• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fricamping - husbilsplatser -campingar

F

F.d. 2621

Guest
Hur gör man? Hur kan det funka på ett bra sätt? Hur kan man klara sig utan dn fulla service, som campingarna erbjuder? För det är väl inte som på sjön?!?

Vilket då? Jo, det här med toa, avlopp å sån´t.

För att förstå min något naiva undran, vill jag nämna,
att vi är nya inom husbilslivet och camping och har haft fritidsbåt i alla år
att vi är äldre och att vi åker omkring relativt sparsamt i Norden under sommarhalvåret att vi är litet bekväma av oss och att vi vill följa lagar och bestämmelser

Det är makalöst så väl det är organiserat och dokumenterat på forumet med Husbilsplatser, och även med info över rastplatser. Man får intrycket på forumet att de flesta föredrar att använda sig av sådana resp att fricampa samt att man därmed spar in avsevärda kostnader, som t ex avgifter för att stå på "riktiga campingar".

Många husbilsplatser har tömningsmöjligheter och färskvatten, men de flesta har det inte, och det är då jag undrar hur man löser dessa problem. Och tänker på våra erfarenheter hur det var med fritidsbåtlivet. Visst hade många holdingtankar på sina båtar och visst finns det hamnar, där man kunde tömma sina tankar, men jag menar att de flesta tömde ut skiten i havet när de lämnat hamnen. Hur gör man efter att ha fricampat några dar eller stått på husbilsplatser utan tömningsmöjligheter? Åker man till nästa som har det, till bensinmackar eller till vad? När t ex ett hundratal HBK:are lämnar en plats efter en tvådagarsträff någonstans.

Jag vill härmed inte alls anklaga någon eller insinuera något otillbörligt beteende hos husbilsfolket i gemen, men jag har då sannerligen hört att andra gör det. Jag vill bara få uppriktiga kommentarer till den inledande frågan: Hur gör man?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Fricamping - husbilsplatser -campingar

Lite beroende på hur många man är i bilen så klarar man att använda toaletten i ungefär 2 - 5 dagar utan att tömma. Vi brukar nyttja rastplatser med latrintömmning eller ställplatser med detta och i sista hand tömma i vanlig toalett på rastplatser. Vi tömmer aldrig toatanken i naturen. Men jag antar att har man en toa med SOG och inte använder kemikalier kankse det är möjligt att gräva ett hål att tömma i och sedan täcka över ordentligt. Det är dock inget jag skulle vilja göra.

Gråvattentanken tömmer vi helst i en brunn men om nöden kräver händer det att vi tömmer i ett dike. Det viktiga är att göra det med omdömme så att det inte stör eller ser illa ut. Gråvattnet innehåller så små mängder med tvål, diskmedel, schampo och tandkräm att det knappast kan påverka miljön.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vi har 2 kasetter till toan, det är standard hos Frankia, med dessa klarar vi oss ungerfär en styv vecka. Någon gång under den tiden har vi alltid lyckats passera eller stå på en plats med tömning. Det har fungerat bra hittills, skulle aldrig kunna tänka mig att tömma i naturen.

F

F.d. 2621

Guest

Tack för det, Michael! Tre frågor har jag:

Vad är SOG?
Är det vanligt att vanliga rastplatser med toaletter har särskild tömningsmöjlighet för toatankar?
Finns det något allmänt förbud att tömma vanligt gråvatten från disk, dusch o dyl i t ex diken eller gatubrunnar för annat dagvatten? Numera får man ju inte ens tvätta bilen på sin egen tomt och som rinner ut på vägen eller i dagvattensystemet. Nog kan man tycka att förbuden ibland går litet väl långt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Här hittar du en del info om SOG:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t17184/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t19180/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t18478/

Vissa av vägverkets rastplatser har latrintömning. Tyvärr tycks en del vara stängda på vintern.

Det stod i någon tråd att det var OK att tömma i kommunens dagvattensystem, minns dock inte vilken kommun det var, kanske Partille.

Jo, Partille var det: http://www.husbilsklubben.se/forums/t19745/. Ring eventuellt och kolla med kommunen du är i om det är OK.

Janne Östlund

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
133
Medlemskap
2026

Hej! Eftersom vi bara har fasta tankar till både grå och svartvatten, brukar vi fråga på kommunens reniningsverk var man kan tömma. Nästan alltid löser dom det på plats. ( gratis!!!!)

