• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frysrisk vatten, mjuka tygsaker

F

F.d. 24784

Guest
Första vintern med husbil står för dörren.
Jag tänker på vatten som kan frysa.
Givetvis släpper man ur vattnet i färskvattentanekn, spolvattnet på dass och gråvattnet.
Men en del blir ju ändå kvar i slangarna och vattenpumpen, och dess hydrofor.
Jag har hört någon som skruvar loss slangförbindningar mot vattenpump etc och låter det sista vattnet rinna ut.
Gasolpannan skall väl släppa ur vattnet själv vid undertemperatur. Går att göra manuellt oxo.

Hur gör ni?
Ser till att alla droppar vatten i rörssytemen blir borta eller öppnar alla kranar och låter pumpen gå ett tag i tomma?
Jag förmodar att bilen tål frostnätter, kyuan hinner kanske inte frysa ner invändigt en frostnatt ännu, dvs spetember oktober.

Jag har ej för avsikt att hålla värme i bilen under vintern, då det med största sannolikhet lgör att luften kan innehålla mer fukt som sätter sig i väggarna som ju är kalla.

Tygsakerna då, dynor och sängmadrasser, tar ni in dem under vintern?

Till sist, någon som har erfarenheter av torrbollar?

En riktig eldriven avfuktare som kan gå vid -20 C vore nog bra.

de
Roy

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Frysrisk vatten, mjuka tygsaker

Ju kallare luften är ju mindre blir dess fuktighet. Skall man köra avfuktare så räcker det att köra till c:a +3-4 grader, risken är ju att det hinner bli is direkt efter kondenseringen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns ju väldigt lite fukt kvar i luften vid -20, så något behov av avfuktning vid så låga temperaturer finns inte! :)

F

F.d. 55256

Guest

Det finns alltid någon böj på vattenledningarna där vattnet står kvar. De flesta husbilar idag har plaströr som tål en liten utvidgning utan att spricka. När bilen är ny tål plaströren mer än när de blivit några år gamla, risken för svåråtkomliga läckor är stor.
Rekommenderar starkt att lossa vattenslangen/röret vid pumpen. Blås sedan genom ledningarna med tryckluft ( ett blåsmunstycke med trasa om) får inte ansluta så det blir för högt tryck. Öppna en kran i taget, börja närmast pumpen. En omgång i kallvattenkranarna, en omgång i varmvattenkranarna, avsluta med alla kranar öppna. Gör detta med avtappningen från vv beredaren stängd. Som avslutning öppna avtappningen. Beroende på hur avtappningen sitter på renvatten/gråvatten tankar kan det vara klokt att köra en runda med öppna kranar så att det lutar och skvalpar åt olika håll för att säkerställa tömning. Slarva med vattenavtappning kan led till stora problem med att lokalisera läckor, samt laga dessa.
Ove.G

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hejsan, vet att man tömmer systemet så gott det går men ställer man kranar öppna så när vattnet fryser kan vattnet expandera utan att spränga ledningar, sen tömmer man gråvattnet och häller lite glykol i vattenlåsen i kök, tvättställ, dusch så skyddar man det oxå :) Fungerade bra förra vintern här i Göteborg.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Så här gör jag:
Töm tanken.
Töm varmvattenberedaren och låt ventilen (ventilerna) vara öppen.
Kör pumpen tom därefter bryt strömmen till pumpen.
Töm filtret på vatten om det finns på pumpen.
Öppna kranarna en efter en och blås i kranen så allt vatten försvinner ur slangarna.
Lämna bilen med alla kranar öppna så det lilla vatten som finns kvar kan expandera.

Har fungerat bra i alla år både på bil o husvagn

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024

Har de senaste åren använt en damsugare som tål vatten. Om man suger i alla kranarna och i vattenlåsen så tömmer man så pass mycket att det skall mycket till för att frysa sönder. Backventilen vid pumpen är ju riktad åt samma håll som man suger ut vattnet så den öppnar när man suger vattnet genom rören och ut i kranen.
EssoJ

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024

Hejsan, vet att man tömmer systemet så gott det går men ställer man kranar öppna så när vattnet fryser kan vattnet expandera utan att spränga ledningar, sen tömmer man gråvattnet och häller lite glykol i vattenlåsen i kök, tvättställ, dusch så skyddar man det oxå :) Fungerade bra förra vintern här i Göteborg.

Tror inte det är så bra för miljön att hälla glykol i vattenlåsen, jag använder vanlig spolarvätska istället.

