• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framhjulslager+ Trafikpolis

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.514
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Framhjulslager

Hejsan!
Ibland har man tur i oturen, på vår resa i Norge inträffade det som inte får hända, ett framhjulslager skar så det blev tvärstopp i en by som heter olderdalen, vi fick krypköra tillbaka till hamnen där färjan till Tromsö går, väl på väg dit ser jag en Mekonomen verkstad som är öppen, där inne lovade dom att fixa bilen på 3 dagar om det gick att hitta ett lager till bilen.
Oslo, där fanns ett som skickades till olderdalen och efter 3 dagar var vi på väg igen till en kostnad på 3600 svenka kr trodde det skulle bli mycket dyrare.

Tack vare denna tur i oturen fick vi ett fantastisk dygn med blå himmel och många foton från Nordkapp efter det bara regn kallt och ruggigt så det blev en snabb reträtt till svenska ostkusten ..


Får trafikpoliser gömma sig när dom kollar hastigheter ? råkade ut för det i Järvsö då dom hade öppnat bageluckan på polisbilen så man såg inte att det var en polisbil och en polis stod med fartkameran på trappsteget på en traktor med släpet full av nyslaget gräs parkerad på en P-plats, dom kollade trafiken som kom bakifrån mot dom. Kan nämna att jag körde lagligt :D

Mvh pelle 570
 
Senast ändrad:

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Ja. vad säger man, det kan vara dyrt att vara ögontjänare. Det är väl inte för polisens skull vi håller hastigheten. Blir du stoppad av polisen kommer du kanske hem helskinnad.
Annat blir det om du håller för hög hastighet och inte hinner stanna för en älg.
Kanske bättre och billigare att hålla hastigheten.

:aja:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Det är klart att dom får gömma sig!
Men EU-reglerna om att vid arbete på väg bära väst
gäller ju även polisen! Men den som håller i laserpistolen är ju bredvid vägen. Var gränsen mellan arbete på väg och bredvid väg går vet nog ingen.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Jag har sett när tomt- och fastighetsägare har slängt ut poliser med laserpistoler som stått på deras privata tomter. De har de all rätt att göra.
Leif
 

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]RPSFS 2004:10[/FONT][/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]Övrigt[/FONT][/FONT]

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]6 § [/FONT]
[/FONT]​
Uniformsföreskrifterna avser all polispersonal och civilanställd

personal som är skyldiga att bära uniform i tjänsten.
[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]7 § [/FONT][/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold]

[/FONT]Uniform utgörs av uniformspersedlar med tillhörande tjänstetecken.

För utrustning enligt första stycket gäller följande:
1 Endast uniformspersedlar och tjänstetecken som anges i dessa
föreskrifter får bäras synliga. Uniformspersedlar med synliga
tjänstetecken får inte bäras tillsammans med civila kläder.
2 Tillhandahållen uniformspersedel med tillbehör tillhör polisväsendet
och utdelas som lån.
3 För skötsel (tvätt m.m.) av skjortor, slips och byxor svarar den som har
tilldelats persedlarna.
4 Tilldelad uniformspersedel skall vårdas väl och får inte
utseendemässigt förändras.
5 Vid behov utbytes eller ersättes uniformspersedel genom
polismyndighetens försorg.
6 Föreskrivet bälte skall bäras utanpå ytterplagg då sådant används.
Bälte behöver inte bäras i samband med representativt uppdrag.
7 Skjorta m/92, blå, med kort ärm och öppen krage (utan kragknapp) får
bäras utan slips. Tröja m/97, piké och skjorta som bärs utan slips får
inte bäras i kombination med ytterplagg (yttre plagg) som har öppen
krage. Med ytterplagg (yttre plagg) som har öppen krage avses kavaj
m/04 (m/92), jacka m/92 samt tröja m/92 V-ringad.
8 Då skjorta m/92 med lång ärm bärs får ärmarna inte vikas upp.
9 Till skjorta m/92 får omönstrade gula manschettknappar och
manschettknappar med polisvapnet tre kronor, eller lilla riksvapnet
bäras.
10 Vid sjöpolistjänst får mörkblå eller svarta s.k. båtskor bäras.
11 Knästrumpor får inte bäras till kjol m/92.
12 På uniformspersedel med knappar, skall samtliga knappar vara
knäppta, dock får kragknappar på ytterplagg och översta knappen på
tröja m/97, piké vara oknäppta.
13 Vid bärande av uniformspersedel med dragkedja skall dragkedjan vara
uppdragen till minst 4/5-delar av dragkedjans längd.
14 Utomhus skall föreskriven huvudbonad bäras påtagen.
15 Jacka m/92, polis, och jacka m/92, civil, med avtagna ärmar får bäras
endast till skjorta m/92 med lång ärm.
16 Reflexjacka m/92 skall bäras vid sådant arbete på eller invid väg som
inte endast innebär kortvariga ingrepp i trafikmiljön. Vid övriga
ingrepp i trafikmiljön bör reflexväst m/92 användas.
17 Reflexväst m/92 skall bäras vid händelser som kräver personalinsatser
av betydande omfattning om inte uppdragets art innebär att ett

