• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frankia

F

F.d. 55306

Guest
Hej alla Snömobbade.

Har just läst en artikel i senaste Husvagn & Camping om "Liten bil med stora tillgångar", Frankia FF2. Efter genomläst artikel kan jag inte låta bli att tycka att den (bilen alltså) verkar ganska vettig, frånsett detta att behöva bädda upp sittgruppen före varje sänggående. Liten, smidig, lättmanövrerad bil med ett sällskapsutrymme som verkar suveränt. Men se´n är det det här med bäddning. Även om det är enkelt att ställa om sittgruppen till sängplats så finns ju detta med bäddning kvar. Lakan, kuddar och täcken som ska släpas fram och läggas ut på bädden.

Att jag funderar på denna bil är dels en tanke på att byta ut alkovbilen som vi har nu till en bil utan alkov och dels att jag tycker Frankian verkar idealisk för två personer. Men så är det det här med bäddningen.

Nå´n som har provat på denna bil, eller är den så ny så ingen mer än H & C:s testare ännu har rest runt med den?

Hälsningar från en frusen S-E i E-tuna

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Frankia

Tror jag skulle tröttna på att bädda upp "sofforna" varje kväll. Framstolarna blir helt oanvända när man står still eller?

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

När det gäller bäddningen tar det c:a fem minuter/dygn i vår GlobeCar !
Det är det värt många gånger om.
I gengäld har man ett stort sällskapsutrymme,betydligt större än i många större bilar.
Allt har ju att göra med vad man värderar.
En liten bils styrka är framför allt smidigheten.

Ang. framstolarna. Där sitter man när man kör precis som i en personbil.

Jojje

F

F.d. 53498

Guest

Vi hade samma system i segelbåten, där fick madrass täcke och lakan plats bakom ryggstödet under dagen. Då gick det på mycket kort tid att bädda. Om det får plats i bilen vet jag inte, men nog verkar det smart system.

F

F.d. 18508

Guest

Det beror nog på hur man använder bilen,vi skulle aldrig kunna ha en sådan lösning.
Haft mindre bilar förut men alltid med en fast säng.
Det är rätt skönt att kunna slänga sig på sängen mitt i dagen oxå,o inte är det alltid så att man vill gå till sängs samtidigt,jag kan sitta uppe och uggla en del på kvällen.
Sen är ju frågan hur skönt man ligger på en nerbäddad sittgrupp?
Vi har gjort som hemma och köpt fina bäddmadrasser,man vill ju sova gott även på semestern.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Det är inga problem att slänga sig i soffan mitt på dagen eftersom sällskapsutrymmet är så stort. Vill den ene sitta uppe och läsa/uggla är det bara att vända passagerarstolen.
Ang. sovplatsen så är det så att vi har ribbotten som man drar ut antingen till enkelbäddar eller dubbelbädd och så dynor som är lagom hårda. Vi sover jätteskönt.

Jojje

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Vi har en bäddmadrass som jag har bäddat med lakan. Lakanen har jag vikt runt madrassen och satt fast med säkerhetsnålar.
På morgonen viker jag ihop madrassen och lägger undan och på kvällen är det bara att lägga ut madrassen på med täcke och kuddar.

F

F.d. 18251

Guest

Hej
Det är vi/jag som har köpt Ff2:an. Anledningen är att vi vill inte ha stolarna i hytten att sitta på vid framkomst eller då man står uppställd. Vi hade en Polar husvagn med långbäddar innan men man använder ju inte den största delen av vagnen på dagtid som ju var bäddarna.
Utrymmet från bakkant sittsoffan till dörren till hytten, är på Frankian 58 cm längre och det gör att man har ett stort skönt utrymme dagtid (även kväll).
Vi har också haft segelbåtar och där rullar man in madrasserna bakom ryggdynan som gick mycket bra.
Här i bilen lägger man ner sängkläderna i varsin stor låda på hjul under soffan/sängen och plockas sedan lätt fram på kvällen vid bäddning.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest

Vi tittade länge på FF2'an i Dusseldorf på mässan. Fin och mysig bil med mycket plats i "vardagsrummet" som vi uppskattar.

Men hur är det med den upphissbara tvättstället i toan? Håller den?

Räcker det lilla kylskåpet under spisen? Frankia lovade att kunna bygga ett större kylskåp in i garderoben, men då har man bara en liten garderob under spisen...

Men som sagt en av de absolut mest lovande bilarna på mässan ihop med FF4, som hade en nedsänkbr säng från taket ovanpå sofforna.

Hälsning
jyrki

F

F.d. 18251

Guest

Vi har nu varit ute fyra veckor i bl.a. Frankrike och är så helnöjda med Ff2:an. Handfatet som man hissar upp ovanför toa:an låses automaiskt fast i övre läget och "låses upp" för hand då man sänker det till normalläget. Bäddningen går hur bra som helst tack vare att lådorna under varje säng rymmer allt d.v.s. lakan, täcken, kuddar m.m. När man sedan bäddar på kvällen så stoppar man ner dom andra kuddarna där istället. Otroligt bra kvalitet på övrigt i bilen och vi kan varmt rekommendera denna om ni tänker byta. Kylskåpet räcker till två personer för det är djupare än andra kylskåp i denna storleken.

Senast redigerad av en moderator:

HBK Web

HBK Webb
Kommun
Stockholm

Tråden rensad från reklam. Använd gärna Rapportera inlägg i stället för att skriva i tråden när ni upptäcker inlägg som bör tas bort.

F

F.d. 29841

Guest

Det beror nog på hur man använder bilen,vi skulle aldrig kunna ha en sådan lösning.
Haft mindre bilar förut men alltid med en fast säng.
Det är rätt skönt att kunna slänga sig på sängen mitt i dagen oxå,o inte är det alltid så att man vill gå till sängs samtidigt,jag kan sitta uppe och uggla en del på kvällen.
Sen är ju frågan hur skönt man ligger på en nerbäddad sittgrupp?
Vi har gjort som hemma och köpt fina bäddmadrasser,man vill ju sova gott även på semestern.

Tja Orsa.
Inte går du väl och lägger dig en stund mitt på dagen?
Är du inte gift ?då bäddar väl frun.
För övrigt inga synpunkter på din ålder.
/Vidhem

F

F.d. 18508

Guest

Tja Orsa.
Inte går du väl och lägger dig en stund mitt på dagen?
Är du inte gift ?då bäddar väl frun.
För övrigt inga synpunkter på din ålder.
/Vidhem

..vet inte vad som hände så fort vi skaffade husbil,
nu gör ja precis som morfar gjorde,
tar en tupplur när det går:)
nja,vi har delad vårdnad av bussen,jag kollar olja,hon sköter
städning och matlagning fast ja ska nog lära henne o kolla oljan i framtiden
slipper ja gå ut om det tex regnar

Toppen