F
F.d. 24784
Guest
Första vintern med husbil står för dörren.
Jag tänker på vatten som kan frysa.
Givetvis släpper man ur vattnet i färskvattentanekn, spolvattnet på dass och gråvattnet.
Men en del blir ju ändå kvar i slangarna och vattenpumpen, och dess hydrofor.
Jag har hört någon som skruvar loss slangförbindningar mot vattenpump etc och låter det sista vattnet rinna ut.
Gasolpannan skall väl släppa ur vattnet själv vid undertemperatur. Går att göra manuellt oxo.
Hur gör ni?
Ser till att alla droppar vatten i rörssytemen blir borta eller öppnar alla kranar och låter pumpen gå ett tag i tomma?
Jag förmodar att bilen tål frostnätter, kyuan hinner kanske inte frysa ner invändigt en frostnatt ännu, dvs spetember oktober.
Jag har ej för avsikt att hålla värme i bilen under vintern, då det med största sannolikhet lgör att luften kan innehålla mer fukt som sätter sig i väggarna som ju är kalla.
Tygsakerna då, dynor och sängmadrasser, tar ni in dem under vintern?
Till sist, någon som har erfarenheter av torrbollar?
En riktig eldriven avfuktare som kan gå vid -20 C vore nog bra.
de
Roy
Jag tänker på vatten som kan frysa.
Givetvis släpper man ur vattnet i färskvattentanekn, spolvattnet på dass och gråvattnet.
Men en del blir ju ändå kvar i slangarna och vattenpumpen, och dess hydrofor.
Jag har hört någon som skruvar loss slangförbindningar mot vattenpump etc och låter det sista vattnet rinna ut.
Gasolpannan skall väl släppa ur vattnet själv vid undertemperatur. Går att göra manuellt oxo.
Hur gör ni?
Ser till att alla droppar vatten i rörssytemen blir borta eller öppnar alla kranar och låter pumpen gå ett tag i tomma?
Jag förmodar att bilen tål frostnätter, kyuan hinner kanske inte frysa ner invändigt en frostnatt ännu, dvs spetember oktober.
Jag har ej för avsikt att hålla värme i bilen under vintern, då det med största sannolikhet lgör att luften kan innehålla mer fukt som sätter sig i väggarna som ju är kalla.
Tygsakerna då, dynor och sängmadrasser, tar ni in dem under vintern?
Till sist, någon som har erfarenheter av torrbollar?
En riktig eldriven avfuktare som kan gå vid -20 C vore nog bra.
de
Roy