framgångsrikt genomförande därigenom motverkas.

Står man vid vägkanten och mäter med Laserinstrumentet syns man hur långt som helst,
M a o, ett framgångsrikt genomförande motverkas.
Och det är endast kortvarigt de står ute i trafiken och vinkar in en bil. Vid trafikdiregering blir det en annan sak då står de länge ute i körbanan och utsätts för fara.

Så visst finns det regler men polisen är undantagen i vissa lägen, De tidigare overaller som fanns inom polisen hade fasta reflexer. De togs bort då det visade sig att kriminella tog sikte på de med reflexer.:bye:

Och visst får de gömma sig, i vissa fall kanske man fått tips om någon som dagligen kör fort på en sträcka, kör på fyllan, då måste man annars blinkar ju alla till alla och rattfylleristen eller fartdåren viker av. För inte tala om de som är efterlysta, flyende rånare mm, de vänder omedlbart.
Så undra inte över varför det är så svårt att få fast rånare och andra efterlysta utefter vägarna.:twitcy:
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Citat: "17 Reflexväst m/92 skall bäras vid händelser som kräver personalinsatser
av betydande omfattning om inte uppdragets art innebär att ett

framgångsrikt genomförande därigenom motverkas.


Står man vid vägkanten och mäter med Laserinstrumentet syns man hur långt som helst,
M a o, ett framgångsrikt genomförande motverkas." Slut citat

Fast det beror ju på vad som menas med framgångsrikt genomförande.
  • att få ner hastigheten på sträckan
  • att bötfälla så många som möjligt
I Sverige har vi ju valt att sätta upp varningsskyltar för fartkameror för att med dessa reducera hastigheten på den farliga sträckan. I Sverige är det OK att ha varning för fartkameran i GPSen medan det enligt uppgift är förbjudet i tex Tyskland.

 
J

Jimbo

Guest
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Detta är prövat i rätten flera gånger gällande reflexväst eller inte.

Alla utlåtande är entydiga. Reflexväst krävs ej. (Det står heller inget krav om det i den FAP som reglerar användandet av Laserinstrument för hastighetsövervakning.


Vad det gäller att gömma sig finns där inget krav heller. Det enda krav som finns är att vinkeln mot det mätta fordonet skall vara korrekt.

Man får mäta genom en bils sidorutor men inte genom vind/bakruta.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis


Snyggt jobbat Håkan. Orkade inte länka dit men det gjorde du!

Jag blir glad när jag ser att nivån hålls upp på detta forum och fakta presenteras. Finns alldeles för mycket "fikabords-sanningar" i internet-bruset.

När jag läste denna tråd fick jag hoppet åter igen efter att ha suttit och gått ner i välmående efter att ha deltagit i en annan diskussion.

Klapp på axeln Håkan!
/J
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Jag har sett när tomt- och fastighetsägare har slängt ut poliser med laserpistoler som stått på deras privata tomter. De har de all rätt att göra.
Leif

Intressant iakttagelse! Undrar vad det är för puckon som vill ha racerbana på gatorna utanför sina tomter. De kanske hoppas att det är någon annans barn som blir påkörda! :( Mycket märklig inställning. Tack och lov har jag aldrig upplevt eller sett något liknande.

Krister N
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Fast det beror ju på vad som menas med framgångsrikt genomförande.

