• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Frankia
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Inredning
Hej

Vi är nyblivna ägare till en fin Frankia A680 som vi köpte privat, nu har den varit på fuktkoll och den har tydligen en del fukt i väggarna, bla i alkoven.
Skulle naturligtvis kollat upp detta innan köpet men som ovana/orutinerade så hade vi bara tankar på att köpa medans tid var.
Finns det några bra ideer på att bli av med det? Lämna in på något serviceställe låter som att det kan bli dyrt. Finns det några bra tips om billiga reparatörer eller så runt stockholm/mälardalen? Vad kan man göra själv?

Kjelle

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det du kan göra utan att vara "expert" är att få bilen inomhus i ett uppvärmt utrymme och ställa dit en avfuktare.
Då kommer du att få en uppfattning om hur mycket fukt det är.
Köp sikaflex och täta utifrån där det kan misstänkas tränga in.

F

F.d. 17530

Guest
Tänkte täta innan jag får fukt..
Ja detta med fukt är inte kul men hur gör ni?

Tar ni bort alu listerna när ni tätar eller tätar ni på sidan av listen?
Vilket tätmedel skall man använda? sika eller nått annat?

F

F.d. 11997

Guest
Hej jag har jobbat en har jobbat en hel del med husbilar, och vi använde ett
medel som hette MS40 det tätade vi utvändigt med alla skarvkanter samt båda sidor om alulisten, att lossa alulisten kan vara riktigt besvärligt och oftast skadas listen så man får skaffa en ny. man bör kolla sina tätningar runt
luckor,skarvar och dyligt en gång om året och bättra på limfogen där det ser
dåligt ut och är det riktigt dåligt skär man bort gammalt lim och tvättar rent med Tröd och limmar om fogen.Så oftast behövs inte listerna demonteras
Lycka till:santa1:
mvh Lars gearbox

Toppen