• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frigång

F

F.d. 25411

Guest
Har någon erfarenhet av att bilen tagit i då man har monterat ett ställ för vespa bak på bilen. Vår bil är 9 m och har därmed ett långt överhäng. En hb-granne hade lyft sin bil 3 cm och menade att det varit en enkel åtgärd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Frigång

Det blir en lang vektarm, så det er helt normalt at en må justere opp noe når en benytter en slik løsning. Best er det med luft-ekstrafjæring som kan pumpes opp til rett høyde. Det finnes og noen støtdempere som pumper seg opp under kjøring slik at bilen får rett høyd bak - kan benyttes, men det vil da fortsatt være lavt bak den første strekningen.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
307
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025
Sv: Frigång

Ja det är lurigt med överhängen då underlaget ändrar vinkel snabbt. Har låtit Rapid dragmontering tillverka ett ställ som ligger högre (10 cm) så att frigången inte begränsas av hyllan (mer av balkarna). Carthago XL 8,35 lång med luftfjädring så att bilen går att höja 50 mm när det ser svårt ut och sänka 60 mm när man lastar av.
Pepper peppar ännu har det inte tagit i mer än ett lätt skrap på en kuperad grusväg.
//Peter

bifogar bild om det funkar
 

Bilagor

  • P9030011.JPG
    P9030011.JPG
    2 MB · Visningar: 3

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2025
Sv: Frigång

Vi hade lite problem med vår Argos 747 efter att ha bytt till starkare framfjädrar som lyfte up framvagnen i 5 tons bilen med ca. 6 cm men också sänkte bakpartiet lika mycket. Medicinen var att låta Bossings i Linköping omkugga fjäderstavarna (torsionsfjäder) i båda bakaxlar (boggie bil) och byta till längre stötdämpare bak. Bakvagnen kom upp 3 cm jämfört med läget före byte av framfjädrar. Nu känns den annars så lågtbyggda Argos riktigt bra på vägen och risken att skrapa baken minskar. Hör med Bossings vad som är bäst för din bil. Det finns olka alternativ beroende på vilken fjädring du har och hur mycket bilen väger mm.
 
Toppen