• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fristående tält eller markistält

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025
Jag försöker komma på vad jag ska ha för tält på min husbil.
Ett fristående kan man ju ha kvar sakerna i när man åker iväg på en tur.
Ett markistält kan man ju välja bara sidorna eller hela, men det måste ju monteras ner varge gång man ska iväg en sväng.
Ändvänder man det?
Har en markis med vindskydd som jag tycker har funkat i två sommrar, men om man har otur och det regnar så är det karnske bättre med tält vad tycker ni ??????? sussi

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Fristående tält eller markistält

Har också haft funderingar på detta med förtält. För vår del har vi kommit fram till att så länge vi far runt och stannar kanske max 2-3 nätter på en plats är det för mycket arbete att sätta upp ett tält i markisen. Är vädret så dåligt att man inte kan sitta ute med vindskyddet uppspänt, då sitter vi lika gärna inne. När vi som planerat kommer att stå nån månad eller längre på nån kustlinje söderöver kommer det att bli ett fristående tält så man får lite mer boyta och kan lämna platsen på utflykter utan att behöva packa ner allt.
Ove.G

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Under resor på exempelvis kontinenten så använder vi markis, vid lite längre uppehåll kombinerat med ett fristående vindskydd. Vindskyddet och lite möbler går då att lämna på plats vid utflykter med husbilen. Se bild, med den Pillos vi hade på 90-talet.

Vid fisketurer i Norge använder vi ett fristående förtält för att kunna torka alla sjökläder (1000W elfläkt) och för att inte skvätta med all fiskfile inne i bilen, packar fångsten vid bordet i förtältet.

aake

Bilagor

• img446.jpg
    img446.jpg
    1,4 MB · Visningar: 11

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025

Kul att se vad ni tycker,för det är ju som sagt inte gratis med något av alternativen,om man nu köper något och sedan aldrig kommer att andvända det.
Jag har haft husvagn i massa år. Och det var ju tältet man tyckte var trevligast med det campinglivet.
Men att åka husbuil är ju något helt annat (konstigt igentligen) sussi

F

F.d. 3088

Guest

I ärlighetens namn hade vi inte ute markisen en enda gång när vi var 9 dagar på Gotland, fanns inget behov vi gillar bägge sol :D när jag tänker efter var den bara ute en gång på hela sommaren .
Sussane jag tror du har kvar husvagnstänkandet. :D

Gurra

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Smaken är olika Gurra. Vi gör vårt bästa för att undvika direktbestrålning. Soligt sommarväder kan vara riktigt behagligt om man får sitta i skuggan av markis eller fikonträd, men utan möjlighet att söka skydd skulle vi numera knappast åka söder om Jämtland.
aake

PS. I ungdomen solade jag mig en hel del och har också blivit fläckig som ett tropiskt kattdjur med åren.

F

F.d. 7875

Guest

Vi har köpt till en ZIP-markis till vår Adriatic. Vi hade en sådan även till husvagnen. Det tar inte mer än 20 minuter att sätta upp den och det är skönt med ett litet uterum när man ska stå lite längre.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Japp...
ZIP är exemplarisk!
Från inget, till markis ~3min
till komplett tält, give or take som Sanna säger 15 - 20min.

Värt varenda krona! :D

Mvh. Magnus

Toppen