F

F.d. 55370

Guest

Hej Jag gör ingenting jag låter det va som sommartid sen åker vi till fjällen eller va som helst de e skit gott att slippa behöva tänka på vintern.:mcride:

F

F.d. 24784

Guest

Tack för alla bra svar.
Finurligt med spolarvätska som frysskydd i gråvattensystemet.

Hondas59 "gör ingenting". Menar du att du låter vatten stå kvar i färskvattentanken, vattenpumpen, gasolpannan, avloppet och låter det frysa ner?
Kanske tål vattenpumpen, plaströr och plastdelarna fruset vatten.
Trots att det utan vidare kan spränga kopparrör och järnrör.
För nog blir bilen stående oanvänd flera veckor udner vintern.
Ett 150 liter isblock i färskvattentanken tar tid att tina upp om man skall ut på vintern.

Hur gör ni med dynor, madrasser etc???
Tar in i stugvärmen eller låter dessa frysa ner och sova nedfrusna genom vintern.

Smågnagare??

de
Roy

F

F.d. 3297

Guest

ALL mat tas in
all textil till tvaettstugan
ALLT som kan frysa tas bort
luckor till skaap och baenkar laemnas oeppna
toem vattensystemet
toem slaskvattnet
toem toa
batterier hem till underhaalsladdning

Nu klarar bilen hur kallt som helst

F'laat konftig stafnink, sitter vid polsk dator :p:

F

F.d. 924

Guest

Glykol smakar sött och gott men är dödligt giftigt även i små mängder. Våra :dog:
och :msn_cat:slickar gärna i sig det om det kommer ut på marken och det kan få förödande konsekvenser.
Något att tänka på om man använder glykol i gråvattensystemet.

F

F.d. 29758

Guest

Hej Roy. Betr små gnagare så är det att rekommendera att lägga ut en hel del hackad gul -lök på många ställen. under vintern. En del tar enris, men det har jag inte provat ännu. Löken kan man ju byta ett par gånger under vinterna ochdet har fungerat för oss i flera år. Lycka till och vi hörs och ses kansek på banden. 73 Jan SM7DEW

F

F.d. 3910

Guest

Lägga ut lök tror jag inte sekund på, det bidrar till att man matar dom små liven och drar dom till bilen. Såg i någon annan tråd där nån hade provat detta med resultatet att mössen åt upp löken, bra va!!!!!!!!!!!
Nej bort med allt som har med mat att göra från bilen. Vi tömmer bilen på allt, kryddburkar, grillen som ligger i förrådet, konserver, ja allt som varit i kontakt med mat. Sen tvättar vi alla skåp och lådor där vi haft mat, för att få bort matlukten som mössen känner på "flera mil".
Sen så sätter vi in riktiga elektroniska musskrämmare. Ingen värme heller, det drar också till sig gnagare.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Så här gör jag:
Töm tanken.
Töm varmvattenberedaren och låt ventilen (ventilerna) vara öppen.
Kör pumpen tom därefter bryt strömmen till pumpen.
Töm filtret på vatten om det finns på pumpen.
Öppna kranarna en efter en och blås i kranen så allt vatten försvinner ur slangarna.
Lämna bilen med alla kranar öppna så det lilla vatten som finns kvar kan expandera.

Har fungerat bra i alla år både på bil o husvagn
--------------------------------------------------------------------------
Hur tömmer man filtret på vattenpumpen?
Hur ser det ut?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

På vår bil är det trycksystem och på pumpen sitter då ett litet genomskinligt lock som är ett filter.
Där samlas det vatten kvar när man tömt som kan frostspränga.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Är det nån av de här??

Bilagor

• Sommaren 2011 Div 109.JPG
    Sommaren 2011 Div 109.JPG
    532,2 KB · Visningar: 5
  • Sommaren 2011 Div 115.JPG
    Sommaren 2011 Div 115.JPG
    453,6 KB · Visningar: 15

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Første bilde er pumpemotoren, andre bilde er filteret. Det ser nesten ut som det er en sprekk i dette allerede.

frans

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4978
Medlemskap
2024

Mina vattenlås är öppningsbara, där fanns förklaringen till att det rann ut långsamt, är nu rensade från all goja och vatten. Vattenlåset från toans tvättställ sitter på min Frankia bakom pannan så man får ta bort botten i garderoben och utnyttja all rörlighet man har i armen.

Toppen