• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FUKT , HASTIGHET , HÅLLBARHET ??

F

F.d. 9262

Guest
Hej alla ! Nu skall jag försöka förklara hur dålig en husbil/vagn är , snälla hoppa, inte på mej förrän ni synat er bil/vagn i sömmarna . Att chassit och hytt (halvintigrerad) endast chassi på helintigrerad är konstruerat för att framföras i över 100km är OK , men inte själva bodelen. Äldre husbilar har ofta stående reglar som slutar med öppet ändträ under yttergolvet "har man då inte stänkskydd bak " så kan man lätt förstå vart vattnet "pumpas" upp någonstans , som sedan vidar transporteras via reglar vågrätt och lodrätt och sedan pga kondensvärkan får isoleringen att alstra vatten , innerväggs beklädnaden blir mjuk bakom folietapeten. Om man därtill lägger den oftast överdrivna hastighet som denna dåligt stabila konstruktion framförs med + vibbrationer och vridningar , ja då förstårman varför det blir fuktskader , som i sin tur utan STOR ventilation skapar mögel .
Det finns ingen fabrik som bygger bättre/sämmre än den andra alla gör så gott dom kan för att tjäna så mycket som möjligt , och tyvärr gäller KVANTITET inte kvalitet .
Det tas inte bort skyddsplast på plåt innan Hörnlister moteras , i hastgheten används SILKON ( USCH å fy) för att täta luckor/fönster , bara för att montören inte hade rätt tätmassa just då . Försäljare vill ditt (oftast) bästa och tror på sin produkt oavsätt vad, hon/han , kan INTE veta allt . Det är din sak att under söka ,? För inte skulle väl du köpa en båt utan att " KOLLA " botten ? Oj så många som kommer att klaga eller kontra på denna info om hur verkligheten är . Och jag hoppas att ni alla skall TYCKA OM eran husbil/vagn och SKÖTA om den TÄTA om den innan den läcker ,värme/kyla värme/kyla det är "spännande" på materialet . Ps. Jag har erfarenhet ifrån insidan .

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: FUKT , HASTIGHET , HÅLLBARHET ??

Du har rätt! Jag upplever också att det är ett gäng glada amatörer som bygger husbilar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes unntak, men du må i prisklasse over 1 mill sek før du finner de knapt 10 produsentene som har et annet syn på kvalitet. Stikkord sandwich vegger gulv og tak uten treverk i de bærende konstruksjoner og uten fiberplater på innsiden!

F

F.d. 9262

Guest

JO ! Förvisso , man kan köpa mycket material för pengar och några har köpt mögel och fukt för den nätta summan av 2,4 mille . "Det finns i alla prisklasser"

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Efter hur lång tid märker du att det är möggel i HB:n?
Du har haft det jobbigt du,så åkt runt till alla Husbilfagriker, bra jobbat.
Vilken var den först och den senaste du kolla av?
Ha det, jag håller på dig.
/Vidhem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg snakket ikke om prisklasser som sådan, men at nye biler fra de få produsentene som konsekvent bygger huset slik at vegger, gulv og tak ikke kan ta skade av fukt. Alle biler uten unntak kan få mögel inne om en stenger inne fuktig luft og lar det få jobbe fritt. Kondensert fuktig luft på innsiden av vegger og fönster legger alltid grunnlaget.

Husbiler uten ventilasjon mellom skåp og vegg/tak er mer utsatt enn de som har ventilasjon. 2 ting kan skape fuktproblem i en husbil, lekasje og kondens.

Skade i konstruksjon fra fukt er råte og mögel om fukten får slippe til. En sandwich plate med lukket celleplast i kjernen og 1 mm aluminium både utvendig og innvendig som er hellimt under press kan ligge i vatn i dagevis og bare bli våt på overflaten. Men om en legger litt treverk inn i denne plata så har en lagt inn en bombe.

F

F.d. 9262

Guest

OJ OJ ! Va Va det jag sa ! Oh så HETT det blev. Man behöver inte försvara eller förklara.
Det finns (fanns) frälsarkransar (livbojar) som inte har träreglar , dom består av plast&plast dom sjunker,!? JO det är sant. Det finns sandwich som är alu faom alu ,glasfib faom glasfiber , de flesta av dom HB som de flesta åker omkring i har någon form av föstärknings regel trä eller aluminium och de flesta har även idag dyr eller billig träfiberskiva med tapet på insidan . Låt oss hålla oss till det som är vanligast.
" Man kan bygga en TÄT bodel" men oftast lucktar dom styrenplast för länge.
Alltså det är jätte trevligt med husbil . Kanske att det kan vara lite bra att vet vad det är vi åker omkring i . Varför skall man åka runt på "alla" fabriker för att få kunskap ??
Datorn "är fantastisk" och fenomenet HBK , tänk så mycket kunskap och synpunkter, va,. Bodelen heter (exempel) LMC , inte chassit . Bland inte dessa .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hade inte Concorde på en modell tom. 2009 träkonstruktion i ramen där backspeglana sitter och fick en hel del reklamation på detta när det svällde .

När det gäller stabilitet så kan ju detta diskuteras ... se filmen : Crashtest Wohnmobil - YouTube

F

F.d. 2591

Guest

Hej Hbk:are

Något som jag undrar över är följande: Det sägs ju att du ska stå plant , för att få bäst effekt på ditt kylskåp.

Men vid regn och att ha en lång husbil med platt tak, typ Frankia eller liknande, då vill man kanske inte stå och få vatten samling på taket, då till min undran, varför byggs det inte husbilar med en aning svängde tak, det undrar jag över, ta t.e.x. den gamla husvagnen SMV " ägget" kallat, kanske inte fullt så mycket , men bussar de har ju lite rundade tak, kanske något för husbilskonstruktörer, för kan det bli så mycket dyrare, ?

Stig B.

Toppen