlägget. Där hittar du faktiskt hur mycket läsning som helst när du klickar vidare så du kan få en fundering på arbetsinsatsen.

Generell fråga - Vi som har en riktigt gammal husbil med problem

Det finns en sökfunktion överst där det står "Sök forum" prova där också med några specifika sökord så kan du säkert hitta mer också.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(Sorry det blev dubbelstuts nedan efter lite tillägg i texten..... men.)

Hej det har skrivits massor av trådar som handlar om renovering av fuktskador m.m. här under åren.
Jag letade reda på en del för ett tag sedan.... Så klicka först på länken nedan så kommer du till ett inlägg där det finns länkar till ett flertal andra inlägg som handlar just om renovering av fuktskador. det finns mycket mer men börja där så har du rätt mycket "underhållning" att börja med för att få en liiiten aning om hur det kan se ut. Det man får räkna med och som du själv är inne på att det finns för det mesta mycket mer än man kan tro när man börjar.
Men.. om man kan och tycker det är intressant samt kan se möjligheten och inte det omöjliga så kan det faktiskt vara både vara kul och intressant faktiskt......... Man måste ha tiden också samt man förtjänar ett riktigt bra pris på bilen.
Klicka nedan och sedan på de länkar som finns i det inlägget, som i sin tur leder till massor av läsning.

Generell fråga - Vi som har en riktigt gammal husbil med problem

Det finns en sökfunktion överst där det står "Sök forum" prova där också med några specifika sökord så kan du säkert hitta mer också.

M.v.h. JANKRO.
 

Frihet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
37154
Medlemskap
2024
Hej det har skrivits massor av trådar som handlar om renovering av fuktskador m.m. här under åren.
Jag letade reda på en del för ett tag sedan.... Så klicka först på länken nedan så kommer du till ett inlägg där det finns länkar till ett flertal andra inlägg som handlar just om renovering av fuktskador. det finns mycket mer men börja där så har du rätt mycket "underhållning" att börja med för att få en liiiten aning om hur det kan se ut. Det man får räkna med och som du själv är inne på att det finns för det mesta mycket mer än man kan tro när man börjar.
Men.. om man kan och tycker det är intressant samt kan se möjligheten och inte det omöjliga så kan det faktiskt vara både vara kul och intressant faktiskt......... Man måste ha tiden också samt man förtjänar ett riktigt bra pris på bilen.
Klicka nedan och sedan på de länkar som finns i det inlägget, som i sin tur leder till massor av läsning.

Generell fråga - Vi som har en riktigt gammal husbil med problem

Det finns en sökfunktion överst där det står "Sök forum" prova där också med några specifika sökord så kan du säkert hitta mer också.

M.v.h. JANKRO.

Intressant lär det säkert vara då man också får se hur den är byggd.. frågan är om man får ihop allt sen
Läser i många inlägg att det är så gott som omöjligt att hitta en gammal husbil som inte är fuktskadad ..

Hmm ja, det är klurigt det här.
Jag ska läsa igenom dina trådtips och se vad andra i samma situation tycker.

Stort tack för tipset!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det jag brukar lägga till som en "tröst" är att om det ser helt hopplöst ut, så beror det bara på att man ännu inte har rivit bort ända fram till nollpunkten/vändpunkten för att börja bygga upp igen o_O.

M.v.h. JANKRO.
 

Frihet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
37154
Medlemskap
2024
Låter klokt.... Hade du lagt ut bilder på skadorna så kanske du fått några bra svar..
Att bara gissa.... Hjälper nog inte mycket ;)
Så är det, men tyvärr har jag själv inte sett dom utan tänkte mig ett ”litet” projekt då jag planerar att vara i Sverige i sommar.
När jag läser hur du renoverade fuktskadan så blir jag liiite mörkrädd ( men bara lite ) :))
 

Frihet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
37154
Medlemskap
2024
Det jag brukar lägga till som en "tröst" är att om det ser helt hopplöst ut, så beror det bara på att man ännu inte har rivit bort ända fram till nollpunkten/vändpunkten för att börja bygga upp igen o_O.

M.v.h. JANKRO.
Haha.. ja börjar man väl åtminstone se ”slutet” trots att det är mycket jobb kvar. :)
 

Frihet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
37154
Medlemskap
2024
Så är det, men tyvärr har jag själv inte sett dom utan tänkte mig ett ”litet” projekt då jag planerar att vara i Sverige i sommar.
När jag läser hur du renoverade fuktskadan så blir jag liiite mörkrädd ( men bara lite ) :))
En fundering till bara..

Nu har ju du såklart mer erfarenhet än mig och det är några år sedan, men med facit i handen skulle du göra om det eller skulle du sökt en annan hb? :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur mycket tid är du beredd att lägga? Vilka möjligheter har du att stå inomhus? Hur händig är du? Vilken budget har du? Får du ihop de här parametrarna, så fixar du det! Det dyker alltid upp andra skador eller konsekvenser under en sådan här renovering, som kan bli lite mer kostsamma och betyda längre tid. Men gillar du bilen så gå efter hjärtat! Det brukar bli bra. Du verkar ju ha en hygglig uppfattning om jobbet. Go for it! :D
 

Frihet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
37154
Medlemskap
2024
Hur mycket tid är du beredd att lägga? Vilka möjligheter har du att stå inomhus? Hur händig är du? Vilken budget har du? Får du ihop de här parametrarna, så fixar du det! Det dyker alltid upp andra skador eller konsekvenser under en sådan här renovering, som kan bli lite mer kostsamma och betyda längre tid. Men gillar du bilen så gå efter hjärtat! Det brukar bli bra. Du verkar ju ha en hygglig uppfattning om jobbet. Go for it! :D
Jadu, jag tycker ( vet ) att jag är riktigt händig, jag har mycket tid, jag lägger ner min själ OM det är intressant nog, jag har en bra budget ( och speciellt nu då jag inte ens har en aning om vad mtrl kostar till en hb då jag är helt novis ).
Till min kanske största nackdel är att jag inte har kollat om/hur/var man kan hyra ett garage.

Jag blev som nästan lite kär i bilen och hann såklart inreda den i mitt huvud då säljaren upptäckte ”skadan”.
Nu velar jag då jag hade sett framemot att börja piffa den direkt och sedan hinna testköra den runtom i Sverige hela sensommaren för att tordas köra den längre söderut när jag ”litar” på den.

Så,
Mitt ena jag vill ha hängslen och livrem och tänker att det kommer säkert flera.
Mitt andra jag tänker att alla gamla husbilar har fuktskador, det finns inga garantier men köp åtminstone en bra fuktmätare.
Mitt tredje jag säger .. Kööör!!

Tack för din pepp, jag velar ett dygn till..
men bara ett :D
 
F

F.d. 64253

Guest
Bor du runt Ö-vik så kan du låna en riktig bra mätare,
 

Frihet

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
37154
Medlemskap
2024
Tack, men tänker att det kan vara en bra idé att investera i en då man säkert bör kolla nu och då?
Tittade precis på Biltemas som några nämner både här och i andra grupper, har du erfarenhet av den eller vilken rekommenderar du?
 
F

F.d. 64253

Guest
Tack, men tänker att det kan vara en bra idé att investera i en då man säkert bör kolla nu och då?
Tittade precis på Biltemas som några nämner både här och i andra grupper, har du erfarenhet av den eller vilken rekommenderar du?
Har inte provat den, den jag har är garanterat bra o är ledig till 99% av tiden. Men att investera i en egen är garanterat bra, oavsett märke av Husbil.
 
Toppen