• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

France passion för vinälskare

Hallintrips

HBK Medlem
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
39343
Medlemskap
2026
Under 2024 provade vi France Passion som kostade några hundralappar. För priset får man en bok som jag inte tyckte var så användbar och app som däremot var riktigt användbar för att hitta vingårdar och lantbruk. Konceptet innebär gratis ställplats på olika vingårdar och lantbruk. Ibland måste man kontakta gården som ska besökas för att boka plats. Skördetid bör naturligtvis undvikas. Vingårdarna erbjuder vanligtvis vinprovning. Vår absolut bästa vingård hittade vi i distriktet Chablis och byn Beine. Gratis ställplats med el, vatten och tömning av svartvatten. För € 3 per person får man inträde till vinmuseet som bara det är värt avgiften. Som avslutning på besöket i museet får man en gratis vinprovning av Chablisviner. En varning är på sin plats. Chablisviner är mycket goda, men inte särskilt billiga. Så det kan bli en ganska dyr vinprovning med tanke på den snabbt uppkomna köplusten hos de som provar.

Bilagor

• Vinmuseum.png
    Vinmuseum.png
    979,5 KB · Visningar: 8

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Instämmer. France Passion är en härlig inkörsport till vingårdar och annan agrikultur. Det kan dock vara svårt att välja bland alla de tusentals alternativ som finns. Man ser helt enkelt inte skogen för alla träd från början! :) Men efterhand som man vänjer sig, blir det allt lättare att söka i appen. Man kan också få en hel del tips från andra medlemmar om man loggar in på medlemssidorna.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi testade FP en säsong liksom en liknande för Tyskland. Blev besvikna på båda. Jag startade därför en FB-grupp där alla är välkomna att tipsa och läsa om platser att övernatta i direkt anslutning till vingårdar och där det inte krävs medlemskap i FP.
Välkomna om ni känner för det till Vincampingar och -ställplatser | Facebook
Ni har en bra grupp, absolut. Många bra tips. Men jag gillar sökfunktionen i FP. Likaså att översätta till plats, dvs vad som finns där jag befinner mig just nu. Där är FP riktigt bra!

Toppen