• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej. Jag har en Dethleffs Globetrotter 7850 XL-i från 2013.
Jag undrar om det finns fler som har denna modellen och om de isåfall oxå saknar en frostvakt?
Tycker det är lite märkligt då en husbil som är anpassad för vinterförhållande ska sakna frostvakt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej. Jag har en Dethleffs Globetrotter 7850 XL-i från 2013.
Jag undrar om det finns fler som har denna modellen och om de isåfall oxå saknar en frostvakt?
Tycker det är lite märkligt då en husbil som är anpassad för vinterförhållande ska sakna frostvakt.
Ursäkta jag frågar, men vad är en frostvakt i en husbil?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mej är detta en frostvakt! :)

Ja det är också en typ av frostvakt ;)
Vet dock inte hur vanlig den typen är i husbil.

Frågar man Google "frostvakt husbil" så får man detta svar:
En betydelsefull komponent i husbilen på vintern är den så kallade frostvakten eller FrostControl som är installerad som standard tillsammans med Truma-Combi-värmepannan. Det rör sig om en säkerhetsventil som är till för att skydda varmvattenbehållaren vid kombiuppvärmningar. Frostvakten är låst som normal status.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja det är också en typ av frostvakt ;)
Vet dock inte hur vanlig den typen är i husbil.

Frågar man Google "frostvakt husbil" så får man detta svar:
En betydelsefull komponent i husbilen på vintern är den så kallade frostvakten eller FrostControl som är installerad som standard tillsammans med Truma-Combi-värmepannan. Det rör sig om en säkerhetsventil som är till för att skydda varmvattenbehållaren vid kombiuppvärmningar. Frostvakten är låst som normal status.
Lite mer info.
En säkerhetsventil skyddar även oss människor om det skulle uppstå något allvarligt fel på en VVB, tex att termostaten inte stänger av elpatronen. Det är stora krafter som släpps lös om det skulle gå fel. Utan säkerhetsventil kan det explodera rejält. Jag har själv sett vad som kan hända med en hydropress där det saknades en säkerhetsventil. Det är ett krav att det ska finnas säkerhetsventiler på VVB mm.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det finns tyvärr en hel del med Alde-värme som inte har frostvakt utan bara en kran/övertrycksventil. Min Rapido 2010 levererades med bara kran men jag bytte till en frostvakt omgående. Så kolla gärna om ni inte är säkra.

Kranen som Alde levererade brukar ha gult hantag:

Frostvakten har röd knapp:

Eller blått vred beroende på hur gammal den är:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det här är vad jag kallar för frostvakt Frostvakt
Dvs en grej som släpper ut vattnet i vatten tank gaspannan och rörsystemet till kranarna om det närmar sig frostrsik.
Annars kan man riskera att saker fryser sönder, vatten åstadkommer ett stort tryck när det expanderar till sitt fasta tillstånd, dvs is, kan spräcka vattenpump, rör och varmvattenberederare.
Att komma ihåg att själv tömma på vatten om man tror att det blir en frostnatt kan vara ödestigert, om man glömmer...

Roysan
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Jag har en dethleffs 2013 med qeensbedd där sitter ventilen under dubbegolvet först en lucka sen en liten lucka till höger fram om sängen alden sitter under sängen
kolla på filen
 

Bilagor

  • v-3010-01-rev-1315-bruks-installationsanvisning-compact-3010.pdf
    3 MB · Visningar: 38
Toppen