• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fukt i golv..

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
en kompis hade skrivit på en affär med sin husbil o köpt en annan på samma firma...sen efter några dar ringer firman o säger att det var fuktskadat i golvet bak,och säger att repartionen kostar 100 tusen.kan affären gå tillbaka då...han vill inte betala det....han behåller ju bilen då o fixar det själv....eller är det för sent,det har vgått mer än 14 dagar...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
910
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har han frågat firman om de vill låta affären gå tillbaka?
Vad står det i kontraktet?
Normal ånger/returrätt ligger väl inom 14 dagar....

I övrigt håller jag nog med om att höra med en konsumentvägledare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Synd att ingen kommer med några goda råd hur man kan göra i detta läge med tanke på eventuellt hävande av köpet. Till exempel när det skall göras, om det är för sent eller om det är så gott om tid att man kan invänta råd från konsumentvägledare eller andra kunniga. Att det går att vända sig till kommunens konsumentvägledare eller Konsumentverket känner nog de flesta till men det förefaller som att tiden är knapp och då kunde det vara bra om det funnits någon som sitter inne med kunskapen redan nu.

//Michael, medlem
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Att få kontakt med säljföretaget för att försöka häva köpet klockan 18:25 på annandag påsk torde vara lika omöjligt som att komma i kontakt med en konsumentrådgivare under denna dag. Bättre att vänta till morgondagen och fackkunskapen, än att hoppas på killgissningar denna kväll.

Pålle
 
Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Detta har jag aldrig hört talas om.
Om firman har erbjudit sig att ta fordon i inbyte så har man, får jag hoppas, baserat detta på en värdering efter besiktning. Har man sedan gjort en felbedömning så vore det konstigt om kunden skall lastas för det.
Som kund har man ju ingen möjlighet att ta höjd för kostnader pga dolda fel.
Det skall firman göra.
Även om det är ett olustigt krav så skulle inte jag oroa mig, men nu har jag ju inte all fakta. Har firman gjort några reservationer i kontraktet?
Skall bli intressant att få veta vad sakkunniga säger om det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har han frågat firman om de vill låta affären gå tillbaka?
Vad står det i kontraktet?
Normal ånger/returrätt ligger väl inom 14 dagar....

I övrigt håller jag nog med om att höra med en konsumentvägledare.

Ångerrätt 14 dagar gäller väl bara vid distansköp?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
910
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag hade fel (det har ju aldrig hänt förut...). Verkar som om 14 dagars ångerrätt inte gäller om man gjort bilaffären i butik. Från konsumentverkets hemsida:
1712065935944.png
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Om förutsättningarna för affären ändras som i detta fall bör man väl ha rätt att
ändra sig och förhandla om heller avstå??
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
säljaren kommer väl att begära ersättning för sina kostnader i samband med affären,det blir nog en annan förhandling
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
en kompis hade skrivit på en affär med sin husbil o köpt en annan på samma firma...sen efter några dar ringer firman o säger att det var fuktskadat i golvet bak,och säger att repartionen kostar 100 tusen.kan affären gå tillbaka då...han vill inte betala det....han behåller ju bilen då o fixar det själv....eller är det för sent,det har vgått mer än 14 dagar...
Lite vaga uppgifter men är det ett rent byte så kan handlaren knappast komma med krav efteråt. Beror lite på vad som står i avtalet.
Är däremot en förmedling inblandad i affären så kan det bli lite annorlunda. Allt beror på det finstilta även där.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Lite vaga uppgifter men är det ett rent byte så kan handlaren knappast komma med krav efteråt. Beror lite på vad som står i avtalet.
Är däremot en förmedling inblandad i affären så kan det bli lite annorlunda. Allt beror på det finstilta även där.
tack för alla svar..det har löst sig,det gick att avboka affären,o förra ägaren åtar sig felet....
 
Toppen