• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fricampa

F

F.d. 12938

Guest
Alla ni som fricampar nu undrar jag!

Hur länge får man stå på samma ställe?
kan man fricampa i en stad?
Är det nån som har nåt bra ställe i uppsala?
Kan man bo så hela tiden eller måste man flytta runt då?
Kan man komma överens med kommunen på den eventuella orten?

Den campingen vi tänkte bo på känns lite tråkig och det var väldigt strängt med allt möjligt,som liten trall ,blomkrukor och så. Man vill ju ha det lite mysigt ju:yes:

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Fricampa

Hej!
Ordet fricamping är oerhört relativt och kan betyda olika för var och en, men grejen är den att man inte står på någon camping (för mig iaf) sedan var man står är obetydligt bara det är lagligt och tillåtit, bara att se efter om det är skyltat med diverse skyltar med olika innehåll....kanske detta var en förenkling av frågan!

Mvh
Pilot

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Enligt allemansrätten får vi inte: [/FONT]
  • [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Orsaka skadegörelse eller skräpa ner i naturen.[/FONT]
  • [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Utan lov färdas över tomt, plantering eller annan mark som kan ta skada.[/FONT]
  • [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Åka med motorfordon på annans mark så att skada uppstår eller på enskild väg, när ägaren förbjudit sådan trafik. [/FONT]
  • [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Tälta längre än ett dygn eller för nära bebyggelse utan markägarens tillstånd.[/FONT]
  • [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Detsamma gäller för husvagn/husbil, som dessutom bara ställas upp i anslutning till väg. (ca 5 m enl praxis)[/FONT]

P

Peter Pettersson

Guest

Hej!
Menas allmänväg grusväg / Asfalt ? = Detsamma gäller för husvagn/husbil, som dessutom bara ställas upp i anslutning till väg. (ca 5 m enl praxis)

Mvh Peter

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej ironman!

Fråga 1 har redan svarats på: Ett dygn eller om annan tidsgräns finns på anslagen tavla.
Fråga 2: Det finns det säkert men jag har ingen kännedom om platser i Uppsala.
Fråga 3 hör ju samman med fråga 1 och den har du redan fått svar på. Faran är dock alla de som, och det är därför jag tar till orda i frågan, slår sig till ro på en plats – inte alls avsedd eller lämpad för camping eller husbilsuppställning – och breder ut sig som om det vore en campingplats. Det vill säga fäller ut markis, sätter ut fullt möblemang och, Herre du milde, lägger ut trall runt bilen och kryddar med blommor för att höja mysighetsfaktorn? Då gäller det i stället att snabbt hitta en campingplats, för annars ser snart kommun eller grannar till att vi andra tämligen omgående får en trevlig övernattningsplats mindre att använda oss av.
Nu ska man väl i sanningens namn också skilja på iordningsställda ställplatser och dem som består av ordinära parkeringsplatser. Personligen kan jag tänka mig att stanna över en helg på ett ställe (och till och med ställa ut ett par stolar och ett bord) om det tillhör den förstnämnda kategorin, men på en parkeringsplats – aldrig!
Fråga 5: Lyckas du med bedriften att ”komma överens” med kommunen om att förvandla en ordinär parkering – eller för den del en ställplats – till en campingplatsliknande tillvaro, ja, då lyfter i alla fall jag på semesterhalmhatten av beundran.

Mvh
Staffan

PS: I mitt bakhuvud finns också en liten klocka som ringer och varnar för att du driver med oss - ironman =ironiman. Men det är, som sagt, bara en tanke och jag har valt att svara som frågorna vore allvarligt ställda. DS

F

F.d. 29908

Guest

Finns en parkering ute Ulva kvarn, där jordgubbsodlaren håller till, har sett en del husbilar där. Sedan finns det en plats där bilar brukar parkera nere vid Fyrisån, det ligger vid båtuppställningsplatsen vid Kungsängen.

Toppen