• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framåtsikt i halvintegrerade husbilar

Razamanaz

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Kungsbacka
Är framåtsikten i halvintegrerade husbilar alltid begränsad för långa personer?

Vi är ett par på 188/180 cm, och hyrde en helintegrerad husbil i somras. Fungerade jättebra med sikten, och gav oss mersmak för att köpa vår första husbil. Det vi dock vill ha en en 6m husbil för att kunna köra i en stad och kunna parkera "enkelt" på vanliga p-platser. Då verkar det vara vanligast med halvintegrerade förarhytter.

Vi var på Elmia-mässan i helgen, och provsatte några halvintegrerade för första gången, och blev väldigt förvånade. I och med att vi är långa så skjuter vi helst sätena så långt bak som möjligt, och då blir framåtsikten alldeles för dålig; att se precis rakt fram är kanske möjligt, men det går inte att se snett uppåt!

När vi kom hem från mässan diskuterade vi detta med vår granne som har en halvintegrerad (Carado, Fiat-chassi, ~7m, 3.5t). Han bad mig sätta mig i förarsätet och sikten var OK, men i passagerarsätet var det inte OK. Det visade sig att han hade modifierat förarsätet; vad han sa var att husbilstillverkarna utgår från originalstolarna och lägger till en snurrplatta som bygger 4cm på höjden, och det räcker för att sikten skall påverkas. I förarsätet hade han helt enkelt tagit bort snurrplattan, det gjorde att det gick att se ordentligt rakt fram. Han skulle försöka sänka sätet genom att svetsa om och sedan sätta tillbaka snurrplattan.

6 meters husbilar som är helintegrerade verkar inte vara så vanliga. Vi provsatte en Knaus VAN I 550 MF, den fungerade riktigt bra siktmässigt. Vi missade att titta på Dethleffs Globebus (om den ens fanns i 6m-version på mässan).

Vad är era erfarenheter för långa personer och halvintegrerade husbilar när det gäller framåtsikten? Vilka (övriga) alternativ finns för helintegrerade husbilar på max 6m?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.357
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag är 191 cm lång och tycket det var riktigt bra sikt i vår Adria Coral 660SL från 2008. Det som störde lite var en plastskiva som täckte den övre stången till mörkläggningsgardinen och som inte fyllde någon annan funktion än kosmetisk. Den är numera borttagen och sikten förbättrades avsevärt.

Stolarna fram har båda en vridskiva för att kunna vända dem bakåt.

//Michael, medlem
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kruxet är som sagt främst snurrplattan.
På vår förra bil (delintegrerad Hobby på Fiat) satt man på tok för högt. Jag fick ont i nacken av att "titta under" taket för att se ut.
Jag kapade ner och svetsade om stolsunderredena. Tog bort ca 8cm vilket gjorde att snurrplattan kunde vara kvar och att det även gick att justera lite uppåt om man ville.

Kan vara ett alternativ för att bredda utbudet av bilar. Tror det finns lägre underreden att köpa annars borde det inte vara alltför dyrt att låta någon svetsa om dem. Viktigt bara att kontrollera vad som finns under stolen så eventuella batterier får plats även efteråt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi var på Elmia-mässan i helgen, och provsatte några halvintegrerade för första gången, och blev väldigt förvånade. I och med att vi är långa så skjuter vi helst sätena så långt bak som möjligt, och då blir framåtsikten alldeles för dålig; att se precis rakt fram är kanske möjligt, men det går inte att se snett uppåt!
Jag är 194 cm och har Fiats standardhytt och stolar med snurrplatta. Jag har aldrig tänkt på att sikten snett uppåt skulle vara ett problem. Har inte reagerat på om det är någon tydlig skillnad jämfört med personbilen i det avseendet heller. Det är väl framåt, snett nedåt och åt sidorna man normalt skall ha uppmärksamheten?

Däremot tycker jag ratten skymmer onödigt mycket av instrumentpanelen när jag har stol och ratt inställda i den bekvämaste körpositionen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har alltid reagerat på halvintegrerade/plåtisar på Fiat att man sitter för högt i dem, fäller man solskyddet så försvinner all sikt framåt, märkligt att man inte byter till låga underredet vid bygget.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har alltid reagerat på halvintegrerade/plåtisar på Fiat att man sitter för högt i dem, fäller man solskyddet så försvinner all sikt framåt, märkligt att man inte byter till låga underredet vid bygget.
Det beror nog väldigt mycket på längd och kroppsbyggnad, medellängden för män i Sverige var år 2017 180cm, då borde det passa ganska bra
som genomsnitt, är man mycket längre, kanske uppåt 2 meter naturligtvis inte lika bra, då får man antagligen fixa en anpassning.
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
859
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är väl allmänt känt att långa personer får ”gamnacke”i Fiat hytt, där är ju Sprinterhytt mycket bättre!
 

