• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Frankia 840 FD-S funnen på Elmia.

F

F.d. 55591

Guest
Godkväll
Under besöket på Elmia fann vi en Frankia hb. Den tycker vi om, toalett längst bak (stor) och fransk bädd,inte trång, bra med förvaring. Vi tror vi hittat bilen för oss, nu till min fråga. Någon som vet om det finns något märke med samma byggnad angående badrum/sängkammare.
Kvällshälsningar från

F

F.d. 55221

Guest
Sv: Frankia 840 FD-S funnen på Elmia.

Hej Roffe.
Hvor meget koster husbilenl Frankia 840/Fiat ? hvor gammel er den ?

Vi har en 8400/Mercedes 08 som vi skal sælge måske til sverige ?

ERIK DK

S

Sören-6830

Guest

Min fru föll också för 840 FD-S. McLouis eller andra vanliga franskvarianter kommer inte i närheten.
En mycket trevlig bil, blir nog dyrt att byta........

F

F.d. 55591

Guest

Hej Roffe.

ERIK DK

Hej
Det är en 2014, pris där 1385000. Men det blir inte byte i år. Vid nästa Elmia mässa 2014 blir det byte, vi har nu en adria Matrix supreme m 687 sl. Jag hade ritat hemma själv ett önsketänkande om en sådan med stort badrum och säng på sidan. Perfekt..
Hälsar

F

F.d. 25203

Guest

Blir inte bagagerummet lidande med badrummet bak?

Jag har doch fallit för Concorde Charisma M eller Carver M modellen

F

F.d. 55591

Guest

Nej inte för oss, vi har i vår nuvarande hb garage som vi inte använder för stora saker, ser för oss ingen anledning alltså till stort garage. Bilen är för oss den (nästan) perfekta.
Hälsar

F

F.d. 50286

Guest

hej!
Vi har en Dethleff Esprit 7090 I -11. Har samma inredning som du beskriver och har dessutom en stor garderob/lastskåp som nås genom en dörr längst bak vid sidan av toaletten och duschen! Mycket smart inredning o en fantastisk bil!!
:spinny:

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Hej Roffe.

ERIK DK

Hej
Det är en 2014, pris där 1385000. Men det blir inte byte i år. Vid nästa Elmia mässa 2014 blir det byte, vi har nu en adria Matrix supreme m 687 sl. Jag hade ritat hemma själv ett önsketänkande om en sådan med stort badrum och säng på sidan. Perfekt..
Hälsar

Kolla priset en gång till
Kolla priset i Tyskland, Grundpriset är för en I840 FD är 111900 Euro. Dagens Eurokurs ca 8,90 på din bank = 996000 kronor. Gå in på Frankia och ladda ner nya katalogen och prislistan och gör som många andra köp den i Tyskland.

Mvh
larsemil

Senast ändrad:

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Godkväll
Under besöket på Elmia fann vi en Frankia hb. Den tycker vi om, toalett längst bak (stor) och fransk bädd,inte trång, bra med förvaring. Vi tror vi hittat bilen för oss, nu till min fråga. Någon som vet om det finns något märke med samma byggnad angående badrum/sängkammare.
Kvällshälsningar från

Hej!

Just den hb fastnade vi för också - enda synpunkten enligt vår mening något begränsat garage - vill gärna få in cyklarna i garaget.:)

SNÄCKAN

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
6957
Medlemskap
2025

Larsemil har rätt. Köpte en ny Frankia i Tyskland förra året till mycket lägre pris än i Sverige. Är verkligen supernöjd med bilen och kvaliteten i bodelen som är väl genomtänkt och fungerar utmärkt. När jag besiktigade bilen i år visade det sig att handbromsen behövde justeras (tydligen vanlig på bilar med tandemaxel, men är Fiat garantiärende). När verkstaden skulle hissa bilen på lyften så var fotsteget ute och blev förstört. Verkstaden vände sig till svenske generalagenten för att beställa nytt men fick ingen respons. Verkstaden liknade försöken till dialog som att prata med ett svart hål. Generalagentens policy mot privatimportörer och privatimporterade fordon påminner om det dåliga uppträdande som även fanns från gen.agenter för personbilar förr. Beställde istället direkt från Tyskland. Omedelbar leverans och bättre pris trots fraktkostnader. Köp bilen i Tyskland vare sig den är ny eller beg, det tjänar du massor på. Behöver du märkesanpassade delar till bilen, köp i Tyskland.

bernt c

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6332
Medlemskap
2025

Kan inte förstå varför man inte handlar husbil i Tyskland.
Samma bil o garantier.
Har handlat tre stycken, inga problem.
varför så stor skillnad. jo handlarna i Sverige räknar Euron o 10,11
Varför?

M

MatsFo

Guest

Jag försöker läsa ut vad det är för skillnad på en FD och en FD-S men hittar inte det, är det någon som vet?

För de som kan tänka sig lätt begagnad finns det en med ovanligt bra pris på blocket. En Frankia 840 FD från 2011, för 900kkr. Lite dyrt för mig men mycket prisvärt enligt, i trakterna av Tysklandspriser.

Själv letar jag efter en några år äldre för att komma till rätt pris för mig.

Toppen