• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framstolar

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Framstolar

Affezell
Ett tips; leta efter elmanövrerade stolar från SAAB 9-3 eller allra bäst 9-5. Oslagbart när man vill orka sitta lite längre sträckor utan ryggproblem. Lite justering nu och då ger optimal avlastning av ryggen!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tänk bara på att moderna bilstolar är tunga. Ju mera lullull dessdå tyngre.
Kommer just från Biltema och dom har ett par fina skålade stolar för under tusenlappen. Funderar själv på dessa då jag har Saab-stolar i vår bil. Tycker att jag sitter lite högt och dessutom spara ett antal kilo.
//Bror

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Kommer just från Biltema och dom har ett par fina skålade stolar för under tusenlappen. Funderar själv på dessa då jag har Saab-stolar i vår bil. Tycker att jag sitter lite högt och dessutom spara ett antal kilo.
//Bror

Hej Bror!
Hur ser dina stolar ut? De kanske passar i vår bil. Har funderingar på att byta till SAAB-stolar med elinställning.

Har pilotstolar med ställbar rygg och ställbara armstöd. Man förlorar väl armstöden om man byter till SAAB-stolar. Det är otroligt bekvämt med armstöd. Bara händerna i arbete då man kör.

Hör av dig.
Alve

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

//Bror

Skall ha dom i en Mercedes 814 så vikten spelar ingen roll

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Bror!
Hur ser dina stolar ut? De kanske passar i vår bil. Har funderingar på att byta till SAAB-stolar med elinställning.

Har pilotstolar med ställbar rygg och ställbara armstöd. Man förlorar väl armstöden om man byter till SAAB-stolar. Det är otroligt bekvämt med armstöd. Bara händerna i arbete då man kör.

Hör av dig.
Alve

Hej Alve,
Tar en bild imorgon.
Saabs stolar är härliga att sitta i men jag tycker att man sitter för högt. Skillnaden mellan elmanövrerade stolar och fasta är att fasta stolar alltid har lägsta inställning men man kan sedan ändra höjden manuellt.
//Bror

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Jag har också funderingar på att byta stolar. Men problemet med helintegrerat är ju att bältet måste sitta i stolen. Tips på det önskas. Annars finns ju hur mycket som helst att välja på bara att provsitta på närmaste bildemontering.

F

F.d. 24414

Guest

Är det enkelt att få eljusteringen att fungera i en annan bil om man har SAAB-stolar?
I vår husbil monterade jag Volvo V70 stolar och letade länge för att hitta ett fint par utan eljustering då det enligt insatta experter är snudd på omöjligt att få dessa att fungera i en annan bil än den Volvo de kom från då allt styrs via CAN-bus.
Jag hittade tillslut ett par fina från en V70 Classic-07 som var utan eljustering, helt rätt för vår bil.
Konsolerna fick efter testmontering sänkas med 30mm för att få rätt höjd med resultatet blev kanonbra, man sitter bättre än i något annat fordon jag kört då knävinkeln är perfekt för mig (i en vanlig bil känns det som att jag sitter på golvet).
Men den redan "övertunga" gammelbilen blev nu än mer olaglig, stolarna väger nog mer än 50kg styck som det kändes när jag monterade dessa, originalstolarna kan knappast vägt en tredjedel!
Bilbältet från husbilen passade märkligt nig i stolens fäste men jag valde att demontera stolens hållare och fästa bilbältet i bilens hållare fäst i golvet, är osäker på om konsollen är tänkt att hålla kvar stolen vid en olycka.

Bild från montering efter att jag sänkt konsolerna.

Bilagor

• IMG_3551.JPG
    IMG_3551.JPG
    1,7 MB · Visningar: 38
Toppen