• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Frostkyddsvätska fäskvatten

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Någon som använder dom speciella frostskyddsvätskor som finns för färskvattensystemet tex Star Brite i era husbilar inför vinterförvaring?
 

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Hur gör man rent systemet efter den behandlingen av kemikalier?

Är det inte enklare att tömma ur vattnet inför avställningen?
Bara att skölja igenom..Enligt bruksanvisning.
Det ska ju vara säkert för färskvattensystemet så det lär inte vara värre än diskmedel du diskar med eller diskmaskin med spolglans rester på disk.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.832
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, men hur är det tänkt, man måste ju få in blandningen med frostskyddet i hela systemet och inte minst i v.v. beredaren.
För att vara säker på att det finns frostskydd överallt så bör man ju nästan tömma systemet innan man åter fyller det med blandningen.
Det verkar nog säkrast att med lite arbete se till att få ut allt vatten i stället för att vara osäker på att skyddet finns i hela systemet.
En skvätt i varje vattenlås verkar mer motiverat, men att osäkert fylla hela systemet i stället för att tömma det verkar vara lite underlig marknadsföring.... eventuellt.

M.v.h. JANKRO.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
772
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Någon som använder dom speciella frostskyddsvätskor som finns för färskvattensystemet tex Star Brite i era husbilar inför vinterförvaring?
Varför en kemikalie i det systemet för? Det är ju bara att tömma systemet på vatten. Jag ahr aldrig haft frysproblem i ett tömt färskvattensystem.
 

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Hej, men hur är det tänkt, man måste ju få in blandningen med frostskyddet i hela systemet och inte minst i v.v. beredaren.
För att vara säker på att det finns frostskydd överallt så bör man ju nästan tömma systemet innan man åter fyller det med blandningen.
Det verkar nog säkrast att med lite arbete se till att få ut allt vatten i stället för att vara osäker på att skyddet finns i hela systemet.
En skvätt i varje vattenlås verkar mer motiverat, men att osäkert fylla hela systemet i stället för att tömma det verkar vara lite underlig marknadsföring.... eventuellt.

M.v.h. JANKRO.
Man får väll in det i hela systemet om man tömmer först och sedan låter pumpen fylla systemet precis som när du annars fyller med vatten för att sedan tömma igen. Använder inte själv men nyfiken om någon annan använder det.
 

Stefan Haglund

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mora
HBK-Nr
41575
Medlemskap
2024
Varför en kemikalie i det systemet för? Det är ju bara att tömma systemet på vatten. Jag ahr aldrig haft frysproblem i ett tömt färskvattensystem.
Tömmer också, dock nyfiken om någon använder det. Vissa blåser eller suger också ur systemet det har jag heller aldrig gjort och inte haft problem, däremot ser jag till att tömma magnet ventil till toan för där blir vatten kvar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Någon som använder dom speciella frostskyddsvätskor som finns för färskvattensystemet tex Star Brite i era husbilar inför vinterförvaring?

Jag har aldrig hört någon använda detta i färskvattensystemet i en husbil.
De flesta dränerar, blåser, suger bort färskvatten.
Däremot har jag använt biltemas antifrostvätska i toa, vattenlås på avloppssidan, de säger att den produkten inte ska användas på färskvattensystemet, låter rimligt för mig. De brukar innehålla propylenglykol (giftfri).

Antifrostvätska, 3 liter


Star brite Anti-Freeze Antigel
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.684
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Varför i herrans namn tar man fram en sådan produkt? Först hälla i en kemikalie i vattersystemet och anstränga sig med att bli förvissad om att det blandat sig ordentligt i vattnet och sedan anstränga sig med att få ur alltsammans innan man kan använda bilen.

Då kan man ju lika gärna tömma ut allt innan vintern och bara fylla på igen till våren.

Säger inte på något vis att någon blivit lurad men JAG skulle KÄNT mig ordentligt lurad om jag hade gått på detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.205
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför i herrans namn tar man fram en sådan produkt? Först hälla i en kemikalie i vattersystemet och anstränga sig med att bli förvissad om att det blandat sig ordentligt i vattnet och sedan anstränga sig med att få ur alltsammans innan man kan använda bilen.

Då kan man ju lika gärna tömma ut allt innan vintern och bara fylla på igen till våren.

Säger inte på något vis att någon blivit lurad men JAG skulle KÄNT mig ordentligt lurad om jag hade gått på detta.
Det är kanske inte så dumt om man har ett vattensystem där man inte riktigt litar på att man får ur allt vatten?
Bara att fylla på i tanken, använda alla tappställen, tappa ur resten i dunken igen. På våren fylla på lite vatten,
spola ur systemet, klart att användas igen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.366
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat på StarBrite som nämns i första inlägget. Ser inte särskilt aptitretande ut med sin djuprosa intensiva färg, 3,8 liter för 189:- hos en handlare.

Det står att den inte skall spädas så då återstår att fundera på hur många förpackningar som behövs för att vara säker på att alla slangar, kopplingar, filter, VV-beredare, toalett, pump, tryckutjämningskärl, kranar och armaturer mm får sin beskärda del. Jag antar att man kan flytta över matarslangen från färskvattentanken till dunken vilket borde spara en del och att själva tanken kan torrläggas manuellt.

Ytterst tveksam produkt för husbilssammanhang anser jag.

//Michael, medlem
 
Toppen