• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping i Holland

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Jag har varit av den uppfattningen att det hittills varit förbjudet med fricamping i Holland, och att man hänvisats till campingplatser.

Vi planering av nästa veckas resa kom jag över några websidor som - enligt min holländska - tyder på att det finns nya regler sedan nyår och att det nu är varje kommun som bestämmer, och att man blivit mycket mer liberal.

På denna länk finns en sammanfattning av regelverket: camperplaatsen 2008

och här finns en lista på var fricamping idag är tillåten: http://www.camperpunt.nl/download/Camperplaatsen 2008 publiek.xls

Jag undra nu om det finns någon som verkligen kan holländska som kan bekräfta, och kanske ge en korrekt sammanfattning på svenska.

Bästa hälsningar till er alla

Håkan

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Fricamping i Holland

Hej.

Det stämmer att man kan övernatta på många platser i Holland. Enligt Vorschrift im Ausland från Pro Mobil . Iallmänhet Nej, men på många platser ja, måste vara dom angivna platserna med ett ja i listan.

Tror Jägarn :eek:

I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Fricamping i Holland

Hej Hakan,

Jag och min man bor i norra Holland och aker ofta runt har i landet pa kortare ledigheter.
Jag har last linkarna och av vad jag kan forsta och har hort fran andra ar det forbjudet att kampera fritt, som vi svenskar ser det. Vad man menar har i texten med fritt kamera ar att man campar utanfor Campingplatser. Sa fritt kampera innebar ocksa husbilsplatser eftersom de ligger utanfor officiella Campings. Jag hittade i texten stallplatser under fritt kampera: jaa, dar vi har varit och dar jag vet att det kostar 7-8 euro/natt.

Vi ar meddlemmar i en Hollandsk husbilsklubb, NKC-Nederlandse Kampeerauto Club. Du kan skriva ett mail till var klubbtidning och fraga dem (pa engelska el. tyska) hur det ligger till.

email: secretariaat@kampeerauto.nl
Nederlandse Kampeerauto Club - camper bezitters, kampeerauto, op pad met de camper

Hoppas att det ar till nagon hjalp for dig. Hor garna av dig och beratta hur det gick.
Halsningar Inger

Toppen