• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frankrike, Spanien

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Inför vår planerade resa till Spanien i januari 2009 dyker det upp nya frågor som jag hoppas någon kan ge svar på.

När det gäller att åka motorväg i Frankrike och Spanien så är dessa vad jag förstår avgiftsbelagda. Vad är avgifterna i respektive land, bilen har totalvikt 5 ton. Kan man köra vanlig landsväg för att undvika motorvägen?

Tar tacksamt emot vägförslag samt förslag på ställplatser alt. vinteröppna campingar från Sverige till sydspanien

F

F.d. 12848

Guest
Sv: Frankrike, Spanien

Motorvägen från Luxenburg till Alicante kostar 1400 kr men det finns utmärkta alternativ vägar.Betalvägen börjar vid Toul söder om Nansy kör i stället 74 söderut sedan N6 efter Lyon N86 eller N7 efter Monterpellar N113 sedan i Spanien N11 efter Barcelona N340 Bra väg ställplatser finns på våra sidor

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Frankrike, Spanien

Hej,

Vi har aldrig än så länge åkt betalvägar varken i Frankrike eller Spanien. En stor del av njutningen är att åka och se, stanna och inte jäkta. Inte planera varje detalj heller.
En gång åkte vi ner väst Frankrike och Atlantkusten, upp tillbaka via centralmassivet och ungefär mitt i Frankrike, nästa gång ner en annan del osv.
Det är trevligt och vackert och vänligt överallt. Samma sak med Spanien. Rikta ungefär, sätt GPS på att inte välja betalvägar... och kör. Fricampa, skaffa Camping-Checkar och ACSI-rabattkort, så hålls kostnaderna nere.

Framme i Syd-Spanien missa inte Portugals sydkust - Algarve. Husbilsvänligt, trevligt och vackert. Vi åker om två veckor, denna gång diagonalt genom Frankrike, sedan ner via Portugal till Sydkusten och till Syd-Spanien till julen.

Lycka till!

hälsning jyrkla/274

Toppen