• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frostvakt...

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Hej på er alla glada Husbilsvänner.

Jag har letat på forumet efter en bra lösning till hur man håller frostfritt i lastutrymmet/garaget och runt vattenpumpen och värmepannan. Inne i bilen har jag ett vanligt element som står på och ger runt 5-8-plusgrader, men bak i garaget och vid vattenpumpen blir det kallt vintertid.
Har hittat en del frostvakter men är inte säker på om termostaten är "säker" att sätta i ett utymme som det kan finnas gasol i. Ni som vet och kan, finns det bra info eller andra inlägg här på forumet som bahandlar detta eller finns det bra frostvakter/värmekablar man kan dra runt vattenpumpen så den inte fryser sönder på vintern. Husbilen står ute hemmavid för att kumma användas när lusten faller på.
tacksam för tips och ideer på lösningar.

mvh Claes
HusbilsBjörK

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Frostvakt...

Vi hade vår förra husbil stående ute under ett wirehus hela vintern. Det fanns en kupévärmare igång inställd på ca 12 grader i bodelen. Mellan avlopp och färskvattentankarna hade jag dragit en värmekabel (3meter) i en slinga runt förgreningarna till kranarna samt intill tankarna. Tankarna ligger i utrymmet mellan golven där det nu alltid håller några grader över fryspunkten.

Kablarna finns i olika längder färdiga med jordad 220volt kontakt.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Frostvakt...

Självreglerande PTC-element. Ingen termostat - ingen gnistbildning.
PTC Element - Backer BHV

Alternativ 1: element med elektronisk temperaturreglering.
Större och klumpigare.

Alt 2: En termostatstyrd värmematta av den typ som används till vattensängar.

Senast ändrad:
Toppen