  • att få ner hastigheten på sträckan
  • att bötfälla så många som möjligt
I Sverige har vi ju valt att sätta upp varningsskyltar för fartkameror för att med dessa reducera hastigheten på den farliga sträckan. I Sverige är det OK att ha varning för fartkameran i GPSen medan det enligt uppgift är förbjudet i tex Tyskland.


Det i särklass effektivaste sättet att få ner hastighetsöverträdelser för notoriska fortkörare är böter. Det är alldelese för många, stundtals inklusive undertecknad, som blir världsmästare på att gasa mellan fartkameror och kända kontroller. Dessa är bra men ska kompletteras med oannonserade mätningar och kontroller. När det svider i plånboken sätter det sig bättre i minnet! Vi får inte glömma att skillnaden på gällande hastighetsgränser och överträdelser innebär ett antal människors död och lemlästning varje år. Det är liv det handlar om, inte kilometer i timmen!

Krister N
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Det i särklass effektivaste sättet att få ner hastighetsöverträdelser för notoriska fortkörare är böter. Det är alldelese för många, stundtals inklusive undertecknad, som blir världsmästare på att gasa mellan fartkameror och kända kontroller. Dessa är bra men ska kompletteras med oannonserade mätningar och kontroller. När det svider i plånboken sätter det sig bättre i minnet! Vi får inte glömma att skillnaden på gällande hastighetsgränser och överträdelser innebär ett antal människors död och lemlästning varje år. Det är liv det handlar om, inte kilometer i timmen!

Krister N

Det tror jag inte är sant att de "notoriska" fortkörarna ändrar betende för en hastihetsbot. De fortsätter att köra avsiktligt för fort, på gränsen till att förlora körkortet. Vi vanliga förare som missar en skylt påverkas nog mer av en bot. Så det med mig själv.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Vi resonerar olika Kalle. De notoriska fortkörarna får du aldrig med fartkameror eller i förväg utannonserade kontroller. De får du bara med "dold övervakning" och dolda hastighetskontroller. Sedan övergår de s k normerade böterna till dagsböter när överträdelsen stiger, då bestäms boten av inkomsten och kan svida rejält. Även de notoriska fartsyndarna som kör på gränsen och som du säger struntar i böterna, trillar dit vid dolda kontroller och sker det med någorlunda täta intervaller ryker deras kort. De som ändå fortsätter attt köra är en annan historia.

Men kombinationen preventiv övervakning kontra dolda kontroller behövs. Sammantaget behöver vi både påminnelse och ibland "sveda"! :)

Krister N
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Felet är väl att fartkameror uppfattas som en ren inkomstkälla till statskassan.
Det finns idag teknik i form av transpondrar som sitter på hastighetsskyltarna och sänder en signal till en mottagare i bilen som per automatik kan anpassa hastigheten till den rådande. Visst kan man trampa på gasen för att ökar farten men då är man medveten om att man gör en överträdelse. Med all den djungel av hastighetskyltar som finns idag är det nog bara de som åker kollektivt som ej gör sig skyldiga till någon hastighetsöverträdelse någon gång.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Hej Decker. Vi resonerar inte heller lika. Jag tycker de nya varierade hastighetsgränserna är bra. Det tvingar mig som förare att vara mer engagerad i körningen och i all den information med bl a hastighetsskyltar, som jag måste ta in under färd. Sen gillar jag dina tankar med transpondrar som kunde hjälpa oss att alltid hålla rätt bashastighet. Vi är dock inte där än utan måste själva aktivt jobba för att hålla rätt hastighet.

Krister N
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.502
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Här rakar det iväg mot det totala övervakningssamhället. :swoon:
Börja med att förbjuda mobiltelefonhanterandet under körning så går nog olyckstalen
ned kraftigt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.690
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager+ Trafikpolis

Vaddå kontrollsamhälle Montreal? Det är bara ett litet chip man får inopererat i skinkan för att staten ska kunna programmera dig för det som är bäst för dagen! :)

Trasnpondern kan ingå i en tjänst som kan finnas vi olika hstighetszoner. Då kan du med rätt utrustning välja att din bil anpassar hastigheten till de olika zonerna. Du behöver göra ett aktivt val för att välja den här tjänsten.

Håller med dig om mobiltelefonerande under färd. Även med handsfree motsvarar ett lagom engagerat mobilsamtal samma status på föraren som ett normalt rattfylleri!

Krister N
 
Toppen