• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Franska polisen

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Nu i augusti reste frugan och jag söderut mot Provence och franska rivieran för lite sol och värme. Första natten i Frankrike skulle bli på en snygg och fin rastplats mellan Besancon och Dole. Ok, husbilen i våg och sedan fram med grytor och kastruller för en härlig sen middag. Allt sköljdes ner med en flaska ordinärt rödvin. Efter disken lite kvällsläsning och sedan till kojs.
Kl 01.30 bultade någon i husbilens sida så jag trodde den skulle gå sönder, samtidigt som två röster ropade något jag inte uppfattade.
Jaha, nu ska det bli bråk alltså, tänkte jag och ropade med så myndig stämma jag kunde på bästa skolfranska: "Vad är det frågan om"?
Svaret lät inte vänta på sig: "POLICE"!!!
Efter att fått på mig lite kläder öppnade jag dörren och utanför stod två yngre gendarmer i blå uniform och frågade om allt var i sin ordning, var vi kom ifrån och om vi skulle stå här över natten.
Sedan lutade den ene sig fram och sa:"DET LIGGER EN PLÅNBOK PÅ PASSAGERARSÄTET!!!"
Du milde utropade jag och mycket riktigt där låg frugans plånbok helt synlig..
Jag tackade båda i hand för att de hade uppmärksammat detta och fick förklarat för mig att de brukade åka runt och se efter att ingen hade värdesaker framme i sina husbilar.
Jag behöver väl inte påpeka att vi aldrig mera glömde kvar något framme i husbilen under resten av resan.
Dessa två polismän är en heder för kåren.

Erling:twitcy:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Franska polisen

Vilket uppvaknande. Tror pulsen skulle ligga i topp om man blir väkt på det sättet.

Men vilken härlig avslutning. Skönt att dom jobbar på det sättet. Bra att ni delger oss er upplevelse för jag tror det är många som ska ha det i minnet att alltid kolla av hytten det sista man gör.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Stort TACK för den storyn från det verkliga livet och som säkert skulle skapa en mäktig hjärtklappning på flertalet av oss husbilsturister.
Det där med att ha plånböcker och andra värdesaker framme fullt synliga från utsidan är något att tänka på både i vaket och i sovande tillstånd.
Väldigt lätt att glömma lägga undan saker och ting när man är trött och dessutom tar sig ett glas för att koppla av en stund.
Det gäller tydligen att alltid följa samma rutiner och lägga saker och ting där de inte är synliga från utsidan.
Skönt att veta att det finns observanta poliser i Frankrika och tydligen dessutom gått om dem där nere. De måste ha varit ute i förebyggande syfte med en speciella kunskaper och erfarenheter om vad som tydligen är vanligt förekommande på parkeringsplatserna. Det är förmodligen inte enbart poliser som åker runt och kollar in i husbilar.
V-backen :rolleyes:

Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Man kan undra hur många poliser dom har i Frankrike. Föreställ er följande. När man cyklar en sträcka i Tour de France så stänger man av en vägsträcka motsvarande Malmö-Växjö. Den sträckan är avstängd tills sista cyklist passerat. Längs hela denna sträcka är det ett par poliser i varje korsning, rondell och vissa refuger. I den by där målgången sker behövs många poliser för att få alla besökare därifrån. Totalt så måste där var jätte många poliser då där även är motorcykelpoliser både före och efter cyklisterna.

För något år sedan när vi var färdiga med en etapp och körde därifrån så körde jag fel. Fick stanna och backa in på en liten grusväg för att sedan köra ut igen. Medan jag väntar på fri väg så kommer där en liten polisbil som saktar in och stannar bredvid oss. Ut ur denna bil så kravlar fyra fullvuxna poliser och frågar snällt vad jag håller på med. Då upplyser poliserna mig om att det inte går att köra där jag tänk köra för det är cykeltävling i området idag och vägarna är avstängda. Dom tackar för sig och tar av sina huvudbonader och kravlar sig in i den lilla polisbilen och kör där ifrån. Vi får köra vidare på samma håll som jag var på väg innan jag försökte vända.
Denna tid tog sig dessa poliser endast för några vilsna turister. Ni som inte varit i Frankrike så kan jag bara rekommendera landet.

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Precis!!! Aldrig råkat på en tyken polis i Frankrike. Måtte ligga i deras natur. Reta dem inte bara, utan var vänlig och korrekt så lönas du tillbaka med samma mynt.
Måste bara flika in om en händelse för en del år sedan i närheten av Magny Cours där vi blev stoppade för att vi inte hade bälten på oss. Gendarmen i fråga gav oss rabatt på böterna och endast jag som förare bötfälldes. När allt var avklarat och han hade knappat in mina persondata på datorn i bilen sa han "Voila, nu är ni registrerad i stordatorn i Paris"! Jag blev mäkta stolt. Kände mig nästan som en Fransman!
Så jag tackade för mig och avslutade med frågan om det inte görs alkotest i sammanhanget?
"Bien sur", replikerade han med ett leende och tog fram en "ballong". Frågade mig om jag hade druckit någon alkohol, varpå jag svarade att jo, igår kväll drack vi väl en del vin.
"Haha, igår ja!!!" svarade han och lät mig blåsa mest för skoj skull.
Sedan vinkade han oss farväl och "Bonne route!"
Önskar att vi hade samma mentalitet bland våra egna poliser, men så få de är, får de jobba häcken av sig. Och tyvärr syns de alltför sällan.
Tycker jag alltså.
Mycket frankofila hälsningar
Erling

Toppen