• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostkyddsvätska fäskvatten

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Någon som använder dom speciella frostskyddsvätskor som finns för färskvattensystemet tex Star Brite i era husbilar inför vinterförvaring?
 

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Varför i herrans namn tar man fram en sådan produkt? Först hälla i en kemikalie i vattersystemet och anstränga sig med att bli förvissad om att det blandat sig ordentligt i vattnet och sedan anstränga sig med att få ur alltsammans innan man kan använda bilen.

Då kan man ju lika gärna tömma ut allt innan vintern och bara fylla på igen till våren.

Säger inte på något vis att någon blivit lurad men JAG skulle KÄNT mig ordentligt lurad om jag hade gått på detta.
Ja antagligen för att om man är osäker på att allt vatten kommit ut och vill gardera sig, precis av samma anledning som folk suger och blåser som egentligen inte heller ska behövas. Inget fel att vara noga om man nu känner för det.
 

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat på StarBrite som nämns i första inlägget. Ser inte särskilt aptitretande ut med sin djuprosa intensiva färg, 3,8 liter för 189:- hos en handlare.

Det står att den inte skall spädas så då återstår att fundera på hur många förpackningar som behövs för att vara säker på att alla slangar, kopplingar, filter, VV-beredare, toalett, pump, tryckutjämningskärl, kranar och armaturer mm får sin beskärda del. Jag antar att man kan flytta över matarslangen från färskvattentanken till dunken vilket borde spara en del och att själva tanken kan torrläggas manuellt.

Ytterst tveksam produkt för husbilssammanhang anser jag.

//Michael, medlem
Den är ju rosa av anledningen att man ska se när man kört igenom systemet, och det räcker nog med 1.
Systemet ska ju som vanligt tömmas innan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja antagligen för att om man är osäker på att allt vatten kommit ut och vill gardera sig, precis av samma anledning som folk suger och blåser som egentligen inte heller ska behövas. Inget fel att vara noga om man nu känner för det.
Inför förra vintern tömde jag bara enligt rutin avtappning och öppna blandare, ändå frös min duschblandare sönder, då står jag i garage, vi hade stängt av vår luft/luft värmepump för att spara på elräkningen, värre var att stadsvattnet frös sönder för grannen på andra sidan väggen, tydligen höll vår värmepump frostfritt även på andra sidan väggen, vi fick 2dm högt vatten i vårt garage, det rann sedan över till nästa granne en golvläggare som fick sitt lager förstört, efter detta betalar fastighetsägaren elen till vår värmepump vintertid :)

Efter detta blåser jag ur mitt färskvatten system med reducerad tryckluft i flödesriktningen, då jag har flera backventiler i mitt system.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.205
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan man inte köra in lite spolarvätska i systemet efter man tömt den så har man inte några gifter kvar
Spolarvätska
Nu har jag kollat på StarBrite som nämns i första inlägget. Ser inte särskilt aptitretande ut med sin djuprosa intensiva färg, 3,8 liter för 189:- hos en handlare.

Det står att den inte skall spädas så då återstår att fundera på hur många förpackningar som behövs för att vara säker på att alla slangar, kopplingar, filter, VV-beredare, toalett, pump, tryckutjämningskärl, kranar och armaturer mm får sin beskärda del. Jag antar att man kan flytta över matarslangen från färskvattentanken till dunken vilket borde spara en del och att själva tanken kan torrläggas manuellt.

Ytterst tveksam produkt för husbilssammanhang anser jag.

//Michael, medlem
Ett par dunkar lär ju räcka, du skall ju tömma systemet först, så det är ju bara resterna av vattnet som skall bytas ut, sedan återvinner du ju
merparten när du har kört det igenom systemet, och det kan användas igen. Färgen är väl förmodligen för att du skall se om det finns kvar.
 

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Inför förra vintern tömde jag bara enligt rutin avtappning och öppna blandare, ändå frös min duschblandare sönder, då står jag i garage, vi hade stängt av vår luft/luft värmepump för att spara på elräkningen, värre var att stadsvattnet frös sönder för grannen på andra sidan väggen, tydligen höll vår värmepump frostfritt även på andra sidan väggen, vi fick 2dm högt vatten i vårt garage, det rann sedan över till nästa granne en golvläggare som fick sitt lager förstört, efter detta betalar fastighetsägaren elen till vår värmepump vintertid :)

Efter detta blåser jag ur mitt färskvatten system med reducerad tryckluft i flödesriktningen, då jag har flera backventiler i mitt system.
Troligen av samma anledning folk använder denna produkt..
 
Toppen