• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Franska restauranger

Marja & Örjan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Vi har rest en hel del i Frankrike och gillar landet,:Dmen varför skrivs menyerna på restaurangerna nästan alltid bara på franska??:confused: Vi klarar oss hyfsat bra med engelska och tyska språket men tyvärr inte franska.

H

humlemor

Guest
Sv: Franska restauranger

Konstig fråga :swoon: Tror inte fransmännen som kommer hit fattar våra matsedlar heller! Finns ju utmärkta parlörer att köpa.
Eva-Mari

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Lilla Moselboka" har äntligen kommit från tryckeriet och jag ska börja skicka ut den omgående. Tyvärr råkade jag uppdatera datorn till Windows 10 så jag har fått en massa problem med hanteringen men det ska väl lösa sig.

Att beskriva maten i Schnitzellandet Tyskland är inte så svårt men i Frankrike blir det betydligt krångligare. Jag har börjat planeringen för "Lilla Frankrikeboka" (arbetsnamn) så Marja och Örjan kan se framtiden an med tillförsikt. Där ska jag gå igenom franska köket ordentligt med undantag för den stora plumpen "foie gras", djurplågeripastejen som är en skam för den franska nationen. I övrigt är Frankrike naturligtvis världens matland nr. 1 och Paris Jordens centrum. :D

Jappe

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

"Lilla Moselboka" har äntligen kommit från tryckeriet och jag ska börja skicka ut den omgående. Tyvärr råkade jag uppdatera datorn till Windows 10 så jag har fått en massa problem med hanteringen men det ska väl lösa sig.

Att beskriva maten i Schnitzellandet Tyskland är inte så svårt men i Frankrike blir det betydligt krångligare. Jag har börjat planeringen för "Lilla Frankrikeboka" (arbetsnamn) så Marja och Örjan kan se framtiden an med tillförsikt. Där ska jag gå igenom franska köket ordentligt med undantag för den stora plumpen "foie gras", djurplågeripastejen som är en skam för den franska nationen. I övrigt är Frankrike naturligtvis världen matland nr. 1 och Paris Jordens centrum. :D

Jappe

Vänta med att skicka min. Jag flyttar från min poste restante adress i Portugal nästa vecka. Du får en ny adress av mig till Gran Canaria i November. Swish:at och klart...

2013-09-05 15.22.33.jpg

I övrigt tycker jag att alla turistställen borde ha översatt till turisternas språk för sin egen skull. Som en konkurrensfördel.

F

F.d. 30146

Guest

Vi har rest en hel del i Frankrike och gillar landet,:Dmen varför skrivs menyerna på restaurangerna nästan alltid bara på franska??:confused: Vi klarar oss hyfsat bra med engelska och tyska språket men tyvärr inte franska.

Tyvärr är det inte bara matsedlarna som inte översätts, fransmännen i allmänhet, men kanske de franska restaurangägarna i synnerhet pratar inget annat språk än franska, de bara tokvägrar att prata t.ex engelska, detta fenomen är helt obegripligt om man tänker på den anstorm av turister till t.ex Normandie.
Jag har rest en hel del i europa:mcride:, och jag har bara upplevt denna tokvägran:swoon: att prata engelska i Frankrike, visst har väl en del italienare också svårt för engelska, men de har åtminstone försökt till skillnad mot fransmännen.
En del kanske tycker att det är kul att med parlör försöka göra sig förstådd, jag tycker inte det, och så tycker jag, att jobbar man inom turistnäringen så kanske man kan ställa som krav att man kan ett annat språk (gärna fler) än sitt eget modersmål, det kallas för service om ni nu undrar, det är inte svårare än så.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

I Sverige kan man ju förvänta sig att få svar på engelska i stort överallt. I Agde var jag på en turistbyrå som inte kunde engelska. I Sverige hade dom inte blivit anställda...

Speaking-French1.jpg

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Tyvärr är det inte bara matsedlarna som inte översätts, fransmännen i allmänhet, men kanske de franska restaurangägarna i synnerhet pratar inget annat språk än franska, de bara tokvägrar att prata t.ex engelska, detta fenomen är helt obegripligt om man tänker på den anstorm av turister till t.ex Normandie.
Jag har rest en hel del i europa:mcride:, och jag har bara upplevt denna tokvägran:swoon: att prata engelska i Frankrike, visst har väl en del italienare också svårt för engelska, men de har åtminstone försökt till skillnad mot fransmännen.
En del kanske tycker att det är kul att med parlör försöka göra sig förstådd, jag tycker inte det, och så tycker jag, att jobbar man inom turistnäringen så kanske man kan ställa som krav att man kan ett annat språk (gärna fler) än sitt eget modersmål, det kallas för service om ni nu undrar, det är inte svårare än så.

I början på 90-talet då vi började resa till Frankrike så pratade väldigt få engelska. Vi upplever en stor skillnad idag och tycker att dom allra flesta inom restaurang och turistnäring talar bra engelska. En märkbar förändring dom sista fem åren. Angående menyer så brukar dom kunna hämta en på engelska om man bara frågar. Likaså upplever vi att om man inleder sitt samtal med ett bonjour och anstränger sig lite själv så får man mer tillbaks.
Vi besökte faktiskt turistinformationen i Agde i somras och närvarande personal talade då engelska. Kanske en tillfällighet. Vad vet jag. :D

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Tyvärr råder det fortfarande en viss aversion bland fransmän mot tyskar och engelsmän och som därför undviker att tala deras språk.