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Töm aldrig i dagvattenbrunnar! Där hör det vatten som kommer från gator och regnvattenavloppen hemma.
Det skall vara spillvattenbrunnar som hanterar toalettavlopp etc. från hus.
/Nisse

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Vi använder vägverkets latrintömmning.

Vägverket ger varje år ur en rastplatskarta som brukar finnas gratis på turistbyråerna där kan man se vilka som har latrintömmning mm.

För beställning av rastplatskartor, kontakta Vägverkets butik i Borlänge Tel:0243-75500 eller
e-post: vagverket.butiken@vv.se

F

F.d. 25038

Guest

Hör till dom som ligger på camping känns skönt med sladden i väggen å en
"grinig"campingvärd som går runt å kollar så man inte är "högljud"
då jag är större än medelsvensson tycker jag att duschen är lite trång i bilen
med jag ska börja "röra"på mej å evt, skaffa en solcell å testa fricamp.

Häls Mikael o Carina

F

F.d. 2621

Guest

Tack för all den infon, ämnet har ju naturligtvis redan tröskats igenom. Summa summarum är väl, att det hela inte är något större problem för husbilister.

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2025

Vi har under de senaste åren åkt kors och tvärs i Europa med vår husbil. Vi övernattar nästan alltid på stellplatser och dessa har alltid varit utrustade med någon form av "Sani-station" och ibland också med el. Här i Sverige verkar det vara tvärtom. Oftast el och i undantagsfall tömningsmöjlighet för grå- och svartvatten. Man kan ju undra varför det blivit så? En anledning kan vara att det är ofta i anslutning till småbåtshamnar man inrättar stellplatser. Problemet är ren okunskap. Man utgår från båtägarnas behov. De nöjer sig med landström och tömmer skiten till havs. Senaste exemplet läste jag om här på hemsidan. Om jag minns rätt var det Motala stad som hade planer på en stellplats i anslutning till hamnen. Ansvarig person skulle titta på hur man bäst kunde ordna med el. Inte ett ord om tömningsmöjligheter för grå- och svartvatten. Likadant i Böda hamn i somras. Där vi tidigare parkerat fritt satt nu en "Stellplatsskylt" och efter ett tag kom en man och inkasserade 100kr. På vår fråga vad vi betalade för svarade han att man numera tillhandahöll el. Tycker det varit bättre om man tillhandahöll tömningsmöjligheter.
Hälsningar
Lennart

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Har aldrig upplevt problem med tömning av latrintanken, vägverket har bra täckning av sina serviceplatser i mellan och södra sverige i allafall samt att de gästhamnar som har husbilsplatser har ofta den srvicen. Men en undran som jag har och som inte hör husbilslivet till är: hur gör båtfolket med sina latrintankar? Jag frågade en kompis i början på 80-talet hur det fungerade i hans segelbåt, fick svaret att det pumpar vi ut. Men när ni ligger flera båtar i en badvik på en ö pumpar ni ut det då? Nää vi väntar tills vi kommer ut i sjön fick jag till svar då, men det är ju 25 år sen. Någon som har växlat om från båt till husbil och vet ni hur det fungerar i dag, har man kasetter och tömmer i gästhamnar numera? Mig veterligen tror jag inta att hans båt är ombyggd i den delen vad det beträffar toaletten. Är det så att när man badar nära en båtfarled riskerar att möta "främmande föremål från fritidsbåtar"? Bara en undran av ev. samma problem av en som inte vet hur det fungerar i båtlivet.

F

F.d. 2621

Guest

Båtbranschen är gammal, stor och mäktig, mycket äldre än det "nya påfundet" miljötänkande o dyl. Och dessutom har de lyckats bekämpa både registrering och beskattning.

Visst finns det vissa förbud, rekommendationer och annat om hur det borde vara med skiten och avloppet och visst finns det enstaka marinor och båtar som har utrustningen för toatömning, men det är i så ynka liten omfattning att det egentligen saknar betydelse för helheten. Så är det bara.

Det är naturligtvis inget att ta efter för husbilsfolk, men det är värt att komma ihåg när man diskuterar det rimliga och rättvisa i myndigheters behandling av olika kategorier av fritidslivet. Där har PeterA i en annan tråd absolut en stark poäng inom diskussionen om vad HBK bör har för policy i frågor om beskattning och pålagor.

