• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frys och micro i husbilen ?

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Hej,
vi funderar på behovet av frys och micro i husbilen.
Det är förmodligen bra att ha tillgång till en micro om det finns en frys i husbilen.
Numera finns det mängder med affärer som har frysdiskar.
Hur är era erfarenheter av det i det praktiska husbilslivet, behövs verkligen frys och micro i husbilen?
V-backen :rolleyes:
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Frys och micro i husbilen ?

En frys hade nog varit bra. Däremot ingen micro. Har inte ens en hemma. Jag försöker att ta fram det jag skall äta från frysen på kvällen. Så är det färdigt att använd dagen efter.
Ha det
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Hej V-backen!
Vi skaffade en stor frys på 50 l, en Waeco, vi köpte den på internet från en tysk butik, flera tusen billigare. Vi är supernöjda med den, den går på 230 V eller 12 V, kompressordriven. Eftersom vi har eget kött från vår gård, så finns det ingen anledning att köpa (dyrt och sämre) kött när vi är ute på semester, så vi fyller frysen med kött, fisk o kyckling innan vi åker. Sist vi var ute i tre veckor räckte allt kött, vi hade t.o.m. kvar när vi kom hem. Vi är två vuxna o två mindre barn.
Frysen behöver inte gå så mycket tack vare att den är kompressordriven.
Den står ute i garaget, jag ska ta upp ett hål o göra en lucka för den i sommar under bakre bädden, så man slipper gå ut o hämta frysvaror. Micro är för oss en nödvändighet, men vi står också ofta så vi har tillgång till ström, eftersom micron bara går på 230 V.
Annars får man planera bättre och ta fram maten i god tid så den tinar!
Mvh Annette
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Vi har också en sådan kompressordriven frys från Waeco, men vår går endast på 12v. Har haft denna i säker 8 - 10 år är helnöjda. Kör söderut varje år, håller alltid -18 - -20 C oberoende av utetemp. Vi har vår under bädden.

Piraten
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Jag tycker att frys och micro hör i hop på något sätt. Vi har bådadera och skulle inte vilja vara utan, Frysen känns dock som den viktigaste av de två.

Det händer väldigt ofta att vi tar med oss mat från frysen hemma till husbussen när vi skall ut och åka, köttbitar, korvar, räkor, hembakat bröd etc., även färdiglagad mat (grytor, pajer etc.) för den delen. Det ger stora valmöjligheter när måltiderna skall planeras, speciellt om man kan tina upp maten lite snabbt i en micro. Dessutom känns det fint att ha lite glass och isbitar till kvällsdrinken....:yes:

Janne S.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Tack för alla tips!
Om vi väljer frys så ska den tydligen vara kompressordriven och gå på 12 V. Blir det en micro, som jag också tycker på något sätt hör ihop med frysen, så används den bara när man står vid en elstolpe och har tillgång till 220V.
V-backen ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Att köra mikrovågsugnen på låg effekt, i upptiningsläge, är inget problem med hjälp av en spänningsomvandlare. när jag använder mikron vid hög effekt brukar jag ta ström från min 2 KW bensindrivna generator (Honda 20i). Men detta senare endast vid vildmarkscamping.
aake
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Håller helt och hållet med! Stor kyl med separat frys är jättebra att förvara mat i. Vi brukar fylla frysen full och har mat gott och väl en vecka. Ugn vill vi inte heller vara utan! Tex baka halva potatisar, mums! I England har alla! ( nästa alla) husbilar och husvagnar ugn även dom riktigt små, undrar vad dom gör i den? värmer pommes kanske? I vår Rapido var ugn standard, nu har dom tagit bort ugnen för att ersätta den med ett belyst barskåp!!!! Hur dum får man bli?
Hälsningar från en som snart ska ställa på bilen för en ny säsong.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Frys och ugn men inte mikro, det är det som gäller för oss.
Vi använder väldigt sällan mikron hemma men jag tror det är lite efter vad man är van vid och vad man gillar.
Vi gillar ungsbakad mat, genomvarm och rejält varm. Därför saknade vi ugn i vår förra husbil så den stod med på önskelistan för en ny bil. Nu finns den i vår nya bil.

Men det är olika tycke och smak.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Ja du, där kom du på något, bubbelpol .
Men om man skall hårddra det primitiva i samband med camping så behöver man ju heller ingen bil. Och ingen bil då behövs nog inte de andra faciliteterna heller.