Jag talar ingen franska och förstår väldigt lite av språket men har löst det på mitt sätt.

Jag inleder samtalet med att tala om att jag kommer från Sverige och talar ingen franska (bonjour, Je suis Suédois, non parle Français), men engelska och tyska går bra (på respektive språk).

Ofta svarar de då; "Aha suédois" och fortsätter samtalet på engelsk eller tyska. :)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Precis samma har vi praktiserat, och det fungerar alldeles utmärkt.

Det är endast i Bayern vi har upplevt det som svårt att kommunicera på engelska.

Orsak: De stackars bayrarna har ju fullt schå att lära sig tyska!

F

F.d. 30146

Guest

Tyvärr råder det fortfarande en viss aversion bland fransmän mot tyskar och engelsmän och som därför undviker att tala deras språk.

Jag talar ingen franska och förstår väldigt lite av språket men har löst det på mitt sätt.

Jag inleder samtalet med att tala om att jag kommer från Sverige och talar ingen franska (bonjour, Je suis Suédois, non parle Français), men engelska och tyska går bra (på respektive språk).

Ofta svarar de då; "Aha suédois" och fortsätter samtalet på engelsk eller tyska. :)

Att fransmännen har en aversion mot engelsmännen, blir i ljuset av amerikanarnas och engelsmännens befriande från Tysklands tyranni under andra världskriget helt obegripligt, visserligen glömmer vi saker rätt fort, och kanske man inte kan begära att den franska befolkningen ska kunna ett annat språk "bara" för att en del offrade sina liv för att befria ett folk.
Att de inte vill prata tyska har man kanske en större förståelse för.

Så här skrev man i tidningen språktidningen angående kampen mot engelskan, artikeln är visserligen publicerad 2012, men artikelns innehåll beskriver fransmännens aversion mot engelskan, artikeln innehåller även information om att man nu vill lära sig engelska, i varje fall den yngre generationen får man hoppas

länk- Frankrike släpper in engelskan | SprÃ¥ktidningen

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har pratat med fransmän som menade att det var ganska lugnt och någorlunda uthärdligt under den tyska ockupationen. Det blev mycket värre när engelsmän och amerikaner använde Frankrike som slagfält för att driva bort tyskarna. Folk fick sina byar och hem förstörda i synnerhet i norra Frankrike och det uppskattades inte av alla.

Jappe

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Lite utanför ämnet kanske?

När jag var i Paris för ca 20 år sedan så gick jag och mitt sällskap in på en liten utomhus kvarterskrog och det fanns det gott om på smågatorna. Vi var jättehungriga och kollade på matsedeln och kände igen pommes och Mustard, senap, och något annat och så beställde vi detta med något vi inte visste vad det var.

Nu var det så att när vi fick in vår mat så fanns det många som kollade på oss genom fönstret inifrån restaurangen. Var kanske inte så vanligt med turister just här.

Men vi fick rätt så snabbt ut våra tallrikar som innehöll pommes, senap och någon slags korv i skinn, liknade köttkorv. När jag skar itu min "korv" så visste jag vad det var. Men jag åt det för jag gillar ju inälvor. Och det var just det var, "Dagens inälvor". Mitt sällskap åt bara pommes.
Vi hade gärna haft tillgång till en matsedel på engelska den gången.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Viscera (eng) eller viscères (fra) är väl lika obegripligt för de flesta.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det låter som Fransk "Haggis" Hasse! Haggis åt man till frukost på finare hotell i Edingburg. Inget fel på proteinerna, bara man har "rätt" krydda : )

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag instämmer helt i vad Gunnar och Ingrid o Pålle skriver i den här tråden.

Fransmännen är väldigt artiga och hälsar gärna på varandra i exempelvis affärer. Det går inte an att bara kliva in i en brödaffär och bara säga: "Äh, öh, Pain Riche". Först hälsar man artigt på alla i brödaffären. "Bonjour Madame" och "Bonjour Monsieur" är riktiga "dörröppnare" och har man bara visat att man kan uppföra sig trots att man är svensk så upptäcker fransmännen snart att man inte behärskar det franska språket och då öppnar de sig och visar ofta goda kunskaper i andra språk vilket ibland leder till efterföljande fördjupade kontakter kanske vid en kopp kaffe eller ett glas vin.

"Pain Riche" är ett ord som Tore Wretman hittade på en gång i tiden och ingen fransman begriper vad man menar med det. "Baguette" heter det på franska, ett ord som för övrigt har erövrat stora delar av världen och används lite varstans, även i Sverige.

Alltså! Svensk bufflighet går inte hem i Frankrike! Här är man artig mot alla, även främmande människor! Ett leende till hälsningsfraserna är också på sin plats, naturligtvis.

Jappe

Marja & Örjan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026

Självklart ska man vara artig och säga bonjour när man kommer in i en affär eller restaurang. I en brödbutik går det ju att peka sig fram men på ett matställe hjälper det ju inte om man inte kan läsa vad det står på menyn

Toppen