• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping och elverk!

3Rapido

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2024
Nyss hemkomna från Elmiamässan har vi en fundering;

- Det kördes en hel del elverk där ute på gräsytorna, jag undrar: varför behövs dom under en så kort tid som 3-4 dagar. Vad är så viktigt att använda som gör att man behöver använda ett elverk på den tiden?
Jag är bara nyfiken. Hade en "husbilsgranne" som blev fullständigt tokig över detta brummande. Inte hjälpte det i alla fall, några hårda ord och försök av medhåll från grannarna.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fricamping och elverk!

Den absolut sämsta placeringen jag någonsin har sett var nu på elmia område 3.
Utanför en Kabe-husvagn stod ett elverk och på ett avstånd av två meter satt deras hund i koppel och led. Timme efter timme i avgaser och oljud.
Jag skäms själv att jag inte stängde av elverket eller gjorde något åt det när jag cyklade förbi.
Krister.
 
F

F.d. 10753

Guest
Sv: Fricamping och elverk!

Jag förstår inte att det kan bli en så hätsk stämning då det i infon man fick när man kom stod det att det var ok med elverk under två perioder per dag att använda det.
Är det någon som har invändningar mot det skall väl lobba mot Elmia eller stå någon annanstans.
Jag hade med mitt elverk men behövde inte använda det, vilket jag gjort om batteriet tagit slut.
Mvh Stefan
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fricamping och elverk!

OM Vi konkluderar tråden en smula...

Handlar inte mycket av det som beskrivs kring eget ansvar?

Köra elverk nattetid, ställa elverk när en granne el. jämte en kopplad hund...
Hur tänker vi då som fritids"medmänniskor"???

Att äga, nyttja ett elverk, inom ramarna för vår omgivning, ser jag Inte som ett problem.
Det är upp till var & en av oss livsnjutare att avgöra varför!

Men oacceptabelt att störa sin omgivning, utsätta andra för både avgaser & oljud,
det är förmodat människor som gör detta även i övrig livsstil, arbete, etc..
Handlar mer om bristande respekt och uppfostran!

Är man inte uppfostrad som barn, hur skall vi då begära att samma person skall vara det som tex. 70åring?

Hoppas de flesta förstår min andemening... Det handlar inte om elverk..
Det handlar om att tänka ett steg längre och vad som är respekt för vår omgivning!

Vänl. Magnus
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fricamping och elverk!

Nej, så är det! Efter vintersäsongen plockar jag ur mitt elverk och har inte saknat det, ssk inte sedan jag låtit montera Efoy. Med klok (=manuell) användning blir det inte många gångtimmar och jag är fortfarande inne på första metanolkasetten efter ett års drift.

aake
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fricamping och elverk!

Det känns lite som att för många som har solceller så är det det som gäller och inget annat. Tror säker det är bra med solceller men jag skulle inte lägga en krona på dom. Tror att många som lägger tusentals kronor på solceller skulle klara sig utan dessa. Många kommer också från husvagnsvärlden och då har man lärt sig att hushålla med elen.
Vi har 2x105 Ah bodelsbatterier i bodelen och det räcker gott för sommarbruk. Då pratar vi fricamping på ca 3-5dagar sommartid. Ca 2dagar vintertid. Kan inte i min vildaste fantasi förstå att man måste köra elverk på Elmia. Med sunt förnuft så måste man väl kunna anpassa sin förbrukning dessa dagar och koncentrera sig på mässan istället.
Sen att dömma ut all elverksanvändning tycker jag är fel. Med förstånd fungerar det.
För vår del så kommer elverket in i bilden vintertid då solceller inte har så bra funktion. Sen att som solcellsanvändare komma med kommentarer att elverk stinker och spyr ut avgaser får mig bara att fundera om man verkligen är miljömedveten. Det finns miljöbränsle för info. Känns mer som att måste man köra elverket på just Elmia så vill man kanske bara visa att man har ett. Eller har svårt att planera sin elförbrukning.
Så för vår del blir det inga solceller men ett elverk på vintern. Elverket finns aldrig med i bilen på sommaren.

Så här har jag löst det o det fungerar bra
http://www.husbilsklubben.se/forums/t44787/

Tycker inte heller om elverk som stör;)
 
Toppen