• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frankia modellnummer

F

F.d. 50609

Guest
Om jag tittar på en Frankia vad betyder då modellnummer?
740 vs 7400, 840 vs 8400 varför vissa i hundratal andra i tusental.

Är alla Frankia träfria? Alde? Dubbelgolv?

Funderar på ett nytt "boende" inom några år och har börjat fundera på objekt, totalvikt så hög som möjligt (har alla behörigheter, kör 60ton till vardags) och rymlig nog att bo permanent i ( a'la 8,5-9 + meter ca, B 810/890g)

5000kg.
Åretrunt-bonad.
Långbädd.( ev Queenbed)
Rymligt kök & "vardagsrum"

Allt började med att jag klev in i en Hymercenter 898 (välutrustad för 1,7miljon)och blev förälskad direkt men insåg direkt att det fattas ca 1 miljon....
Budget 5-800 tusen kanske, svårt att säga då jag inte ska byta ännu... Idag , mitt i mitt liv så är 5,99 meter perfekt men jag tänker mig ett byte om kanske 3-5 år, och vem vet ärligt hur livet ser ut så långt bort... man kan ha hunnit bli jordgubbe då. Och det finns inga fickor på den sista kostymen....!

Hur funkar det med frankia modeller siffror/bokstäver ?
Har ni fler tips på "premiumbilar" , Concorde? Hur läser man deras modellprogram, Carthago? ? N-B ? Fler?

Weinsberg har jag koll på, dom är det bara att tanka och åka med...oavsett vad dom heter :D

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Frankia modellnummer

Hej! Frankia hundratal = Fiat , tusental = Mercedes

God Jul

Sanddammaren

Är det från något årtal som man börjar med det? -05 700, byggd på Mercedes...?
Tackar, nu det blev genast mycket enklare...

God jul !

Bilagor

• Screenshot_2015-12-24-19-53-14.png
    Screenshot_2015-12-24-19-53-14.png
    1,7 MB · Visningar: 12

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej
I= integrerat
A= alkov
Från 700 och uppåt mestadels med boggi
Enligt din beskrivning så skulle jag letat efter en 820-840 och skall du
Vänta 3-5 år så borde du nästan kunna få en -12 och då skall du välja 180 hk motorn. Då blir du inte besviken.
Ingmar

F

F.d. 50609

Guest

Tackar för all input.
Om jag kikar på ex denna.
Frankia Comfort Class I 7400 GD -07, Långbädd | Göteborg

Så kommer jag till att den är Mercedes-byggd (tusental) och Hel-Integrerad ( I )
I 7400 GD , Kvar blir då ... 7400 är ju något sorts längdmått... Är en 8400 en meter längre?
GD...?

Enkelsäng/Långbädd... hur gärna jag än vill så kan jag inte få ett G eller ett D till "Enkelsäng/Långbädd" så hur läser jag ut bokstäverna för att kunna avgränsa mina sökresultat? ex.GD ?

G- Garage ?
D- Dubbla sängar ?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Är en Audi A4 210x297 millimeter?

(Man kan inte alltid utgå från att ett siffervärde i en modellbeteckning har något med storleken att göra.)

F

F.d. 50609

Guest

Självklart.
Men det har ju betydelse, lika så är en A6 större än en A4 ( när det gäller Audi, på papperet är den mindre, bara 1/4 del )

Men jag undrar om just 7400 Betyder något & precis som du påpekar så kan det vara bara en modellbeteckning och inte ett mått på något precis som 840 eller 7100 kan vara det, eller är det ett mått på storleken? ( jämfört ditt ex.Audi 80/90/100/200 eller A2/A3/A4 osv) Och hur läser jag ut bokstäver G . D som i exempel ovan.

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Frankia är inte ensamma i "kryptiska modellbeteckningar"

På länken kan du studera dagens modeller, dock vet jag inte om beteckningarna stämmer mot äldre.
https://www.caravankoopwijzer.nl/campers/frankia/2/48

Innan vi hittade vår nuvarande älsklingsbil, förälskade oss förra året i en Frankia I6800 ED 2008 den hade enkelsäng på tvären bak, den bilen är 7m lång.
Dock föll den bort på målsnöret vi hade bestämt oss att köpa den och det var bara provkörning och vägning kvar,
tyvärr föll den bort efter kontrollvägningen :(
Den hade bara 200kg kvar i verklig lastvikt!!
vill minnas att totalvikten var 3850kg,
och gick inte att väga upp mer (MB Sprinter 315)

Så mitt råd är att när du hittat en Frankia, eller annan husbil,
VÄG den innan köp!!

//Peter

Senast ändrad:
F

F.d. 50609

Guest

Zuper stort tack, nu börjar det gå att läsa ut lite...

7400 /740 fiat 7,4m( +10 cm MB)
8400 /840 fiat 8,4m( +10 cm MB)
GD = enkla långbäddar
QD =Queenbed
FD = Fransk säng
BD = Dubbelsäng tvärställd
ED = Enkeltsäng tvärställd
Plus = U-soffa bak, Dropdown fram
H / L = Höga resp Låga bäddar

Nu tror jag mig ha fått med eran hjälp koll på hur jag ska söka min/vår nya "boende", och jag har som sagt ingen brådska, men det är bra att kunna avgränsa sökningarna då dom tenderar att bli väldigt breda när man inte kan läsa ur modellbeteckningarna vad det är för planlösning.

Verkade passa mina önskemål ganska bra.

Frankia I 8400 QD MB /Solcell/Skinnklädsel -1 | Älvsborg
8,5 meter
6000kg totalvikt !
GD el. QD -H

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Just den har jag också drägglat över, kul modell med MB+lågt alko-chassi och stödaxel bak som kan lyftas upp vid ifall man önskar mer grepp på drivhjulen.

Hade jag haft pengar samt inte varit så himla nöjd med nuvarande bil så vette fan...
En riktig premiumbil
Här kan du läsa mer om den

Frankia I 8400 GD | Husbil & Husvagn

Toppen