Här kommer tips på en resa genom Jurabergen istället för motorvägen hem från Medelhavet, resan gjord med husvagn men är ännu bättre med husbil. Ett år när vi åkte hem så fick en ide att "plocka" källor till de floder man ser efter vägarna. Vi tog av motorvägen mellan Lyon och Bourg till Oyonnaax fortsatte mot S:t Claude där vi tog väg D437. På vägen mot S:t Laurent var många hus t.om en kyrka klädda med plåt, bara i söderläge, varför vet jag inte då vi inte stannade och frågade. Vi tog in på en camping i Mabuisson och gjorde utflykter till 3 st källor, "source" Blue låg alldeles i närheten GPS 46.809724,6.32319. Fortsätt sedan en liten bit i Schweiz till "source de" l'Orbe där låg även en fin droppstensgrotta som vi gå i egen takt, GPS 46.702202, 6.347523 och den 3:e på hemvägen vid Mouthe, "sorce du" Doubs GPS 46.707718, 6.20634, där var även en enklare camping, går att stå på utanför på den stora parkeringen till parken,om man vill övernatta.
Ett år innan var vi i Champagnole och strax utanför ligger "source de" l'Ain GPS 46.750977, 6.021194, det var en liten skogsväg in så här i efterhand vet jag inte hur bra den var för husbilar, annars är det en liten bit att gå, det är det värt för det var den häftigaste.
Kör man vidare "parallellt" efter Schweiziska gränsen kommer man så småningom ut vid 6.1 på A36-E60 vid Montbeliard.
Tyvärr vet jag inte hur jag får in GPS-positionerna som länkadress.
Ett år innan var vi i Champagnole och strax utanför ligger "source de" l'Ain GPS 46.750977, 6.021194, det var en liten skogsväg in så här i efterhand vet jag inte hur bra den var för husbilar, annars är det en liten bit att gå, det är det värt för det var den häftigaste.
Kör man vidare "parallellt" efter Schweiziska gränsen kommer man så småningom ut vid 6.1 på A36-E60 vid Montbeliard.
Tyvärr vet jag inte hur jag får in GPS-positionerna som länkadress.