Varför kan man ine dra fördel av de bekvämligheter man har hemma även om det gäller husbilen. Finns många här som bor månadsvis i bilarna och det skulle nog inte vara speciellt bekväm utan kanske kyl och frys och vad för mojänger mer man anser vara "livsnödvändiga".:msn_wink:
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Frågan gällde ju va man ska ha i husbilen,inte om man ska husbil eller inte,ja campa kan du ju göra i ett par kalsonger/trosor,tandborste och ett lakan att dra över huvudet .
icon12.gif
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Ja vi har sedan ett för första gången en frys tidigare hade vi endast det lilla facket inne i kylen och det tycker vi är jätte bra! Nu har vi vanlig ugn istället för micro som vi hade tidigare micron saknar vi inte speciellt de går ju dessutom endast på 220v något som kan va begränsat med om man fricampar.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Frys och micro i husbilen ?

saxnäs (för övrigt en fin, fin golfbana) Du Har Helt Rätt!
Vi tänkte om, varför micro, el, väggar alls? Nä tacka vet jag, tack var dina inlägg & synpunkter! Husbilar likt den vi precis köpt :msn_wink:


Du är välkommen på en fika. kaffe bryggt på mina kalsonger, när som! :blabla:


Frågan gällde ju va man ska ha i husbilen,inte om man ska husbil eller inte,ja campa kan du ju göra i ett par kalsonger/trosor,tandborste och ett lakan att dra över huvudet .
icon12.gif
 

Bilagor

  • utan-micro.jpg
    utan-micro.jpg
    35,2 KB · Visningar: 1.217
F

F.d. 25441

Guest
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Håller helt med dig! Campar vi eller?
Står själva oftast utan el, så dessa ugnar, frysar och microvågsugnar skulle bara inte funka. Rustar just nu för minst en månad genom Frankrike i vårsolen. Härligt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Frys och micro i husbilen ?

När vi är ute och åker så köper vi färsk mat lite då och då! Konserver (djupfrysning är en konserveringsmetod) undviker vi och Micro duger bara till fisk- och grönsaksrätter! :D Ska det vara god mat så ska det vara färsk mat!

Även om bilen varit större så hade jag inte skaffat vare sig frys eller mikrougn om jag jag inte skulle ge mig ut i ödemarken i flera veckor! Fast i så fall hade jag fått skaffa mig ett elverk och i så fall hade jag fått skaffa mig en bensindunk och i så fall......

Jappe

PS: Såg nu att Eva Dagmar rustar för en tripp till Frankrike! Det gör jag också. Utan frys och Micro. Det finns mycket god färsk mat i Frankrike, så varför äta konserver? DS.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Här ser man tydligt hur olika våra behov och önskemål är. Vi proriterar efter vad vi själva vill ha och det kallas frihet.:)
Själv vill jag ha det så bekvämt jag kan på min fritid som ofta tillbringas i husbilen. Jag vill ha en varm bil när det är kallt ute varför ett bra värmesystem är prio A. Jag vill också ha det svalt inne när det är varmt ute varför AC också är prio A. Jag gillar att sova bekvämt varför jag vill ha lika bra och stora sängar som hemma också prio A. Mat är gott och den skall kunna lagas och förvaras varför Kyl Frys och ugn är prio A. Jag vill också kunna bjuda in vänner och sitta bekvämt några stycken. Det är också prio A.Jag vill också kunna duscha bekvämt och kunna gå på en riktig toa Prio A.
Givetvis delar inte alla mina prioriteringar och om man inte gillar att äta gott, sova bra eller umgås med vänner utan i stället uppskattar självplågande utan värme och kyla så klarar man sig utan det mesta. Det funkar för många men inte för mig:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Frys och micro i husbilen ?

Om man inte vill fuska genom att köpa sovel i butik (Herran förbjude!) så behöver man frys. Dels för att frysa ner en1½L petflaska med vatten så att man har en rejäl kylklamp för att hålla fångsten färsk och kall till dess det blir dags att rensa, dels så att man kan frysa ner några fiskar när det blir överskott. Alternativet blir att svälta periodvis, perioder vilka ibland kan bli plågsamt långa!

Här dags för rensning efter en dag med visst rödingöverskott.

Lite överskott.jpg

aake
 
Toppen