F

F.d. 6238

Guest

Om man döper om våra bilar till "Båtbil" så kanske vi också kan släppa ut våran skit lite hur som helst.
Skojar bara, men kom å "tänka" på detta.

På det glada 50 - 60 talet kunde man se hur dom STORA båtarna gjorde när dom låg vid kaj i Göteborg. Jo, dom tömde skiten rätt ut i 11:va ---NÄR DOM LÅG VID KAJ---

Sedan kunde man se sopor och all annat skit guppa på vågorna. Kan man då säga --ATT DET VAR BÄTTRE FÖRR----???

Nej, det var det naturligtvis inte när det gällde dessa "skitfrågor"

Men att Fritidsbåtsfolket beter sig på detta sättet är ju inte konstigt alls. DET ÄR JU LAGLIGT??? Eller är jag ute å seglar nu igen?

Ta det lugnt, där ute så ses vi, hls kurt i Monica o Kurt.
:singing-icon:

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Har installerat en SOG och fick ett tips av en husbilskille, han en extra tank samt en bag, blev det nödtillfälle så lag tanken i bagen och gick in på en vanlig toalet typ byggvaruhus, stormarknader, har med mig en 1,5l flaska med vatten för att skölja det värsta.
Det tycker jag är "just" mot reningsverken, då man inte har några kemikalier i toan.

F

F.d. 7103

Guest

Detta är en viktig fråga för en seriös husbilsägare. Som gammal båtmänniska har jag kommit att inta den filosofin att ”lite skit rensar magen”. Inte så att man inte skall ha respekt för det man lämnar efter sig, men det är faktiskt inte fråga om miljöfarligt gift detta! Bönderna har alltid tagit vara på resterna från det animaliska livet. Man måste använda sitt omdöme. Det är framför allt en fråga om koncentration. Vi tömmer själva utan att skämmas vår båttank till sjöss och efter någon timma så finns inte minsta spår kvar. Om man blir nödig mitt ute i skogen så är resterna där man suttit snart absorberade av naturen. Annat är det på vissa platser i Medelhavet där mängder av avfall från de boende väller ut i båthamnarna. Jag såg även en TV-film nyligen om en stor rysk stad där det hela vällde i en äckligt strid ström rätt ut i Östersjön.

Det går alltså inte an när många skall vara på samma plats att inte ta om hand det koncentrerade avloppet. Min tanke är att bensinstationerna är den plats som borde uppvaktas. Man skall inte behöva böna och be för att få tömma sin tank när man väl fyllt den andra med dyra droppar. Det borde vara en självklarhet för varje stationsföreståndare att vilja locka till sig husbilar med argumentet: ”Vi tar emot husbilsavfall.” Det inbjuder till merförsäljning och nytta för bägge parter.

Om vi husbilister ställer krav på Vägverket att de skall ordna tömningsplatser, så kommer vi att mötas av yrkande om motprestationer, kanske i form av ännu högre skatt. Det gäller att ha omdöme och hitta rätt balans. Om vi ställer för stora krav på arrangerade tömningsställen, så kanske kommunerna åläggs att ordna sådana. Och det kommer dom att ta bra betalt för. Jag tror på bensinstationerna!

PeterA

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

För båtar, stora som små, är det fortfarande tillåtet att pumpa ut latrin i havet om båten befinner sig 3 Nm= 5.55 km från land. Vissa passagerarfartyg har dock börjat tömma i hamn i för ändamålet avsedda brunnar.

F

F.d. 6238

Guest

Min förra arbetsgivare har gjort det sedan många år.
Alltså STENA LINE
Hls kurt

F

F.d. 7103

Guest

Naturvårdverket säger så här, Gunnar.

"Enligt Helsingforskonventionen skall förbud mot utsläpp av obehandlat toalettavfall på avstånd av 12 NM från land (1 nautisk mil = 1 852 m) gälla. För finfördelat och desinficerat toalettavfall är gällande avstånd från land tre nautiska mil. Förbudet gäller fartyg och båtar utrustade med toalett. Helsingforskonventionens regler har ännu inte införts i Sverige pga. flera orsaker, men framförallt pga. att det anses vara orimligt kostsamt för både båtar och hamnar."

Varför jag tog liknelsen med båtlivet var för att vi skall vara omdömesgilla. Det är koncentrationen som är ogynnsam.

Men hur tycker du att problemet med toalettömning för husbilar i Sverige bör lösas?

PeterA

Toppen