• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Franskt vatten

F

F.d. 55306

Guest
Sitter och "kurar skymning" på ställplatsen hos Bengt i Örkeljunga på väg mot djupa södern. Att det Tyska vattenledningsvattnet är någorlunda drickbart vet jag se´n tidigare, men hur är det med det Franska, Spanska och Italienska? Kan man dricka det utan att det blir problem med kistan? Finns säkert många därute i rymden som vet.

Lite kylslagen kväll, men bara ute. Härinne i husbilen har vi det varmt och skönt. Forsätter Hälsingborg - Helsingör i morron. Tar förmodligen nästa övernattning i Heiligenhafen.

Ha det!

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Franskt vatten

Vi dricker vårt kranvatten varje dag och har aldrig haft några problem. Och vad jag hört av bekanta så är det likadant med dem. Men precis som i Sverige så varierar säkert vattnet i Frankrike mellan olika kommuner.

F

F.d. 3778

Guest

När det gäller Frankrike så har vi alltid köpevatten till matlagningen och det vi dricker. Fransmännen själva köper alltid mycket vatten och bär hem. Vattnet i kranen smakar inget gott men tror nog att det är Ok för magen, men vi har inte själva provat. Övriga länder har vi ingen erfarenhet av.

F

F.d. 4272

Guest

Jag har köpt ett AkVA filter Glas, tycker det verkar bra. Ska visst gå att ta vatten i naturen och rena med detta. Räcker till 1000 liter. Det tänker jag ta med i husbilen, kan vara bra om man är tveksam till vattnet i husbilen. Länk till säljaren www.buticelli.se klicka in under övriga unika produkter. Vet inte om jag gör fel som lägger in det här, men jag är opartisk och tycker att jag hos dem hittat en bra produkt.//Lotta

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Vatten att dricka köper vi, vatten till matlagning tar vi på campingplatserna.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Kom från en vecka sedan från Italien - Frankrike och Tyskland. Vi har druckit vattnet men kört det genom en Brittakanna. En Engelskman jag träffade i Europa hade druckit vanligt vatten hela resan utan problem.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vi tankar vatten, oftast på bensinstationer, som vi använder till allt. Alltså till att dricka, matlagning, disk, tvagning mm. Vi har inga filter eller dylikt. Så har vi alltid gjort sedan husbilsstarten 1988 och har varit i ganska många europeiska länder såsom Frankrike, Turkiet, Italien, Norge, Polen m fl. Vi har aldrig upplevt några problem.

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Vi har alltid en fem liters plastflaska med oss som vi fyller med driksvattan från något "säkert ställe".
Då ni nu åker neröver så rekommenderar vi Grossenbrode. Ny ställplats med alla bekvämligheter. Vi tyckte inte riktigt om Heiligenhafen. Så vi fortsatte den gången gamla rikavägen mot Puttgarten. Den var toppen. Där fanns t.o.m. en liten pizzeria! Dit åker vi även nästa gång! Tyvärr så har vi inga koordinater!
MVH BOH HBK681

Senast ändrad:
F

F.d. 4424

Guest

Vi har under vintern varit nere i Europa ooch Afrika. Vattnet har vi druckit i dom länder vi besökt utom i Marocko för det var första gången. Här köpte vi vatten att dricka. All matlagning och kaffekokning gjorde vi på ortens vatten, vi borstade tänderna i ortens vatten och upplevde aldrig några problem. Om man borstar tänderna och sköljer minnen är jag övertygad om att man får i sig en hel del av bakteriefloran vare sig om man vill eller inte. Ett tips kan vara att tanka vatten ofta, då späder man ut vattnet med det invanda och får en mjuk övergång och inga problem med magen.

Kalle W 320

Toppen