• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fri roaming i EU

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Så här står det på europa.eu Roaming: Using a mobile phone in the EU

"As part of their fair use policy, your operator can monitor and check your roaming use over a 4 month period. If, during this period, you have spent more time abroad than at home AND your roaming use exceeds your domestic use, your operator may contact you and ask you to clarify your situation. You will have 14 days to do so.

If you continue to spend more time abroad than you do at home and your roaming consumption continues to exceed your domestic usage your operator may start charging you extra for your roaming use. The surcharges (excluding VAT) are capped at:

  • €0.032 per minute of voice calls made
  • €0.01 per SMS
  • €3 per GB of data (cap in 2021)"
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
4 månader är den officiella tiden enligt EU-direktivet, som cgwik redan visat, men….

Vi hade tidigare TELIA lågprisprodukt Halebop och vi var utomlands vid två tillfällen i 7 månader, utan några problem. Troligen beroende på att vi använde telefonerna väldigt lite och nästan inget surfande, eftersom vi har en annan lösning för det.

I somras köpte vi nya telefoner på Elgiganten och blev övertalade att byta till Telenor och lät mig övertalas när man lovade att vi skulle kunna använda våra telefoner utomlands med fri roaming i minst 6 månader om vår förbrukning var rimlig. Det här fick jag muntligt och vi får väl se om det gäller eller inte, lite längre fram i vinter.

Men under 4 månader har jag inte hört talas om tidigare, men det är tydligen upp till operatören att avgöra, om Muskattens information är riktig.

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det här tidigare här på hbk forum varit flera trådar om just detta... Och vad jag minns så var det en gräns vid max 30 dagar vistelse utomlands...
Nu är det säkert både 3-4 eller 5 år sedan detta skrevs i trådarna, så mycket kan ju ha hänt sedan dess...
Däremot fick jag detta sms av min operatör i år...
Screenshot_20211209_190156.jpg
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Det här tidigare här på hbk forum varit flera trådar om just detta... Och vad jag minns så var det en gräns vid max 30 dagar vistelse utomlands...
Nu är det säkert både 3-4 eller 5 år sedan detta skrevs i trådarna, så mycket kan ju ha hänt sedan dess...
Däremot fick jag detta sms av min operatör i år...
Visa bilaga 218946
Intressant, undra hur 3 kan kringgå reglerna med fri roaming (som jag tolkat så har man rätt att ringa/surfa fyra månader)? 30-dagarsregeln kanske bara gäller just ett särskilt abonnemang hos dem?
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Men det tråkiga är att det gäller bara i max 30 dagar från utresedagen, jag vet att vissa operatörer inte bryr sig..... Men har du tre så gäller det i max 30 dagar...
Jag har 3 som operatör på min jobbmobil och bor i skogen 3 mil söder om jönköping och har noll täckning. Skulle aldrig satsa på den operatören om jag åker utomlands. Har telia på privata mobilen och det har funkat klockrent dom senaste 15 åren ute i europa utan extra kostnader. Streamar TV och använder Radioplay i dom länder vi inte förstår språket.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det här tidigare här på hbk forum varit flera trådar om just detta... Och vad jag minns så var det en gräns vid max 30 dagar vistelse utomlands...
Nu är det säkert både 3-4 eller 5 år sedan detta skrevs i trådarna, så mycket kan ju ha hänt sedan dess...
Däremot fick jag detta sms av min operatör i år...
Visa bilaga 218946
Albanien är inte med i EU (ännu), så det är nog förklaringen till 30d.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har 3 som operatör på min jobbmobil och bor i skogen 3 mil söder om jönköping och har noll täckning. Skulle aldrig satsa på den operatören om jag åker utomlands. Har telia på privata mobilen och det har funkat klockrent dom senaste 15 åren ute i europa utan extra kostnader. Streamar TV och använder Radioplay i dom länder vi inte förstår språket.
Det är så som Arkilles skriver.... I avtalet finns också 3 världar.. Och då behöver landet inte vara inom EU och EES...
Mycket att hålla reda på när man kör runt i världen... :rolleyes: ;)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
I somras köpte vi nya telefoner på Elgiganten och blev övertalade att byta till Telenor och lät mig övertalas när man lovade att vi skulle kunna använda våra telefoner utomlands med fri roaming i minst 6 månader om vår förbrukning var rimlig.

Tommy
Jag bytte också våra abonnemang till Telenor (själv till obegränsat och M’s till ”bara” 4 Gb) och surfar ganska mycket på mitt abonnemang men pratar aldrig!

För att komma runt ”problemet” efter 4 mån, jag kommer att ändra våra abonnemang där M får obegränsat medan jag går ner till 4 Gb. Hoppas det fungerar då M aldrig använder surf eller ens MMS. Vi måste (tyvärr) ha tillgång till roaming fri Internet i exakt 6 månader! Hemma är det dock både gratis & obegränsat…
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kom att tänka på mitt spanska mobilabonnemang. På grund av pandemin var vi i Sverige från mars 2020 till oktober 2021, 19 månader. Under den perioden var mobilen hela tiden påslagen. Använde min spanska mobil när jag skulle ringa Spanien och tog emot samtal från Spanien, utan problem. Betalade den vanliga månadsavgiften på 7,95 Euros/månaden.

Mitt abonnemang för Mobilen är ett hängavtal hos vår spanska internetleverantör som heter HolaWifi.

Det bekräftar vad cgwik i inlägg #4 visar, att det står operatören fritt att använda regeln efter egen tolkning. I våra fall med både den svenska operatören Halebop och spanska HolaWifi, har man haft en generös tolkning, även efter 4 månader. Skall nämnas att mobilerna främst har använts som telefoner, medan surf varit marginellt.

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är det så att vi borde ha ett Spanskt abonnemang/kontantkort om vi nu ska ”boka” något, typ besiktning, vårdcentral eller annat byråkratiskt och frågan är: om vi väljer kontantkort, vilken operatör ska jag välja? Ingen surf behövs, bara ett kort som fungerar oavsett var vi är inom EU. Nu när jag äntligen har lyckats aktivera eSIM kort hos Telenor, nu kan jag stoppa in ett Spanskt kontantkort, VILKEN? Köper den troligen på stritan i Albir eller Carefor i Finestrat (där finns även René Barbier Brut Natur Cava, ca 4€ om man köper 2st.). Tacksam för tips!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ranko, om du bara behöver ett spanskt telefonnummer kanske min operatör kan vara ett alternativ.


Kolla deras ”Tarifa Roja” 100 minuter samtal + 100 SMS i månaden för 3.95 €, utan bindningstid. Funkar alldeles utmärkt, även i Sverige.

Om du är intresserad och behöver hjälp, säg bara till så fixar vi det.

Tommy
 
Toppen