• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fruktkaka

F

F.d. 29827

Guest
Fruktkaka
1 dl socker
4 ägg
2 dl torkad frukt
1 tsk salt
4 msk citronsaft
2 liter whisky

Ta fram en mellanstor skål,kolla whiskyn genom att smaka. Häll i whisky i decilitersmått och drick.Upprepa. Sätt på elvispen. Smaka igen på whiskyn, för att se om den fortfarande håller kvalite´n. Blanda i 1 dl smör i en stor skål,lägg till1 msk socker och vispa igen. Kolla om whiskyn fortfarande är god, drick ännu en kopp.Schtäng av elvischpen. Knäck två hönor och schläng i schkålen, med all torkad fjukt.Schätt på elvischpen igen. Om den fjuktade torken fastnar i schkålen, vrid loss den med en muvschkrejsel. Schmaka sen om whiskyn fortfarande är god. Schen schaka du schila 2 dl schalt eller nåt schånt. De e inte schå noga. Kolla whiskyn. Schila citronschaften, lägg till en mat....sched...och schå socker.emellanåt.va fan! Schmörj ugnen.Vrid kakformen på 220 grader, glöm inte att schtänga elvischpen. Schläng ut schkålen genom fönschtret, och..schå kolla schen wischkyn. Gå å lägg dej...vem fan vill ha fjuktkaka? God Jul Gott Nytt År!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fruktkaka

Jag vill! Engelsk fruktkaka som ska mogna någon månad före förtäring. Vansinnigt gott! Jag tror det är whisky i den.
Recept, någon, kanske?

Jappe

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag vill! Engelsk fruktkaka som ska mogna någon månad före förtäring. Vansinnigt gott! Jag tror det är whisky i den.
Recept, någon, kanske?

Jappe

Det funkar även med cognac. Hustruns recept innehåller:
200 g smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
0,5 dl cognac (eller whisky)
4 dl vetemjöl
100 g korinter
100 g torkade tranbär
100 g hackade mandlar
100 g hackade hasselnötskärnor

Vi har engelska vänner som mättar sin kaka med starksprit efter gräddningen, men jag vill nog helst kunna fika utan att bli packad.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har pratat med våra vänner från Devon om julkakan. De använder en injektionsspruta med lång nål och fyller och mättar i omgångar kakan med whisky efter gräddningen. Det går fylla kakan med häpnadsväckande mängder sprit!

aake

Toppen