• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fritidsforskare

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Har tackat ja till en tjänst som Alecta erbjuder. Att bli fritidsforskare på heltid.
Tjänsten kommer att gälla livet ut, med tyngdpunkt på forskning kring husbilslivet. Fick tjänsten med ett långt och bra CV kring ämnet och hoppas att kunna bidra med bra forskningsresultat.
Tips tas tacksamt emot. Har hört att det finns andra som ägnar sig åt det här också.

S

Stibo

Guest
Sv: Fritidsforskare

Hej Bosse
Här är en annan Bosse som i år fyller 63 och som också har valt att bli fritidsforskare i ämnet husbilsliv
Forska på , vi kanske ses ute på forskningsfältet och kan utbyta erfarenheter
Hälsningar
Bosse

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag tänkte doktorera i ämnet fritidsforskning, men det går tyvärr inte då det inte går att hitta några opponenter.
Avundsjuka kanske?
:)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

En liten detalj som kan tänkas fresta till avbrott i fritidsforskningen (och som brukar glömmas bort av ämnesområdets företrädare) är att man som löneslav emeritus åtnjuter dubbelt jobbskatteavdrag, från året efter fyllda 65 år.
Detta är så pass fördelaktigt att även den notoriskt arbetsskygge kan lockas till deltidsarbete!

aake

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

En liten detalj som kan tänkas fresta till avbrott i fritidsforskningen (och som brukar glömmas bort av ämnesområdets företrädare) är att man som löneslav emeritus åtnjuter dubbelt jobbskatteavdrag, från året efter fyllda 65 år.
Detta är så pass fördelaktigt att även den notoriskt arbetsskygge kan lockas till deltidsarbete!

aake

Frestelsen är minimal för min egen del, då jag betraktar forskningen alldeles för viktig för att slarva bort med hederligt arbete.
Sen är det visst en liten passus i dubbla jobbavdraget...

Har Du tänkt att arbeta till 67 men är född tidigt på året så får Du det högre avdraget i lite drygt ett år men om Du är född riktigt sent så kan Du alltså få det i nästan 2 år.

Den vanliga luringen.

Frågan ligger i politikernas händer vilket motiverar mig ännu mer att ägna mig åt forskningen.

Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest

Har forskat i 2 år nu mest på ämnet "lathet" och sova i stolen framför TV:en. Skämt å sidor, barnbarnen tar nu mycket tid. Väldigt roligt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Frestelsen är minimal för min egen del, då jag betraktar forskningen alldeles för viktig för att slarva bort med hederligt arbete.
Sen är det visst en liten passus i dubbla jobbavdraget...

Har Du tänkt att arbeta till 67 men är född tidigt på året så får Du det högre avdraget i lite drygt ett år men om Du är född riktigt sent så kan Du alltså få det i nästan 2 år.

Den vanliga luringen.

Frågan ligger i politikernas händer vilket motiverar mig ännu mer att ägna mig åt forskningen.

Du är värd heder och ära för att du prioriterar denna viktiga forskning! Men jag förstod inte detta om ett eller två år? Min hustru arbetar fortfarande vid 72 års ålder ett par dgr per månad och åtnjuter fortfarande det dubbla jobbskatteavdraget. Själv känner jag mig tillfreds med att gå på djupet i vårt gemensamma forskningsområde.

aake

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Du är värd heder och ära för att du prioriterar denna viktiga forskning! Men jag förstod inte detta om ett eller två år? Min hustru arbetar fortfarande vid 72 års ålder ett par dgr per månad och åtnjuter fortfarande det dubbla jobbskatteavdraget. Själv känner jag mig tillfreds med att gå på djupet i vårt gemensamma forskningsområde.

aake

Inte för att det ingår i mitt forskningsprojekt...men vad gör din hustru med det dubbla jobbavdraget.
Själv har ja ju eliminerat den förmånen. Kanske blir det kattmat istället ;)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag tänkte doktorera i ämnet fritidsforskning, men det går tyvärr inte då det inte går att hitta några opponenter.
Avundsjuka kanske?
:)

Ge inte upp tanken. Du har väl gått högskolan LHS (Livets Hårda Skola) och då är du kvalificerad.
Man kan även bedriva forskningen utomlands...

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Har börjat få erfarenhet av och kunskap kring vad ren och skär fritid innebär.
Handla inte mat och starkvaror på torsdag fm. ...
då för man trängas med andra fritidsforskare.
Ha alltid en uppkopplad platta tillgänglig för när surfabstinensen infaller måste det gå fort...
Se alltid till att husbilen är laddad och startklar...krävs inga långa turer för att tillfredsställa det behovet...

Har en iPad air som jag fick av förra arbetsgivaren i forskningsbidrag...
vilket gör att inläggen tar dubbelt så lång tid att skriva pga Apples styr vad jag skriver...mamma Mia....
går det att ändra på.

Men tid har ja ju i överflöd men jag undrar hur länge jag står ut.
Kan ingen vänlig själ hjälpa mig. Skall jag behöva använda android/samsungen som gör som jag vill.
För att summera först månaden så har den varit tropisk varm...
skall det vara så här i fortsättningen börjar jag jobba igen... Man kan inte bedriva seriös forskning under dessa förhållanden. Sen vad det gäller ipaddan så är det kanske fel på den som sitter bakom knapparna...ber om ursäkt.

Senast ändrad:
Toppen