GradWick

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32896
Medlemskap
2024
Är framåtsikten i halvintegrerade husbilar alltid begränsad för långa personer?

Vi är ett par på 188/180 cm, och hyrde en helintegrerad husbil i somras. Fungerade jättebra med sikten, och gav oss mersmak för att köpa vår första husbil. Det vi dock vill ha en en 6m husbil för att kunna köra i en stad och kunna parkera "enkelt" på vanliga p-platser. Då verkar det vara vanligast med halvintegrerade förarhytter.

Vi var på Elmia-mässan i helgen, och provsatte några halvintegrerade för första gången, och blev väldigt förvånade. I och med att vi är långa så skjuter vi helst sätena så långt bak som möjligt, och då blir framåtsikten alldeles för dålig; att se precis rakt fram är kanske möjligt, men det går inte att se snett uppåt!

När vi kom hem från mässan diskuterade vi detta med vår granne som har en halvintegrerad (Carado, Fiat-chassi, ~7m, 3.5t). Han bad mig sätta mig i förarsätet och sikten var OK, men i passagerarsätet var det inte OK. Det visade sig att han hade modifierat förarsätet; vad han sa var att husbilstillverkarna utgår från originalstolarna och lägger till en snurrplatta som bygger 4cm på höjden, och det räcker för att sikten skall påverkas. I förarsätet hade han helt enkelt tagit bort snurrplattan, det gjorde att det gick att se ordentligt rakt fram. Han skulle försöka sänka sätet genom att svetsa om och sedan sätta tillbaka snurrplattan.

6 meters husbilar som är helintegrerade verkar inte vara så vanliga. Vi provsatte en Knaus VAN I 550 MF, den fungerade riktigt bra siktmässigt. Vi missade att titta på Dethleffs Globebus (om den ens fanns i 6m-version på mässan).

Vad är era erfarenheter för långa personer och halvintegrerade husbilar när det gäller framåtsikten? Vilka (övriga) alternativ finns för helintegrerade husbilar på max 6m?
Har ni provat någon annat märke än Fiat? Har hört från en lång bekant att Ford var bättre för honom. Mercedes finns ju också att prova och det finns säkert fler. Det kan nog skilja mellan olika chassin.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är väl allmänt känt att långa personer får ”gamnacke”i Fiat hytt, där är ju Sprinterhytt mycket bättre!
MB Sprinter är bättre när det gäller höjd på stolen, men klart sämre när det gäller utrymme då den är smalare, det krävs att man öppnar dörren för att vrida stolen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
859
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
MB Sprinter är bättre när det gäller höjd på stolen, men klart sämre när det gäller utrymme då den är smalare, det krävs att man öppnar dörren för att vrida stolen.
Ja Sprinter är smalare men att öppna dörren för att snurra stolen har jag aldrig gjort på mina tre Sprinter som jag ägt. Kanske det kan skilja på om man har Aguti stolar eller orginal? Fiat hytten stämmer inte alls för mig även backspeglarna hamnar fel i min körställning.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Är framåtsikten i halvintegrerade husbilar alltid begränsad för långa personer?

Vi är ett par på 188/180 cm, och hyrde en helintegrerad husbil i somras. Fungerade jättebra med sikten, och gav oss mersmak för att köpa vår första husbil. Det vi dock vill ha en en 6m husbil för att kunna köra i en stad och kunna parkera "enkelt" på vanliga p-platser. Då verkar det vara vanligast med halvintegrerade förarhytter.

Vi var på Elmia-mässan i helgen, och provsatte några halvintegrerade för första gången, och blev väldigt förvånade. I och med att vi är långa så skjuter vi helst sätena så långt bak som möjligt, och då blir framåtsikten alldeles för dålig; att se precis rakt fram är kanske möjligt, men det går inte att se snett uppåt!

