• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Från Lort-Sverige till Gift-Sverige

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter att ha levt nära havet i Bohuslän nästan hela mitt har jag sedan ett par år tillbaka hamnat i en jordbruksbygd nära Alingsås. Tidigare hade jag ätit all mat utan att fundera närmare på varifrån den kom, med undantag av de allra värsta amerikanska överdrifterna som Coca-Cola och alla suspekta majsprodukter. Nu har jag plötsligt blivit väldigt intresserad av ämnet och jag googlar friskt om alla de gifter som numera behövs för att framställa vår mat.

Med stigande förvåning erfar jag att det tycks finnas ett behov av allehanda gifter för att kunna bedriva lantbruk idag. Betat utsäde (kvicksilver), pesticider, herbicider, neonikotinoider o.s.v. i all oändlighet. Nya gifter skapas hela tiden av kemikalieindustrin och det är ingen hejd på experimenterandet.

Monsanto var pionjärer med agent orange som användes för att avlöva Vietnam. Efter DDT kom PCB m.fl. som ställde till det rejält för många djurarter över hela världen. Så småningom förbjöds dessa gifter men de används tydligen fortfarande i smyg. Det senaste "mästerstycket" av Monsanto är glyfosat som decimerar antalet bin dramatiskt i stora delar av världen.

Många tyckte kanske att gifter i jordbruket kunde tolereras så länge bara de oskyldiga djuren drabbades. Glyfosat och liknande gifter idag riktar sig emellertid direkt mot människor via dagens hårt besprutade mat.

Vad är det frågan om? Vart tog bondförnuftet vägen? Eller finns det inga bönder längre utan bara större företag som skiter i folks hälsa och enbart stirrar sig blinda på det ekonomiska resultatet?

Jappe

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Från Lort-Sverige till Gift-Sverige

Så är det Jappe, du är en "dinosaurie" liksom jag och många andra i vår ålder, som upplevt "äkta vara" på våra unga da'r. Det är bara att förlika sig med tanken och vara glad om att det fortfarande finns en och annan bonde "med heder i behåll". Gäller "bara" att leta vidare...

glad kossa.jpg
Källa: Internet

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Aldrig i livet! Jag förlikade mig inte med agent orange, ej heller PCB och liknande. Jag minns fortfarande hur hemmen ibland fylldes med DDT. Minsta lilla fluga så togs sprutan fram. Aningslösheten var enorm. Med tanke på Monsantos tidigare "bedrifter" så borde motståndet vara större mot deras senaste preparat men det verkar som att folk inte vill misstro ett så stort globalt företag. Varför begriper jag inte!

Jappe

Psst. Jag har bara sett en humla i år, en liten förvirrad en.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag tror inte vanliga människor känner till allt det du har kommit fram till under alla dina år med/i ämnet. Hade inte blekaste aning om vad Monsantos var för något, rena gangstermetoder! Tror inte att All Capone var ens i närheten (inom sitt gebit) av vad Monsanto håller på med globalt med oss andra. Hur ska en enskild människa tackla detta? Borde inte en statlig organisation/myndighet med en minister (med saftig lön), stå främst i ledet och informera sina undersåtar, medmänniskor och konsumenter om vad som gäller? Tackar vet jag finns en Jappe som informerar sina klubbkompisar här på HBK, frågan är bara vad gör vi nu? Läsa mer på förpackningar och sålla bort det skadliga? Jobbigt och tidskrävande, det skulle man startat med för många år sen...

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

En ren gissning naturligtvis. Hade en människa gissningsvis från 1000-talet överlevt en dagens LCHF diet? Troligtvis inte... Vi i dagens överflödssamhälle har sedan en lång tid (nåja, nutid) anpassat våra kroppar till en annan livsstil.
Med detta sagt förvarar jag inte all exploatering av dagens livsmedelsindustri.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Tack! Visst förstår jag problematiken kring dagens exploatering med livsmedelsindustrin men även människan har förändrats.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Kanske inte, men jag lever med utmärkta värden vid mina kontroller.
Det gör jag med K & P, det är bara det att sådant fungerar som trisslott, "plötsligt händer det" modellen. Ser mig omkring bland lika gamla (du är med i gänget) där det dyker upp saker helt utan förvarning och börjar förstå mer och mer och respektera Jappes ansträngningar. Visst har vi anpassat oss till mycket sen 1000-talet och sjukvården har blivit betydligt bättre sen vikingatiden, men vem vill knapra på alla dj.... piller varje dag? Ha en bra kväll, kanske ses på John Scott nästa fredag?

triss.png

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Men visst är det så (åtminstone vad anbelangar trisslotter inga vinster där)...
Men visst, AW på John Scott nästa fredag efter 14.30 blir kanon! Ha en go helg...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En ren gissning naturligtvis. Hade en människa gissningsvis från 1000-talet överlevt en dagens LCHF diet?

Med mye fett og lite kolhydrater er en ikke langt fra vikingenes normale kosthold. Litt spelt og andre lavkolhydrat spannmål, ingen hvitt mel eller sukker, honning som eneste søtningsmiddel - ja LCHF er gammeldags kosthold. Det finnes de som er mer ekstreme og vil ha kostholdet fra steinalderen, paleo diet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kosten är säkert en källa till ohälsa men ändå ingenting i jämförelse med rökning.

Inte konstigt att man lurades att röka när veckotidningars reklam till stor del var cigarettreklam och varenda scen i dåtidens filmer visade blossande hjältar.

Glädjande nog har tobaksrökningen minskat men ofattbart att många ungdomar medvetet förkortar sitt eget och andras liv genom att börja röka.

Det är inte coolt att utveckla KOL!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

LCHF-tråden startade jag för 5 år sedan och budskapet i den har tydligen undgått många, så här kommer en länk:

Världsberömd hjärtkirurg talar ut om vad som egentligen orsakar hjärtsjukdom | Scoop

Jappe

Psst! Googla gärna på inflammationsdrivande kost!

https://www.google.se/search?q=infl...ome..69i57.14409j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ett skrämmande exempel på sjukvårdens kostråd till hjärtsjuka: https://fethalsa.wordpress.com/2017/09/05/sa-har-ser-sjukvardens-kostrad-ut-till-en-hjartsjuk/

Det här mellanmålsförslaget från Karolinska säger väl allt om läkarnas kunskaper om kostens betydelse för hälsan!

mellanmål KS.jpg

Sponsrar skräpmatsindustrin sjukvården i Sverige??

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Drick vinet där det odlas och innan du gör det snacka med vinbonden om du är "petig"! Allt vin är inte dåligt! ;)

Jappe

Toppen