• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fuktkontroll

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Min husbil är gammal och har ingen garanti kvar, men hade jag garanti skulle jag läsa garantivillkoren så man vet vad som gäller.
Som jag förstått det så i flera fall så är det en täthetsgarant mot inläckage utifrån, alltså inte vatten som kommer in från utrustning, typ läckande värmare, blandare, pumpar, avlopp, slangar m.m. dessa inläckage är nog vanligare än de utifrån.
Men allt borde stå i villkoren.
Vi har inget vatten i systemet i bilen, så det blir svårt med läkage;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte vad du menar, vart skulle vattnet komma ifrån då?
Vi har haft husvagn i över 25 år och ingen fukt och inget vatten i systemet heller.
Nu är det fukt utifrån som är vanligaste problemet, du kanske tar ut bilen när det regnar.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Nu är det fukt utifrån som är vanligaste problemet, du kanske tar ut bilen när det regnar.
Ni får nog bestämma er, jag har 7 års täthetsgaranti och använder inget vatten i bilens system som toa, disk eller dusch. Jag är inte rädd för regn, för jag tror en plåtis inte är lika otät som en vanlig husbil.
Är ni oroliga när ni kör i regn eller fyller på vatten? Då kanske ni inte ska göra det.
När garantin går ut kanske jag köpt en ny bil med ny garanti;)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Ni får nog bestämma er, jag har 7 års täthetsgaranti och använder inget vatten i bilens system som toa, disk eller dusch. Jag är inte rädd för regn, för jag tror en plåtis inte är lika otät som en vanlig husbil.
Är ni oroliga när ni kör i regn eller fyller på vatten? Då kanske ni inte ska göra det.
När garantin går ut kanske jag köpt en ny bil med ny garanti;)
Menar du allvar att när du säljer din husbil så är färskvattentanken ock gråvattentanken obegagnade?
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Menar du allvar att när du säljer din husbil så är färskvattentanken ock gråvattentanken obegagnade?
Ja dom är testade vid leverans, husvagnen var använd innan vi köpte den när den var ca 1 år. Vi hade den i 12 år utan vatten i systemet. Vi diskar, går på toa och duschar i servicehus. Jag tycker inte om att göra det i trånga utrymmen.
 
Toppen