När vi kom hem från mässan diskuterade vi detta med vår granne som har en halvintegrerad (Carado, Fiat-chassi, ~7m, 3.5t). Han bad mig sätta mig i förarsätet och sikten var OK, men i passagerarsätet var det inte OK. Det visade sig att han hade modifierat förarsätet; vad han sa var att husbilstillverkarna utgår från originalstolarna och lägger till en snurrplatta som bygger 4cm på höjden, och det räcker för att sikten skall påverkas. I förarsätet hade han helt enkelt tagit bort snurrplattan, det gjorde att det gick att se ordentligt rakt fram. Han skulle försöka sänka sätet genom att svetsa om och sedan sätta tillbaka snurrplattan.

6 meters husbilar som är helintegrerade verkar inte vara så vanliga. Vi provsatte en Knaus VAN I 550 MF, den fungerade riktigt bra siktmässigt. Vi missade att titta på Dethleffs Globebus (om den ens fanns i 6m-version på mässan).

Vad är era erfarenheter för långa personer och halvintegrerade husbilar när det gäller framåtsikten? Vilka (övriga) alternativ finns för helintegrerade husbilar på max 6m?
Har en halvintegrerad Chaussson 640 2020 på Ford Transit. Är 191 cm och hustrun 165 och vi sitter perfekt. Jag har inga problem med sikten åt något håll. Bilen är rena drömmen att köra med 170 hk och automat. Är just tillbaka från Lofoten, 4 veckor och 650 mil. Vi är helnöjda med denna husbil.
 
Senast ändrad:

Razamanaz

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Kungsbacka
Tack alla,

Vi är som sagt nya på detta, bara hyrt en gång i somras och varit på en mässa. Men vi hade en Mercedes Viano familjebuss i många år och en fördel med den var sikten (nackdelen var att alla ville köra om och lägga sig precis framför).

När det gäller halvintegrerade har vi bara provsuttit Fiat-hytter ännu så länge, men det verkar ju både finnas lösningar och andra alternativ!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Titta på husbilar byggda på MAN eller VW Crafter som skall vara likadana. Jag hade problem med att se trafikljusen på vår Hymer-Fiat Ducato 2012; fick lägga mig framåt och knäcka nacken. Även A-stolpen upplevde jag som problem i cirkulationsplatser, bilar gömde sig.

Har nu en Knaus Van Ti 650 MEG på en MAN. Märkte en markant skillnad i sikt jämfört med Fiat.

Inte så vanligt än men Knaus har några modeller och Hymer o Adria har några plåtisar vad jag vet. Om de senare säljs i Sverige vet jag inte.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Är framåtsikten i halvintegrerade husbilar alltid begränsad för långa personer?

Vi är ett par på 188/180 cm, och hyrde en helintegrerad husbil i somras. Fungerade jättebra med sikten, och gav oss mersmak för att köpa vår första husbil. Det vi dock vill ha en en 6m husbil för att kunna köra i en stad och kunna parkera "enkelt" på vanliga p-platser. Då verkar det vara vanligast med halvintegrerade förarhytter.

Vi var på Elmia-mässan i helgen, och provsatte några halvintegrerade för första gången, och blev väldigt förvånade. I och med att vi är långa så skjuter vi helst sätena så långt bak som möjligt, och då blir framåtsikten alldeles för dålig; att se precis rakt fram är kanske möjligt, men det går inte att se snett uppåt!

När vi kom hem från mässan diskuterade vi detta med vår granne som har en halvintegrerad (Carado, Fiat-chassi, ~7m, 3.5t). Han bad mig sätta mig i förarsätet och sikten var OK, men i passagerarsätet var det inte OK. Det visade sig att han hade modifierat förarsätet; vad han sa var att husbilstillverkarna utgår från originalstolarna och lägger till en snurrplatta som bygger 4cm på höjden, och det räcker för att sikten skall påverkas. I förarsätet hade han helt enkelt tagit bort snurrplattan, det gjorde att det gick att se ordentligt rakt fram. Han skulle försöka sänka sätet genom att svetsa om och sedan sätta tillbaka snurrplattan.

6 meters husbilar som är helintegrerade verkar inte vara så vanliga. Vi provsatte en Knaus VAN I 550 MF, den fungerade riktigt bra siktmässigt. Vi missade att titta på Dethleffs Globebus (om den ens fanns i 6m-version på mässan).

Vad är era erfarenheter för långa personer och halvintegrerade husbilar när det gäller framåtsikten? Vilka (övriga) alternativ finns för helintegrerade husbilar på max 6m?
Hej, ja det är problem även för mig men då när jag sitter och äter, det finns lägre under rede att köpa tror det var på camping4you, lite dyra typ 3500-4000 tror jag det var, dom sänker stolen 4 cm
 
Toppen