• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fuktighetstest/ behandling 2.000 skr

F

F.d. 10602

Guest
Hej, ny här, vet ej om detta är rätt forum. Sökt efter hur jag gör inlägg men förstår ej!

Har en Renault Master dci 150/ Dethleffs Esprit RT 2008, gör fuktighetstest årligen samt "behandling" som det kallas. Är det verkligen nödvändigt med denna" behandling"? Min bil är rostskyddsbehandlad.

När jag frågar min husbilshandlare - verkstaden - svävar de på målet....

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Sv: Fuktighetstest/ behandling 2.000 skr

Det kan vara gratis.När vi köpte burstnern sa dom att fuktkontroll kostar 600 kr,men i häftet stod att fuktkontroll skall utföras varje år på valfritt Burstner verkstad och betalas av kunden .Då är det inte fritt val.Påpekade vid fukttesten i går att burstner inte kunne ta betald. Nej just det, första 5 åren är gratis kom dom på.
Dette har diskuterats tidigare på HBK.

Kolla fuktkontrollhäftet !!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

http://faktabanken.konsumentverket.se/PDF/Bransch%F6verenskommelse%20AVL%20Husvagnsbranschen.pdf

På min HYMER kostar fuktkontrollen ingenting som det står i överenskommelsen mellan Konsumentverket och Husvagnsbranschen men de tar ca 1000 kr för en behandling som består i att spruta linolja på trädetaljer under bilen. Linoljan är köpt på Biltema i form av en sprayburk. Verkar vara bra betalt för linoljesprayen och arbetet men det är bara att bita ihop. När det gäller sk sidoimporterade eller bilar köpta i Tyskland har man en annan och dyrare prissättning på många märken.

F

F.d. 16087

Guest

Jag förstår inte, fuktkontroll utvändigt (borde det inte heta rostskyddsbehandling) fuktkontroll utföres invändigt.
MVH Gunnar S

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jag förstår inte, fuktkontroll utvändigt (borde det inte heta rostskyddsbehandling) fuktkontroll utföres invändigt.
MVH Gunnar S

"Behandling" inte fuktkontroll tar de 1000 kr för. "Behandlingen är utvändig på plyfaskivor under bilen. Alltså inte rostskydd.

F

F.d. 10602

Guest

I samband med invändig fuktighetskontroll ingår att utvändigt, dvs under bilen, göra en täthetsbehandling årligen. Man sprutar någonting i skarvar etc.....detta för att täthertsgarantin skall gälla.

Just denna behandling kostar för Dethleffs bilar 2.000 skr. O måste som sagt göras o betalas av kunden för att garantin 6 år skall gälla.

Så min fundering är alltså att slopa denna behandling då min bil är rostskyddsbehandlad!

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

I samband med invändig fuktighetskontroll ingår att utvändigt, dvs under bilen, göra en täthetsbehandling årligen. Man sprutar någonting i skarvar etc.....detta för att täthertsgarantin skall gälla.

Just denna behandling kostar för Dethleffs bilar 2.000 skr. O måste som sagt göras o betalas av kunden för att garantin 6 år skall gälla.

Så min fundering är alltså att slopa denna behandling då min bil är rostskyddsbehandlad!

Låter konstigt, fick min Dethleffs testad i Tyskland innan köp. Vad jag vet sprutades inget under bilen.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mulig denne "behandlingen" er en måte å få tatt betalt for jobbet uten å komme i konflikt med konsumentverket.:wink:

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Den antifuktbehandling som Dethleffsverkstäderna utför går ut på att plyfakanter under bilen sprutas med ett fuktförseglande medel. Har ingenting med rostskyddsbehandling att göra. Därutöver ska en invändig fuktkontroll utföras vilket innebär fuktmätning vid alla skarvar mellan tak och väggar och golv. Denna kontroll och sprayning ska i år kosta 1900 kronor mot 1400 förra året.

F

F.d. 52908

Guest

Hej
Vem kan göra detta i Jönköpingsområdet. Nyfiken för jag kommer från Huskvarna och är där ibland.
Sören

F

F.d. 52919

Guest

Har inte tänkt på det med underredet! Rengör dom underredet innan dom sprutar på en massa gegga vid varje garantibehandling? På personbilen rengör dom med högtryck och borstar för hand sen får det torka i 2 dar innan dom sprejar. Sen får man visst fem års garanti bara man visar upp den en gång om året! Så var det med Subarun jag hade för några år sen!

F

F.d. 10602

Guest

Hej, Du måste till en auk Dethleffsverkstad för att göra jobbet, om du vill säkra täthetsgarantinsom som gäller i 6 år! För min del blr det Codat i Fritsla!

F

F.d. 10602

Guest

Hej, nu pratar du underredsbehandling, vilket är en annan sak! Se svar ovan från SVENSEI!

F

F.d. 52919

Guest

Jag formar om frågan! Rengör dom undersidan innan det sprejas på fuktförseglande medel i hörnor och vrår?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Jag formar om frågan! Rengör dom undersidan innan det sprejas på fuktförseglande medel i hörnor och vrår?

Nej inte på min HYMER när jag var med och kollade senast i våras. Men linolja tränger ju in i plyfan även om det är lite smuts. Den var inte särskilt skitig under. Jag kommer att göra en "egen" behandling i höst för att stå emot höstrusket.

Senast ändrad:
F

F.d. 10602

Guest

Nja...det vore ju önskvärt, men men jag vet inte, men min bil vill de ha i två dagar så att den är torr innan behandlingen, sedan skall den väl vara torr innan den tas ut igen!?!

Toppen