• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fritz Berger i Tyskland

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028
Er der nogen der har bestilt fra Fritz Berger i Tyskland ?
Hvor lang var leveringstid ?
Vi funderer på at bestille et solcelle anlæg fra Buttner , et paket med alt
Ha en skøn dag alle
marianne

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Fritz Berger i Tyskland

Jag har beställt flera gånger från Fritz Berger och leveransen tar max 1 vecka.
Är inte direkt billiga men bättre priser än i Sverige
Skall du köpa solceller så finns det mycket billigare ställen att köpa från.
Kolla med Windgenerator | Solaranlage für das Wohnmobil | preVent GmbH - preVent GmbH
Väldigt bra företag att handla med och också snabba leveranser.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

Jag har beställt flera gånger från Fritz Berger och leveransen tar max 1 vecka.
Är inte direkt billiga men bättre priser än i Sverige
Skall du köpa solceller så finns det mycket billigare ställen att köpa från.
Kolla med Windgenerator | Solaranlage für das Wohnmobil | preVent GmbH - preVent GmbH
Väldigt bra företag att handla med och också snabba leveranser.

Har nu været inde og se på siden, vældig bra priser, men er blevet anbefalet at købe et anlæg med monocrystal CIS da det lader i gråvejr
Men kan ikke se at de har noget sådant ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Har nu været inde og se på siden, vældig bra priser, men er blevet anbefalet at købe et anlæg med monocrystal CIS da det lader i gråvejr
Men kan ikke se at de har noget sådant ?

denna har jag köpt flera gånger av dom:
preVent Solarmodule früher HJM 90 D jetzt SM 536-90 monokristalines mit 90W bzw. 90 Wattspitzenleistung - preVent GmbH

Den är Monocristallin. Vet inte vad du menar med 'CIS', men helt riktigt så skall du välja en monocristallin solcell.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg ikke har helt feil så står CIS for Copper-Indium-Selen og er oftest tynnfilm paneler ikke monokrystal. De beste CIS moduler ligger på 10% effektivitet, mens monokrystal er opp til 17% effektive.

På den andre siden ligger kostnader - monokrystal er ofte mer enn dobbelt så dyre som tynnfilm. CIS på glass kan være tyngre enn monokrystal paneler, men på plast vesentlig lettere.

Fleksible paneler er i dag nesten alltid CIS eller CIGS grunnet Copper-Gallium laget i produksjonen.

Jeg har i dokumentasjon ikke funnet noen sammenligning mellom monokrystal og CIS når det gjelder solvinkel, men mellom polykrystal og monokrystal er det dokumentert.

Utseendemessig vinner CIS med sin nesten helt ubrutte ensfargede flate. Brukes av den grunn mye i store anlegg på husfasader.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

Om jeg ikke har helt feil så står CIS for Copper-Indium-Selen og er oftest tynnfilm paneler ikke monokrystal. De beste CIS moduler ligger på 10% effektivitet, mens monokrystal er opp til 17% effektive.

På den andre siden ligger kostnader - monokrystal er ofte mer enn dobbelt så dyre som tynnfilm. CIS på glass kan være tyngre enn monokrystal paneler, men på plast vesentlig lettere.

Fleksible paneler er i dag nesten alltid CIS eller CIGS grunnet Copper-Gallium laget i produksjonen.

Jeg har i dokumentasjon ikke funnet noen sammenligning mellom monokrystal og CIS når det gjelder solvinkel, men mellom polykrystal og monokrystal er det dokumentert.

Utseendemessig vinner CIS med sin nesten helt ubrutte ensfargede flate. Brukes av den grunn mye i store anlegg på husfasader.

Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit
Knut som jeg ser det er det både og i dette sæt , fra Berger
Hilsen marianne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det Fritz Berger markedsfører er stor tolleranse for skygge på deler av panelet grunnet lange smale elementer - noe som er umulig med monokrystal som produseres på runde krystalskiver med maks 30 cm diameter, mest vanlig 15 cm.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Denna fråga hör inte till tråden men när vi är på Fritz Bergersidan så: har de ingen engelsk sida? jag hittar ingen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det følger med en patron sikaflex 252 sammen med primer og muligens cleaner for fastsetting av plastspoilerene. Det hele detaljert beskrevet på tysk.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Apropå Fritz Berger! Beställde grejer från deras onlinesida på nätet och förde även över pengarna för mitt köp den 8 april. Efter det har det varit tyst som i graven. Har mejlat förfrågan till deras kundtjänst utan någon som helst reaktion från deras sida.
Kan högst sannolikt känna mig blåst på dessa beställda varor.
Nåväl, det handlade bara om 1500 kronor.
Shit happens and this time it obviously happened to me!
/Kjell

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Nej du är inte blåst. Grejerna kommer men det kan ta lite tid. Jag har handlat många ggr av Fritz men det tar tid ibland. Ring i stället för mail.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Du kan vara lugn och du blir ALDRIG blåst av dom. Det är en väldigt seriös firma.
Konstigt att dom inte svarar på ditt mail. Skickar du till rätt mottagare ?
Har köpt ett tiotal gånger och det har alltid fungerat och fått grejorna c:a 4-5 dar efter betalning.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

Jeg bestilte igår, kom mail tilbage efter en time, med fragtprisen som jeg skulle
Acceptere , hvilket jeg gjorde , efter en time igen kom en mail igen at det blev sendt indenfor et par dage
Så nu venter vi spændt :spinny:
Hilsen Marianne

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Skickade ett nytt mejl igår igen och undrade vad som försiggick då jag inte hört ett ljud sedan jag betalde mina beställda varor den 8 mars.

Uppenbarligen var det någon som vaknade då jag i dag fick ett meddelande att de hade för avsikt att expediera min beställning i dag. Nu i kväll fick jag ett nytt mejl om att de lämnat in grejerna till DHL klockan 17.05.

Tydligen kan även denna firma drabbas av minnesförlust!?
:spinny: Kjell

Toppen