• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frostsprängning?

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
En viktig sak nu inför vintern för oss fordonsägare är ju att ha tillräckligt med glykol i kylarvattnet. Innan jag ställde av min veteranbil kollade jag och mätaren visade -11 grader. Mätaren lär visa nivån så att man kan använda fordonet vid denna temperatur.

Men jag tror mig ha läst att om fordonet ska stå still och man bara vill undvika frostsprängning så behöver man inte gå alls lika lång ned. Kan detta stämma och räcker då min glykolhalt för att undvika sprängning vid kanske -25 grader?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Frostsprängning?

Ligger nog något i det. För en motor med för lite glykol i förhållande till yttertemperaturen fryser inte sönder i första taget då glykolvatten bildar liksom bara en "issörja" som effektivt hindrar circulationen utan att ha någon större sprängverkan. Men troligen kan även denna sörja frysa till massiv is vid tillräcklig låg temperatur med katastrofala föjlder, så för egen del finns det inget alternativ än 50/50.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Frysskyddet är ju även rostskydd, så jag tror det är än viktigare med gott om kylarvätska vid längre stillestånd, inte för sprickrisken så mycket som rosten.

F

F.d. 3077

Guest

Frysskyddet är ju även rostskydd, så jag tror det är än viktigare med gott om kylarvätska vid längre stillestånd, inte för sprickrisken så mycket som rosten.
God morgon!!
Läste en bra artickel i den emenenta tidningen Husbilen som kom i lådan i går.
Ett nytt kylmedel vid namn EC1,som var toppen,inga blandningar utan det användes rent,dessutom bättre kylegenskaper och inte minst GIFTFRITT.(Svenskt patent)
Mvh Bernt

Toppen