• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fristående campingar

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025
Hustrun och jag har, sedan mitten av sjuttiotalet fram till nu, rest runt en hel del.
Först i husbilsinredd folkabuss, numer i en smidig plåtis.
Valet av fordon har varit givet, då vi föredrar rörlighet framför stillasittande. Dessutom fricampar vi gärna.

Detta hindrar inte att vi, som många andra, ibland tar in på en camping som ligger naturskönt till

Jag har dock genom åren byggt upp en motvilja till att ta in på campingar där man kräver medlemskort i deras intresseförening. Vi föredrar fristående campingar.

Därav min fråga: Finns det någon form av förteckning på campingar där man slipper medlemsskap i deras förening.

Det framgår inte alltid av hemsidorna var campingen hör hemma organisatoriskt.

Conny H

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Fristående campingar

Här kan du söka på alla campingar och ställplatser hos Husvagn och camping.

Resa - Allt om Husvagn & Camping

Deras katalog brukar finnas att köpa sommatid hos flera mackar och större butiker med större tidningsutbud.

Vet inte om alla campingar står med hos HBK:s egna sammanställning.
http://www.husbilsklubben.se/forums/f17/

Själv så brukar jag ha med mig både HoC:s och SCR kataloger samt att jag har HBK:s ställplatslista inlagd i GPS:n.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej jag har katalogen om fristående campingar frame nu, den utges av alt om husvagn&camping Sveriges största campingkatalog den innehåller upgifter om 512 fristående campingar, 253 ställplatser 291 rastplatser, varav många är caravan klubbs campingar mycket lättläst går nog att köpa även hos tidningshandlare, men den som prenumererar på tidnigen Husvagn & Camping får den gratis,annars är priset 80 kronor ute i handeln men den är så omfattande så man behöver inte köpa den vart år.

mvhBertil

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Jag tycker mig ofta sett att de deklarerar (skryter!?) tydligt med om campingen är ansluten till SCR.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Att tvinga campingbesökarna att köpa speciella kort för att gästa vissa campingar torde väl göra att dessa campingar förlorar kunder!?

Jag har varit på två campingar i Sverige, den ena i Dalsland någonstans, Sanna någonting hette den. Dyrt var det och den påminde om helvetets förgård! Där var ett harrans skrikande på en gigantisk hord med ungar på någon sorts hoppbollgrunka och när det blev middagsdags så gjorde röken från alla grillarna att vi blev tvingade att ge oss av för att inte bli rökförgiftade. Det var ett av mitt livs hemskaste upplevelser!

Den andra campingen låg vid Göta kanal och den var "Sannas" motsats. Wassbacken hette den tror jag och det var ett helt underbart ställe till ett mycket rimligt pris!

Så det gäller att välja. Folk är olika men jag vet var jag har mina prioriteringar efter dessa upplevelser.

Jappe

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Många av Caravan Club campingarna kräver medlemskort (450 kr!) :swoon:

Då är de ofta för små och och drivs ideellt av medlemmar i Caravan Club. De har därför inte samma förmåga att ta emot dem som inte är medlemmar eftersom de oftast inte har någon incheckningsdisk mm. Det är min erfarenhet. Jag är medlem i CC också sedan länge.

D

Deleted member 11118

Guest

Många av Caravan Club campingarna kräver medlemskort (450 kr!) :swoon:

Nu får jag nog rätta till lite felaktigheter.

CC har 2 typer av campingar.

Klubbcampingar och där måste du vara medlem i CC för att campa. Har inte med storleken på campingen att göra om man får campa där.

CC har också campingar som är allmänna och där får alla som vill campa, bara man har ett campingkort av något slag. Här behöver du alltså inte vara medlem i CC.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Nu får jag nog rätta till lite felaktigheter.

CC har 2 typer av campingar.

Klubbcampingar och där måste du vara medlem i CC för att campa. Har inte med storleken på campingen att göra om man får campa där.

CC har också campingar som är allmänna och där får alla som vill campa, bara man har ett campingkort av något slag. Här behöver du alltså inte vara medlem i CC.

Så alla Caravan Clubs campingar kräver någon form av medlemskort, är det rätt uppfattat?

Är det okej att campa på en Caravan Club camping med campingkortet/medlemskortet från HBK?

D

Deleted member 11118

Guest

Så alla Caravan Clubs campingar kräver någon form av medlemskort, är det rätt uppfattat?

Är det okej att campa på en Caravan Club camping med campingkortet/medlemskortet från HBK?

Endast CC campingar som är klubbcampingar kräver medlemskap i CC. Du måste alltså vara medlem i CC (eller i de övriga nordiska CC föreningarna)för att campa på dessa klubbcampingar

På CC:s allmänna campingar krävs endast giltigt campingkort.

HBK medlemskort är inget giltigt campingkort utan vad jag vet endast ett medlemskort alltså kan du inte använda det som campingkort.

Tydligare kan jag inte skriva.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen