• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens batteri

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det jeg har sett av dokumentasjon rundt grafen i batterier tyder på at terskelen mellom lab og produksjon er veldig stor. Mange har laget godt fungerende batterier i lab miljø, men masseproduksjon er en annen sak. Det går rykter om at Samsung kommer med en mobiltelefon med lithium grafen ion i løpet av 2 år og at prototypen lades på minutter og kan brukes i dager på en ladning. Det finnes noen små produsenter som i praksis selger lab bygde celler i høykapasitet powerbanker. De store snakker ikke om hvor langt de er kommet i overflyttingen fra lab til produksjon.

Natrium Ione er en helt annen klasse som har vært under utvikling i mange år i forskningsmiljøer. De sliter med å finne et passende anode material.

Påstanden om lite tilgjengelig Lithium på verdensmarkedet stemmer dårlig med de store lagrene ved gruvene i West Australia, så store at de har redusert utvinningen for å få ned lagrene. Prisen for halvfabrikata er mer enn halvert siste året, foredlingen til batterikvalitet rundt i verden går heller ikke på full kapasitet.

Tilbake til graphen, batteri eller ultrakondensatorer er de to retningene her. Kondensatorer med graphen eller materiale nær beslektet med dette finnes på markedet. Brukes i bybusser i Bucuresti som lades på holdeplassene. LiIon hvor grafitt anoden er byttet med graphen ser ut til å være det som er nærmest leveranse. selv om kjemien fortsatt er LMC (Lithium Mangan Cobolt) så ser det ut til at en får til 70% økning i kapasiteten. Langt igjen til den teoretiske grensen på 7 til 8 ganger :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tittade på vetenskapens värld igår där de intervjuade John B. Goodenough som trodde att om 1-2år skulle vi ha bra batterier på marknaden och då troligtvis av typen Natriumjon..grafen nämndes inget om.
Nästan att jag ångrar min bokning av elbil som skall finnas till hands till sommaren.
Nästa generation elbil laddas lika snabbt som en tankning, går minst lika långt på en laddning som en dieselbil och blir billigare än en ny bil av idag.
Å andra sidan har man inte tid att vänta i min ålder.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nästan att jag ångrar min bokning av elbil som skall finnas till hands till sommaren.
Nästa generation elbil laddas lika snabbt som en tankning, går minst lika långt på en laddning som en dieselbil och blir billigare än en ny bil av idag.
Å andra sidan har man inte tid att vänta i min ålder.
Rätt resonerat, nästa generation elbil med ny typ av batteri ligger säkerligen 10-15 år framåt i tiden.

Från lab till produktion är det ruskigt lång tid.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det tar mye tid å verifisere at teoretisk levetid i ladecyckler stemmer med virkeligheten. Selv automatisert skal det mye til at en kan teste mer enn 10 cyckler i døgnet, Så det blir fort et par år med testing på nesten ferdig produkt før en finner svakheter som må justeres før neste runde med tester.

Bedre å hoppe i det med dagens teknologi, sønnen byttet nettopp ut sin 4 år gamle Tesla S70D med en ny Tesla S LR D. Det var mangelen av nødvendig hardware for autonom kjøring som ikke kunne ettermonteres på den gamle og han ønsket å ha.

Eneste elbil som jeg kunne ha nytte av her nede er Tesla Cybertruck i 2 elelr 3 motor utgave som trekkbil for hestetransport, får greie meg med en Iveco Daiy 45C18 - 2 tonn på planet og 3500 kg henger passer meg bra som farmer med hesteoppdrett.
 
Toppen