• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framfjädrar fiat ducato

Seaesta

HBK Medlem
Kommun
Västervik
HBK-Nr
36548
Medlemskap
2024
Hej vet att frågan varot uppe tidigare. Men frågan är ju fri. Kan någon rekomendera vilka fjädrar man skall byta till.

Seaesta

HBK Medlem
Kommun
Västervik
HBK-Nr
36548
Medlemskap
2024
hej
jag vill höja ca 50 mm från nu men frågan är vad ger förstärkta fjädrar som rekomenderas.
byta till orginal känns inte rätt

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Fick detta svar till min Fiat 2017. Höjningen blir ungefär 4cm sa dom

Vi har 2 olika utföranden av förstärkta framfjädrar till dessa husbilar lesjöfors fjädrar

Artnr 4026198, rekommenderas för fordon där framaxelvikten är under 2000kg.

Artnr 4026222, rekommenderas för fordon där framaxelvikten är över 2000kg.

[Johan]

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
40898
Medlemskap
2024

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Bytte till dessa fram på min Knaus 2017 med light-chassit. Supernöjd! Går mycket bättre på vägen och blev lite högre.
4000 i skillnad på Lesjöfors fjädrarna. Undrar i vad är skillnaden?

[Johan]

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
40898
Medlemskap
2024
4000 i skillnad på Lesjöfors fjädrarna. Undrar i vad är skillnaden?
Ingen aning, har ingen koll på Lesjöfors, men MAD är progressiva och hårdare än orginal. Jag köpte de i paket tillsammans med hjälpfjädring bak och det blev som en ny bil. Stadig i rondeller, stabil på motorväg, niger inte i sidled vid filbyte och inte längre lika vindkänslig. Dessutom gungar bilen mindre när den är parkerad och inredningen gnekar inte längre vid färd då bilen inte längre gungar fram. Sjukt nöjd om inte det redan framgått ;)

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ingen aning, har ingen koll på Lesjöfors, men MAD är progressiva och hårdare än orginal. Jag köpte de i paket tillsammans med hjälpfjädring bak och det blev som en ny bil. Stadig i rondeller, stabil på motorväg, niger inte i sidled vid filbyte och inte längre lika vindkänslig. Dessutom gungar bilen mindre när den är parkerad och inredningen gnekar inte längre vid färd då bilen inte längre gungar fram. Sjukt nöjd om inte det redan framgått ;)
Jo det förstår jag att du är mer än nöjd :). Kommer köpa in Lesjöfors fjädrarna som är oxå progressiva och hårdare än original. Blir byte till våren 2025

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej vet att frågan varot uppe tidigare. Men frågan är ju fri. Kan någon rekomendera vilka fjädrar man skall byta till.

Hej
Jag har alko-kobers fjäderben fram kombinerat med ALC en automatiskt nivåreglerande stötdämpare bak också från Alko-kober, tyvärr passar stötdämparna bak, bara husbilar med AL-KO chassi. Men fjäderbenen fram passar även original fiat chassi.

Husbilen är en Hymer enkelaxlad 4500kg i totalvikt och alko-kober chassi.

Bästa väghållningen i en husbil som jag någonsin kört. Och då har jag kört rätt många husbilar, även med boggie.

Rekommenderas verkligen, tyvärr lite dyrare än bara fjädrar.

Mvh Per

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg byttet framfjærer på min bil (Ducato 2004) i fjor høst, det ble Mekonomen/Lesjöfors artnr 11-12152. I følge verkstedet var de faktisk litt kortere enn originalfjærene, men siden de samtidig også er stivere blir ikke fronten så lav. Fikk ca 50mm høyere front med de nye fjærene, og det ble en helt annen bil å kjøre. Jeg er kjempefornøyd, anbefales absolutt selv om det koster endel.

Toppen