• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Friktionsdäck på sommaren

Äventyret

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37049
Medlemskap
2025
Jag har precis beställt Michelin Agilis crossclimate däck till vår husbil. Men såg nu att Italien förbjuder friktionsdäck på sommaren och att Sverige utreder om det även ska bli förbjudet här. Nu till min fråga:) Någon som vet om Michelin Agilis Crossclimate räknas som ett friktionsdäck?

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Volvo monterade just det däcket under 1 eller 2 säsonger för att kunderna skulle slippa byta. Vad jag kan se är det klassat som helårsdäck. Om det sen är ett lämpligt däck för 40 graders lufttemperatur och ?? Temperatur på vägbanan är en annan fråga. Slutligen - Sverige tillåtar t.ex dubbdäck vilket är förbjudet i dom flesta länder, andra kräver snökedjor. Jag tror om du vill veta får du kontakta Michelin’s kundtjänst och fråga specifikt på Italien. Om din bil väger mer än 3,5 t får du nog ha med det. Godkännandet för Crossclimate skulle kunna skilja mellan lastbil och personbil - jag får det intrycket när jag kollar på Michelin’s hemsida.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Jag har precis beställt Michelin Agilis crossclimate däck till vår husbil. Men såg nu att Italien förbjuder friktionsdäck på sommaren och att Sverige utreder om det även ska bli förbjudet här. Nu till min fråga:) Någon som vet om Michelin Agilis Crossclimate räknas som ett friktionsdäck?
Satte på sådana förra året
Vi kör inte i på vintern, men snö på vår och höst är inte något problem
På regnhala gatstenar och gräs funkar det perfekt

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
CrossClimat är ett sk Åretruntdäck alltså ett sommardäck som klarar lite lägre temperaturer, lämpligt för åretruntbruk i Sydeuropa eller för att förlänga den svenska sommaren med. Godkänt som vinterdäck men det är förarens ansvar att ta reda på vad däcket är till för. Conti har motsvarande däck VanContact Camper som just nu är det vanligaste HB däcket på nyleveranser.
Dubbfria Nordiska vinterdäck (Friktionsdäck) ska inte användas på sommaren !
Åretruntdäck bör ej användas på Svenskt vinterväglag !

Äventyret

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37049
Medlemskap
2025
Jag har nu kollat både med ÅF och med Michelin kundsupport. Det är inget friktionsdäck utan ett sommardäck som är rekommenderat från tidig vår till sen höst, ej lämpligt som vinterdäck.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hadde vært greit med en henvisning til dette. For mange år siden ble det også nevnt at Italia ville forby vinterdekk om sommeren. Det var en feil oversettelse som var årsaken den gangen, kan det være noe av det samme nå?
Flere bobiler leveres med året rundt dekk, må de kjøpe sommerdekk for å ha sommerferie i Italia?
Nordiske dekk forhandlere har begrepene, nordiske vinterdekk og kontinentale vinterdekk og kontinentale vinterdekk som også ofte omtales som året rundt dekk, anbefales ikke som vinterdekk ved nordiske forhold.
Hva er friksjons dekk, vinterdekk eller noe annet? Alle dekk har jo friksjon. Hvordan er det merket på dekket? Dette tror jeg igjen er en missforståelse.

Nyttig lenke for test av helårsdekk og sommerdekk 2025 Summer And All Season Combined Tyre Test - Tyre Reviews And Ratings

Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag har nu kollat både med ÅF och med Michelin kundsupport. Det är inget friktionsdäck utan ett sommardäck som är rekommenderat från tidig vår till sen höst, ej lämpligt som vinterdäck.
Men dock med alptopp/snöflinga (3PMSF). Så det är enligt lag tillåtet att använda på vinterväglag även i Sverige. Och då är ju frågan om det räknas som sommardäck eller vinterdäck enligt första inlägget.

Rolf L

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
31648
Medlemskap
2025

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Här två exempel ett vinterfriktion och ett åretrunt,skillnad? Båda alptopp/snöflinga samma hastighetsindex
Visa bilaga 238659Visa bilaga 238660

Jag har de undre Maxxis på husbilen sedan ett år tillbaka, funkar för mig.
De håller självklart inte i lika bra på is som mina nordiska friktionsdäck jag har på vardagsbilen.
Det var inte svårt att provocera fram ett breställ på blankis i december, men greppar mycket bättre än sommardäck som blir hockeypuckar under nollan, man får anpassa farten till underlaget.
En kompromiss helt enkelt.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Flott at det er kommet lenke/dokumentasjon til utsagnet om at vinterdekk er/blir forbudt i Italia om sommeren.
I lenken på den italienske siden leser man at det ikke blir forbudt med vinterdekk på sommeren i Italia om dekket har hastighets merkingen som står i vognkortet . Det som blir forbudt er å benytte vinterdekk om sommeren som ikke har hastighet merkingen som står i vognkortet.

Norge har et unntak fra hastighets merkingen som står i vognkortet på vinterdekkene, de må minst ha HI Q. Vi kan også bruke vinterdekkene om sommeren, men gjelder bare i Norge. Tydelig de har et unntak i Italia også og de innfører nå at ikke unntaket skal gjelde om sommeren.

Så har man vinterdekk/friksjonsdekk på bobilen med minst HI som står i vognkortet kan man kjøre i Italia om sommeren også.

Italienske lenke Obbligo pneumatici 2025: dal 15 aprile scattano le nuove regole, elevati costi per gli automobilisti

Toppen